Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesteruträkning och tjänstledig 25 %

Hej
Om man är heltidsanställd och får 25 nya semesterdagar i januari.
Semester kalender år januari till december.

Personen skall gå ner 25 % f-ledig eller tjänstledig.

Visst ska hon väl fortfarande vara anställd 100 % men redovisa frånvaron ?

Räknat ut att det borde bli 22 dagar semester istället för 25 om man arbetar enligt ovan.

Tänker jag rätt ?

Tackar på förhand 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Du tänker helt rätt, du registrerar detta som en frånvaro och beräkningen av dagar känns rimlig men jag ser också att du använder vårt löneprogram Visma Lön och där sköts mycket av semesterberäkningarna automatiskt åt dig, sålänge du registrerar frånvaron korrekt.

 

Sen finns det andra faktorer att ta hänsyn till, om vi till exempel kollar på semestervillkor 20 så kan man välja om intjänandeåret ska vara året före semesteråret eller samma som semesteråret.och detta är en inställning som används vid beräkning av betalda dagar. I vårt skrivna hjälpavsnitt Beräkningar semestervillkor kan du se hur du gör beräkningar av semester utefter det semestervillkor och de inställningar ni har. 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Använder semestervillkor 20 med intjänandeår året före semesteråret. 

Under intjänandeåret har 1 person arbetat 100% i 9 månader samt 60% under 3 månader.

Sysselsättningsgraden för intjänandeåret blir då ca 90% dvs intjänade semesterdagar 23 st

(25 dgr semesterrätt)

Vid semesterårsavslut blir det 15 nya dagar vilket innebär att programmet (Lön 600) enbart ser till aktuell sysselsättningsgrad. Dock lägger programmet in genomsnittlig sysselsättningsgrad korrekt.

Har talat med Vismas support som dock inte hade något svar på detta.  

Hej!

 

När semesterdagar beräknas fram används formeln ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar.

 

Det är alltså "Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar" som i första hand påverkar hur många semesterdagar den anställde får ta ut. 

Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar är till exempel tjänstledighet eller föräldraledig efter dag 120.

Antalet semesterdagar påverkas också av semesterrätten som minst ska vara 25 och sen anställningsdatumet förstås.

(sysselsättningsgraden i sig påverkar oftast inte antalet semesterdagar utan mer pengen som den anställde får ut per dag).

 

 

Är du osäker på vilken typ av frånvaro som har påverkat detta kan du skriva ut utskriften Ackumulatorlista och välja Ackumulatorn Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar för att se så att det stämmer på den anställde.

 

Mina kollegor på supporten kan också hjälpa till att boka in dig för en ordentlig genomgång av värdena om du ändå inte får ihop det.

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~