Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofie_17
MEDLEM

Semesterberäkning vid sammanfallande semesterår

Jag har en fundering på hur ni med sammanfallande semesterår gör om man tex har en person som är sjukkriven och man vet att det troligtvis blir förlängt?

Jag  har en nu som varit helt sjukskriven ett par månader och kommer snart börja jobba 50% och sen trappa upp till 75%. Vi vet ju dock inte exakt hur året kommer att se ut. Hur gör ni då när hen i sommar ska ta ut semesterdagar så semesteravdrag/semesterlön blir korrekt och även nu när semestertillägget ska tas ut?

Finns det något bra sätt när året är slut och man har "facit" att stämma av hur semesterlön och tillägg ska korrigeras?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sofie_17 

 

Tack för att du skriver till oss i forumet. Förstår att du helst vill ha svar från andra löneadministratörer så om vi har någon forummedlem som har erfarenhet av samma sak är ni varmt välkomna att hoppa in i tråden. 

 

På din första fråga så vill jag slå ett slag för forumtråden Semester under sjukdom som beskriver hur en deltidssjukskrivning och semester kan kombineras. Är den anställda deltidssjukskriven kan du registrera sjuk och semester samtidigt. Då tar den anställda semester från arbetstiden den faktiskt skulle ha arbetat och programmet kommer att justera semesteravdraget så det totala avdraget (för sjuk och semester) blir 100%. Kanske kan det vara något för dig? Mer info finns att läsa i programhjälpens avsnitt Deltidssjukskriven och uttag av semesterdagar

 

Din andra frågan är svår att svara på. Det jag tänker är att när den anställda har passerat 180 heltidssjukskrivningsdagar kan du behöva justera semesterdagarna manuellt. När det istället gäller deltidssjukskrivning kan du behöva räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden i samband med att den anställda går över till Ej semestergrundade frånvaro. 
Gällande denna frågan vore det toppen om någon annan forummedlem som varit i samma sits delar med sig av sina erfarenheter och tankar! 

 

På din sista fråga rekommenderar jag att du skriver ut rapporten Ackumulatorlista och göra urval på Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Eller så gör du en Spårning på ackumulatorn Ej semestergrundande deltidsfrånvaro samt tar ut rapporten Frånvarolista enligt de urval du ser på bilden nedan.

 


Ytterligare ett alternativ är att du utgår från rapporten Underlag för semesterberäkning och räknar om antingen semesterdagarna eller den genomsnittliga sysselsättningsgraden eller båda två beroende på om den anställda har haft ej semestergrundande sjukfrånvaro på både heltid och deltid. Tillägget beräknas normalt sätt på månadslön*0,8%.


Jag rekommenderar att du läser mer i hjälpavsnittet Genomsnittlig sysselsättningsgrad där du även hittar exempel på hur sysselsättningsgrad beräknas.  Bifogar även med hjälpavsnittet Beräkning av semestervillkor som är bra att ha till hands. 
 

Är du osäker på hur du ska hantera lönefrågor ska du alltid börja med att vända dig till ert fackliga avtal för stöd och råd. När du vet hur hanteringen ska se ut så finns vi där och hjälper dig gärna. Vill du ha mer ingående hjälp utanför ordinarie programsupport så kan vi numera erbjuda tjänsten Specialisthjälpen som du kan läsa mer om på vår hemsida

 

Ha en fin dag
//Tinna