Hej,
jag undrar hur programmet tar hänsyn till sjukfrånvaro i beräkningen av semesterlön/ersättning vid semestervillkor 10 eller 30. När jag försökte testa detta fick jag väldigt märkliga resultat:
Skapade en lönekörning med en anställd som har 20 tkr i månadslön och la till sem.ersättning vid slutlön. 2 400 kr, inga konstigheter.
Lägger jag till en månads 100% sjukfrånvaro blir sem.ersättningen 29,89 kr. Ok.
Ändrar jag till 50% på sjukfrånvaron blir sem.ersättningen 2 429,88 kr. Hmm?
Med 99,5% sjukfrånvaro blir sem.ersättningen 8 350,07 kr. Va?
Något verkar galet. Är inte tanken att sjukfrånvaro under 180 dagar inte ska påverka semestern alls?
Hej,
På villkor 10 och 30 beräknas värdering av frånvarotimmar så här:
Värdering av frånvarotimmar Du kan välja vilken metod ditt företag ska värdera frånvarotimmarna på. Antingen kan du beräkna på en snittimlön eller timlönen/grundtimlönen.
Detta val görs på semestervillkoret under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester.
Alt 1. Värdering av frånvarotimmar=Semestergrundande frånvarotimmar*snittimlön
Alt 2. Värdering av frånvarotimmar=Semestergrundande frånvarotimmar*timlönen/grundtimlönen
Beräkning av snittimlön: Semestergrundande lön och eventuell frånvaro: Semestergrundad lön/Semestergrundad arbetstid i timmar = Snittimlön
Ingen semestergrundande lön samt timavlönad: Timlön = Snittimlön
Ingen semestergrundande lön samt månadsavlönad: Månadslön/avtalstid/sysselsättninggrad % = Snittimlön
Eftersom jag inte har bakomvarande siffror i ditt fall kan jag inte kommentera dem alls. Alla beräkningar kring villkor 10 och för villkor 30 finns bra beskrivet i vår skrivna hjälp för Semesterberäkningar.
Ha en fin dag.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.