Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christel9
UTFORSKARE

Rätt att spara semesterdagar

Någon som vet om semesterlagen säger att man måste ta ut just 20 dagar, även när man använder nettodagar? Det är så Visma lön 600 räknar, men jag reagerade på det då jag trodde det var självklart att räkna i "veckor" alltså att man var tvungen att ta ut 4 veckor.

Någon som har djupare kunskap i detta?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Du har helt rätt, det är 4 veckor som gäller. En arbetstagare som arbetar 4 dagar per vecka erhåller 20 semesterdagar för att komma upp i 5 veckors semester. De är alltså tvungna att ta ut 16 dagar och har rätt att spara 4 dagar.

 

//Carina

Tack, det var så jag tänkte. Blev därför förvånad när inte semesterberäkningen tänkte så.

 

Hoppas någon från Visma kan ta detta vidare så att det rättas. 

 

Alltså enligt uppgiften som står under den anställde vid sammanställning av antal dagar vid semesterkörning, säger att den inte får spara så många dagar, men det får den alltså. Beräkning görs genom att 20 dagar dras av oavsett arbetsdagar per vecka, vilket då inte stämmer.

Jag har en anställd som jobbar deltid, jag har inte fått någon varning på det.

 

Vad har du för löneprogram? Hur ser inställningen ut när det gäller semester? 

Jag har Visma lön 600 och nedanstående inställning angående semester:

 

1212.JPG

Jag har Visma lön 600 och också nettosemester.

Det är när jag gör ett semesterårsavslut som det kommer uppgift på den anställde, att den inte får spara så många dagar. Men jag tycket att den får spara dem..

Alltså ingen varning i programmet utan på utskriften, som jag går igenom vid semesterårsavslut.

Nonchalera varningen och kör vidare 🙂