Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marja-Lena P-F
UTFORSKARE

SUS - Varning för tomt fält, clearingnummer o kontonummer

Hej, 

Vi ska gå över till SUS (Swedbanks lönefil), vi har kört testfil och fått den godkänt. Fält för clearing- och kontonummer ska vara tomt på personen, vilket resulterar i att det är en Varning på att uppgifter saknas i Personalöversikten. Försöker läsa på support och ser att man verkar ska kunna ändra i rulllistan för "Utbetalning till" till Export till betalfil. Jag får inte upp det valet, jag har endast Kontant, Bank eller Plusgiro. Hur ska jag göra för att slippa "Varningarna" då jag måste ha fälten för kontonummer tomma när jag ska skicka SUS-filer? 

Tack på förhand. //Marja-Lena

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Marja-Lena P-F 

Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. 

Prova att du gör så här:

Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken.
Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.

Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.

Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻