Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Regler/praxis kring (tim)lön till ägare

Som en del av villkoren för att få en viss typ av externt stöd behöver jag bokföra lön på mig själv, men det blir bara på deltid då och då (omöjligt att förutsäga omfattningen nu), så jag undrar lite kring flexibiliteten:

 

Är det några hinder för att en företagsägare betalar ut timlön till sig själv?

 

Kan jag samla ihop timmar över månader och betala ut timlön i klump?

 

Kan arbetade timmar under 2019 betalas ut 2020?

 

Givetvis loggar jag löpande alla timmar oavsett, så det finns bevis på att det faktiskt har utförts arbete, men jag måste alltså också bevisa att jag har bokfört och betalat ut lön.

 

Tack på förhand.

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Vad bedriver du för företagsform?

Är det en enskild firma eller handelsbolag så kan du inte bokföra lön till dig själv. I de fallen handlar det om privata uttag som går mot konton i eget kapital.

Driver du däremot ett aktiebolag så är de uttagen du gör till dig själv detsamma som lön. Det är då viktigt att företaget är registrerat som arbetsgivare hos Skatteverket.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret.

 

Aktiebolag.

 

Gott. Då ska jag registrera bolaget.

 

Jag har hört om andra kostnader att det är kritiskt att det bokförs rätt år/månad. Gäller det också här?

 

Jag vill inte bokföra lön innan stödet finns på kontot, så jag vill dra på det tills dess.

Även om du inte betalar ut lönen så bör du lägga kostnaden på rätt år, men så klart beroende på om det är betydande belopp. Du får i så fall boka upp en upplupen lönekostnad och då även beräkna sociala avgifter som en upplupen kostnad.

När du har registrerat bolaget för arbetsgivaravgifter så måste du komma ihåg att lämna deklaration för arbetsgivaravgifterna även de månader när du inte tar ut någon lön. Du får då lämna en deklaration där du skrivit 0 i rutorna för bruttolön och avdragen skatt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi pratar runt 200-300k brutto lönekostnad, så inga hiskliga summor.

 

Tack så mycket för svaren. Jag tror jag reder ut det.