Hej,
Jag hade ett liknande problem som jag pratat med supporten om men är osäker på om det rapporterades då jag fick svaret att "du får registrera detta manuellt". Mitt problem var:
I en lista av 17 personal där tidrapporterna skulle attesteras fanns två där det stod att "Senare period är klarmarkerad" (detta gällde december och lönekörning i januari).
* Personerna klarmarkerade och då blev det klarmarkerat för januari istället för december.
* Jag kunde ta bort klarmarkeringen för januari och även ändra i tiderna för december men då fanns ingen klarmarkera-knapp (!!) för december.
* När jag bad personerna att försöka klarmarkera igen blev det återigen januari som klarmarkerades, december låg kvar orörd utan klarmarkering.
* Decembertiderna integrerades aldrig till Visma Lön varav svaret ovan att "jag får registrera manuellt".
Uppenbarligen någon märklig bugg men det bör rapporteras till utvecklarna!
Hej UlrikaM,
Tack för din återkoppling, jag ska försöka besvara så tydligt jag kan.
När det gäller meddelandet om att senare period är klarmarkerad så är det en upplysning till dig som attestansvarig då man inte kan klarmarkera en tidigare period om senare är klar.
Då behöver man först ångra klarmarkering för att göra det i rätt ordning.
Precis som du skriver att ni försökte göra.
När det kommer till att fel period lyckades bli klarmarkerad har jag två gissningar:
1. Har de anställda möjligtvis inställningen förtroendetid så de slipper registrera arbetad tid och endast avvikelser? Då kan man klarmarkera en period som inte är över än och programmet går över till nästa månad (i ert fall januari) så snart det datumet har passerats oavsett om tidigare period är klarmarkerad eller ej.
2. Använder de anställda mest appen och sköter där både tidsregistreringar och klarmarkerar sin period?
För i appen föreslås den perioden vi är på just nu, alltså januari och inte december när jag står i vyn för kalendern?
Annars ska självklart inte programmet klarmarkera fel period för de anställda och detta är något vi gärna hade tittat vidare på i så fall.
Ska vi undersöka det vidare hade jag önskat att du tog kontakt med supporten så att vi kan ta in nödvändigt underlag.
Tiderna för december ska inte gå över om de inte är klarmarkerade så där var svaret rätt och då är en lösning att lägga in dem manuellt.
Ha en fin dag och ta gärna kontakt med vår support för fortsatt uppföljning!
Hej och tack för svar.
Jag var i kontakt med supporten som även kopplade upp sig och inte kunde lösa problemet. Anledningen till att jag skrev här var egentligen bara att jag ville förvissa mig om att man tog problemet vidare.
Det vi gjorde med de två i personalen som det avsåg var att vi tog bort all klarmarkering för januari (i VLA) och backade tillbaka till december men varken de eller jag kunde klarmarkera december. Det enda som hände var att januari blev klarmarkerad när de klarmarkerade i appen.
Knappen klarmarkera försvann (VLA) i december men jag kunde gå in och ändra deras tider. Men fortfarande utan klarmarkering. Inget gick över i synkroniseringen.
Eftersom jag fick uppmaningen av supporten att "registrera dessa två manuellt direkt på lönespecen i körningen" så gjorde jag det men hade en känsla av att man inte tog detta vidare vilket känns viktigt! Det är ju snart dags för körning igen och då får vi se vad som kommer att hända med januari för dessa två.
Tack för återkoppling!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.