2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-03-05
13:25
Hej @Lise-LotteH Om du vill se vilka och hur många frånvarouppgifter du skickar upp med din arbetsgivardeklaration så ligger dem alla med på utskriften/förhandsgranskningen du kan ta fram när du skapar arbetsgivardeklarationen. De ligger som en tredje sista del på detta underlaget så först har du huvuduppgiften, följt av alla individuppgifter och på sista sidan finner du frånvarouppgifter till försäkringskassan. Dessa ligger då fördelade per anställd och per datum som det finns en uppgift. Det ser lite olika ut beroende på om du arbetar i Lön Smart eller i Lön 300/600 men informationen visas i de båda systemen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2025-02-24
17:27
Hej @Niklas2,
Ska försöka svara på detta som två frågor helt enkelt.
Första frågan: Avdraget för heldag för föräldradag motsvarar inte 8 timmars lön för denna anställde. Hur beräknas det i Visma 600? Det blir ett lägre belopp. Anledningen till att avdraget inte motsvarar exakt 8 timmars lön beror på att grundtimlön för månadsavlönad beräknas enligt beräkninsformeln månadslön/avtalstid (avtalstiden hittar du i företagsinställningarna under menyn inställningar alternativt på den anställde på fliken anställning om hen tillämpar en egen avtalstid) Föräldraledig beräknas ej enligt samma princip. Enklast är att gå in under Lönearbete - Lönearter - leta fram lönearten och se vad som står på flik 1 Grunduppgifter och under beräkningsformel. Exempel: Timavdrag föräldraledig, löneart 3301 har beräkningsformeln (månadslön efter löneväxling x 12) / (52 x veckoarbetstid) Exempel från övningsbolaget och anställd Anders Oleby Månadslön = 43 800 kr Timlön =250,29 kr Timavdrag föräldraledig = 252,69 kr. Andra frågan: Hur gör man om man har varierande arbetstid på passen, kanske från 6 timmar till 9,5 timme beroende på vilken dag det gäller. Väljer man timmar på föräldraledigheten i stället för heldag och hur blir det mot försäkringskassan för den anställde som lär ta heldag för sin ersättning oavsett hur många timmar den skulle ha arbetat ? Här är mitt svar att ni behöver först kontrollera med ert kollektivavtal och vad säger det i så fall gällande föräldraledighet. Annars brukar man bara ta timmar när det är frånvaro del av dag, dagsavdrag tar man när det är någon enstaka dag/dagar och kalenderdagsavdrag när det överstiger 5 dagar eller över en arbetsfri period så som helgen. Jag hoppas att detta hjälpte något. /Cecilia
... Visa mer
2025-01-28
15:47
2 Gillar
Hej @Marja-Lena P-F Förstår att ni har många frågor när det gäller en ny hantering som denna ,men vill lyfta något vi skrev tidigare i tråden. Det viktigaste här är att frånvaron rapporteras och att den speglar samma period och omfattning som den anställde i sin tur har anmält till Försäkringskassan. Så det beror helt på om de anställda har minskat sin arbetstid hos sin arbetsgivare pga tillfällig nedsättning av arbetstid eller om man som i ert fall arbetar 80% för att vara föräldraledig 20%. Om den anställde ansöker om ersättning hos försäkringskassan bör även ni redovisa frånvaron via agi:n. Då bör ni ha ett fullt schema och redovisa frånvaron via snabbval, i annat fall kommer inte programmet redovisa uppgifterna utan ni behöver då fylla i det manuellt.
Återkom om du har fler frågor. /Cecilia
... Visa mer
2025-01-24
09:43
4 Gillar
Tack @CarinaEsp för det fina svaret. 😊 Bara för att förtydliga för dig @Magnus Erixon så behöver du när du registrerar frånvaron via snabbval även fylla i en överenskommen arbetstid om den anställde hade arbetat den dagen för att en löneart ska hämtas. Detta gör du här: /Cecilia
... Visa mer
2025-01-20
13:57
@Åsa Lindström och @Alexemil62 oavsett om man arbetar i Lön 300/600 eller i Lön Smart så kommer frånvaron att rapporteras korrekt när använder Lön Anställd för sin tidsrapportertering eller om man använder snabbvalen i programmen. Vid frånvaro tex hel månad så kommer frånvaron till arbetsgivardeklarationen ändå att redovisas dag för dag som den anställde skulle ha arbetat och det då ligger någon av dessa typer av frånvaro.
@Jenny Lu När man väljer att förhandsgranska sin arbetsgviardeklaration syns detta tydligt på en separat del på arbetsgivardeklarationen. Först har vi huvuduppgiften, sen individuppgifterna och sist kommer frånvarouppgifterna redovisade anställd för anställd. I Lön Smart ser man också hur många frånvarouppgifter man har att redovisa för den valda perioden direkt i programmets meny för Arbetsgivardeklaration.
Samma uppgifter syns på ett separat avsnitt hos Skatteverket när man har laddat upp filen på det egna utrymmet. Där kan man enkelt radera/justera de uppgifterna innan man signerar och skickar in uppgifterna.
/Cecilia
... Visa mer
2025-01-10
15:38
Hej @Anja Lundberg Vår rekommendation är att inte ha avvikelseperiod som sträcker sig efter löneutbetalningens datum då det är omöjligt att veta om det behöver registreras någon frånvaro på datum efter utbetalningsdatum.
Vill man inte arbeta med avvikelser från föregående månad är min rekommendation att arbeta med bruten avvikelseperiod tex 21:a månaden innan och till den 20:e samma månad som löneutbetlaning sker. Jag rekommenderar att ni funderar på hur ni vill arbeta framöver med era avvikelser då det annars blir mycket manuell hantering för er del med den nya redovisningen av frånvarouppgifterna. Ha en fin helg! /Cecilia
... Visa mer
2025-01-10
15:32
Hej @Veronica4 TransPa är på gång ut med information gällande sina egenskapade lönearter. Denna kommer publiceras i deras program och i deras community så håll utkik där.
/Cecilia
... Visa mer
2025-01-10
10:22
Hej Vi undersöker detta problemet just nu och kommer publicera det under Kända fel i forumet. Följ gärna den tråden där så får du en uppdatering när det är löst. Tack för att du hörde av dig! /Cecilia
... Visa mer
2025-01-08
16:27
Hej Vi har varit i kontakt med TransPa så avvakta gärna med att gå in och göra egna manuella ändringar.
/Cecilia
... Visa mer
2025-01-08
11:40
Vi ser att en del påminnelser gällande perioder som behöver klarmarkeras inte skickas ut som de ska. Det drabbar inte alla kunder och inte alla användare. Det påverkar inte påminnelser gällande attest utan endast klarmarkering. Vi arbetar på detta felet och kommer uppdatera i forumet när vi har en lösning. Under tiden ber vi er att ha lite extra koll och eventuellt skicka ut en egen påminnelse.
Prenumerera gärna på tråden så du inte missar när felet är löst.
Du kan välja att prenumerera på ditt program för att få uppdateringar via mejl om kända fel. Gör så här för att prenumerera 1. Välj fliken Kända fel. 2. Välj din produkt. 3. Välj “Prenumerera”.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Anställd
2025-01-03
11:56
Hej @Veronica2 Om lönearterna för vård av barn ska tas med per automatik av programmet när arbetsgivardeklarationen skapas så kommer ni behöva skapa om dem om de inte är av "rätt" löneartstyp idag. De behöver då vara enligt Typ - Övrig frånvaro - Avdrag, vård av barn
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-23
11:37
Hej @Åsa Lindström Fältet Typ är ett låst fält på en löneart. Här hade man behövt skapa om de lönearter ni har kopplade mot tidkoderna från TransPa och sätta upp dem efter Typ - Övrig frånvaro - Avdrag, vård av barn.
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-20
08:46
Hej, Vi har inga problem eller driftstörningar med terminalläget. Jag har precis kollat hos mig och där ligger allting kvar som det ska. Därför rekommenderar jag dig att ta direktkontakt med supporten så att vi kan kolla på den enhet som fungerar som terminal hos er. /Cecilia
... Visa mer
2024-12-19
21:16
1Gilla
Hej AnnieS, Idag släppte vi version 2025.0 av Visma Lön 300/600. I den versionen har vi stöd för att kunna arbeta med restidersättning i Lön Anställd och synkronisera det mot Visma Lön. Vi har då stöd för restid, vardag och restid helg som styr mot lönearterna 1186 och 1187. Jag hoppas att detta kan fungerar för er.
Ha en fin jul! /Cecilia
... Visa mer
2024-12-19
16:46
1Gilla
Hej, Idag har vi släpp version 2025.0 av Visma Lön 300/600. I denna version har vi nu stöd för att hantera import av tidsregsitreringar av typen Restid, vardag och Restid, helg från Lön Anställd. Man kommer behöva bocka i att man hanterar restid på avtalet i Lön Anställd precis som när man arbetar med Lön Smart. Versionen laddar ni enkelt ned via Hjälp - Uppdatera versionen eller på vår hemsida under ladda ner och uppdatera.
I versionsnyheterna kan ni läsa om fler förändringar i versionen.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-19
11:22
Hej @Annika Tysslinge Denna inställning är satt på löneartstypen man använder så det spelar ingen roll vilken löneart det är utan från vilken löneartstyp den är skapad. De lönearter som hämtas nu är följande:
Övrig frånvaro- Avdrag föräldraledig
Övrig frånvaro- Frånvarotid - föräldraledig, semestergrundande
Övrig frånvaro - Frånvarotid - föräldraledig, ej semestergrundande
Övrig frånvaro - Avdrag vård av barn
Övrig frånvaro- Frånvarotid- Vård av barn
Övrig frånvaro - Avdrag 10 dagar vid barns födelse
Övrig frånvaro - Frånvarotid - 10-dagar vid barns födelse
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2024-12-18
13:04
3 Gillar
Hej, Jag förstår att det kan finnas många frågetecken gällande detta. När det kommer till den nya hanteringen av rapportering av frånvarouppgifter via arbetsgivardeklarationen så ska man redovisa typ av frånvaro, datum för frånvaron och omfattning (timmar, dagar, procent). Det spelar ingen roll vilken avvikelseperiod ni har eller exakt när uppgiften rapporteras. Vi vet att det vanligaste hos våra användare är att man har släpande avvikelser vilket innebär att uppgiften kommer skickas in minst en månad efter händelsetillfället om inte mer.
Det viktigaste här är att frånvaron rapporteras och att den speglar samma period och omfattning som den anställde i sin tur har anmält till Försäkringskassan.
Vår kunniga support hjälper mer än gärna till med upplägg och hantering när det väl är dags och behöver man ytterligare hjälp så kan man alltid boka en tid med någon av våra lönespecialister. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-10
12:36
Hej, Exakt, vi har stöd för alla fälten som ert avtal kräver men alla uppgifter hämtas ej per automatik utan en del av dem kräver mauell inmatning.
... Visa mer
2024-12-10
11:14
Hej @Linda df Ser att jag har slarvat och missat att uppdatera denna tråden. 🙂
Den 5/11 släppte vi version 2024.4 av Visma Lön 300/600 där vi nu har stöd för version 2.2 av Byggnads rapportering. Det innebär att vi då även har stöd för Teknikinstallationsavstalet, men vi har idag manuellt stöd för det. Det innebär att vi inte hämtar alla uppgifter automatiskt till samtliga fält utan att ni kommer få fylla i en del själva i programmet. Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp och i avsnittet ByggLÖSEN»
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-10
11:09
Hej @Fd medlem Vi har släppt en ny version av Visma Lön 300/600, version 2024.4 där vi gjorde anpassningar för ByggLÖSEN och version 2.2 i rapporteringen. Du kan läsa mer om vad vi hanterar i hjälpen och avsnittet ByggLÖSEN här. Hoppa att denna ändring underlättar för er.
Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2024-12-10
11:06
Hej @Andrea3 Ser att jag helt har missat att uppdatera denna tråden och ber om ursäkt för det.
Den 5/11 släppte vi version 2024.4 av Visma Lön 300/600 och i den versionen har vi stöd för ByggLÖSEN och ders version 2.2 av rapporteringen vilket innebär att vi hanterar lönetillägg. Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp och avsnittet ByggLÖSEN» Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-05
11:11
Hej @ansun_ Jag kan bara be om ursäkt att ni fick det så här efter att vi fick igång terminalläget igen. Detta är inte något som har skett hos alla användare därför gick vi inte ut med den infon då påverkade kunder vi hade kontakt med inte fick det så här. Bra att ni upptäckte lösningen själva och ja de anställda behöver veta vilket lösenord de har valt vilket är samma som de har ifall de även får digitala lönebesked via Min Lön/Kivra. Vi tar detta med oss till framtiden att informera och flera eventuella påverkningar. Tack för din feedback! /Cecilia
... Visa mer
2024-12-05
11:07
Hej @FilipRaaf Jag har mejlat direkt till dig för att hjälpa dig vidare.
Att rensa cache tar bort alla rutor om de låg där då vi sparar inloggninarna i webbbläsaren.
De anställda behöver därför klick apå logga in och lägga tillbaka sina stämplingsrutor. Återkom gärna på mitt mejl om du behöver ytterligare hjälp. /Cecilia
... Visa mer
2024-11-06
13:19
1Gilla
Hej @Anneli Sv Igår den 5/11 släppte vi version 2024.4 av Lön 300/600 och i den versionen har vi lagt till en avslutande del på kontrollistan oavsett om man väljer att ta ut den som enkel eller specificerad där vi just visar denna summering. Hoppas att du bllir nöjd med resultatet. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2024-10-18
13:08
Hej, I dagsläget har vi tagit ett beslut att prioritera andra funktioner och önskemål. Just nu har jag ingen mer information än så att ge däremot är vi medvetna om att ni är många som önskar detta och om en förändring i vårt beslut sker så lovar jag att vi uppdaterar detta i forumet. Tack för att ni engagerar er och delar med er till oss om vilka funktioner och förbättringar som ni efterfrågar.
/Cecilia
... Visa mer
2024-09-26
09:22
Hej Marita Tyvärr har vi stött på en del problem på vägen med denna funktion och även fått prioritera in några andra saker emellan. Restid kommer inte vara med i nästa version som kommer om drygt en månad men jag hoppas att vi ska kunna leverera den därefter.
Vi är medvetna om att ni är många som väntar ivrigt på att det ska komma även för Lön 300/600 i kombination med Visma Lön Anställd och det ska den göra.
/Cecilia
... Visa mer
2024-09-25
11:17
1Gilla
Hej stabo_ Variabeln PeriodensArbetsdagar som finns i Lön 300/600 är inte detsamma som Löneperiodens arbetsdagar utan tittar på datumet på raden för avvikelsen vilket innebär att om man fyller i ett datum från föregående månad så kommer avdraget baseras på den perioden.
Jag testade det du ville göra fast utgick från löneart 3336 alterativt 3338 istället då dessa lönearter inte gäller timavdrag utan just dagsavdrag. Jag valde då att kopiera 3338 - Avdrag övrig frånvaro dagsavdrag, ej semgr och skapade 33381. På den nya lönearten ändrade jag beräkningsformeln till Månadslön/PeriodensArbetsdagar.
Jag kopplade sen även den nya lönearten till snabbvalen Övrig frånvaro och la in en dags frånvaro på tre olika månader och fick då olika utfall baserat på antal arbetsdagar den månaden. Se bild:
Hoppas detta kanske kan vara något för er att prova. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-09-11
13:30
Hej @Andrea3
Vi arbetar på uppdatering av ByggLÖSEN rapporteringen just nu men jag kan tyvärr ännu inte säga i vilken version den släpps.
När vi har mer info om detta kommer det att publiceras i forumet.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-08-27
10:51
Hej, En liten uppdatering i tråden.
Från och med idag (27/8) krävs det att man sitter i version 2024.3 eller senare för att kunna skicka digitala lönebesked via Min Lön/Kivra. Har du en äldre version av Lön 300/600 behöver du uppdatera ditt program innan du kan fortsätta skicka digitala lönebesked.
Du kan uppdatera ditt program via Hjälp - Uppdatera programversion eller genom att ladda ned senaste versionen på vår hemsida.
... Visa mer
2024-08-07
08:47
Hej,
Just nu är det problem i tjänsten Visma Ekonomiöversikt. Om man under Rapporter - Balansrapport markerar rutan Visa konton kommer inga bokföringskonton med om man väljer att skriva ut rapporten till PDF eller Excel.
Detta påverkar endast balansrapporten och inte resultatrapporten.
Expanderar man raderna ser man bokföringskontot i tjänsten men det följer ej med vid utskrift eller export.
Vi undersöker detta och uppdaterar tråden så snart vi har mer information.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Ekonomiöversikt
2024-07-08
09:55
1Gilla
Hej @Linda df Vi har idag endast stöd för version 1.0 idag i Visma Lön 300/600. Det du behöver är minst version 2.1 som har stöd för både tidlön och prestationslön. Vi ser över detta men jag vågar inte lova något. Däremot så återkommer jag i tråden så fort vi vet mer och när jag har mer info att gå ut med. Ha en fin sommar! /Cecilia
... Visa mer
2024-06-24
16:11
1Gilla
Hej @Anneli Sv och @AJ Grävfirma Vi har nu släppt en rättningsversion av Lön 300/600, version 2024.31 där detta felet är åtgärdat. Om ni inte redan har löst det med supportens hjälp så rekommenderar jag er att uppdatera till den versionen och skicka om lönebesked på nytt och då endast till de som saknade info på sina tidigare lönebesked. Ni kan läsa mer i nyheter. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-06-20
10:43
Hej @Anneli Sv Driftstörningarna med Min Lön är bekräftat lösta. Problemet med tomma avslut på lönebesked till Min Lön/Kivra beror på att lönebeskeden avslutas med en tom rad som har en markering i Skriv ut. Detta felet ligger uppe under Kända fel i forumet » Prenumerera gärna på Kända fel så får du uppdatering när problemet är löst. Tills vidare får ni ta bort den tomma raden och skicka om så kommer beloppen visas som de ska. /Cecilia
... Visa mer
2024-06-12
13:31
Vi har ett fel som påverkar timavlönade anställda med schema av typen schemalagd arbetstid och om man har ett avtal där man arbetar med tidssaldo.
Det innebär att uppräkningen av arbetade timmar på löneart 1106 - timlön påverkas av negativt tidssaldo även om totalsummeringen för löneperioden är en uppräkning av tidssaldo.
Alltså om schemlagd arbestid är 168 timmar för perioden och man har 4 timmar minus i tidssaldo men även 5 timmar plus under samma period så att totalen för tidssaldo är + 1 timme så blir det i överföringen till lönespecifikationen endast 164 (168 - 4) timmar på timlönen. Vi undersöker just nu detta problem och uppdaterar i tråden när det är löst. Tills vidare rekommenderar vi er att antingen byta inställningar på avtalet och inte arbeta med tidssaldo eller alternativt kontrollera timmarna på timlön 1106 efter överföring till Lön Smart eller Lön 300/600.
Du kan välja att prenumerera på ditt program för att få uppdateringar via mejl om kända fel. Gör så här för att prenumerera 1. Välj fliken Kända fel. 2. Välj din produkt. 3. Välj “Prenumerera”.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 300
-
Lön 600
-
Lön Anställd
-
Lön Smart
2024-06-10
15:53
1Gilla
Från och med slutet av augusti kommer det inte att fungera att använda äldre versioner än version 2024.3 av Lön 300/600 om du skickar lönebesked digitalt till Min Lön/Kivra.
Det beror på en tvingande teknisk uppdatering i tjänsten. Läs mer i Version 2024.3 av Visma Lön 300/600»
Detta innebär följande förändring mellan Lön 300/600 och Min Lön/Kivra som är bra att känna till.
När du skickar lönebesked första gången efter uppdatering till version 2024.3 kommer du bli uppmanad att logga in.
Här används samma användarnamn och lösenord som det som finns angivet under Användare - Inloggning på vismaspcs.se. Detta behöver du endast göra vid detta första tillfälle. Sedan finns det sparat. Om du har glömt ditt lösenord kan du gå till vismaspcs.se och Mina tjänster och välja länken Glömt lösenord. Du får då instruktioner om hur du går vidare. Ytterligare instruktioner skickas till din angivna e-postadress. Läs mer i hjälpen för Mina tjänster»
... Visa mer
Etiketter:
2024-05-20
16:02
Hej @Lotta_32 Detta är tyvärr inget som ligger i vår roadmap för detta året och har inget annat besked att ge tyvärr. Sjävklart uppdaterar vi i tråden om det sker någon förändring.
Tack för frågan och ha en fin dag!
... Visa mer
2024-04-25
13:37
Hej igen @Anneli Sv Din frågeställning dök upp som veckans fråga hos Simployer och där skriver de att det i dagsläget inte finns några lagkrav på detta än och det är inte heller beslutat om det ska börja gälla även i Sverige. Läs gärna mer i Är det krav på att registrera arbetstid i Sverige? Jag fortsätter hålla koll på om ny information dyker upp! /Cecilia
... Visa mer
2024-04-16
14:45
Hej @Anneli Sv Enligt EU-regler ska arbetsgivare ha ett system för att hålla koll på arbetstiderna. I Danmark väntar det en ny lagstiftning om just detta men i Sverige vad vi förstår så är det inget som är bestämt än. När man kollar arbetstidslagen och de kommande bestämmelser som är på gång hos arbetsmiljöverket så nämns det inte någonstans ännu. Detta lyftes på Lönedagen för året men togs även där upp så en eventuellt kommande nyhet men hade bestämt datum när det träder i kraft. Så fort vi har mer underlag så kommer vi uppdatera tråden. Tack för att du lyfte frågeställningen. /Cecilia
... Visa mer
2024-04-04
09:25
Hej! Idag har vi släppt en ny version av Lön 300/600, version 2024.2. I den versionen har vi nu stöd för att skapa XML-fil även för Den Norske Bank (DNB). Inställningarna för att hantera detta gör du som vanligt under Arkiv- Inställningar - Företagsisntällningar - Utbetalning. Versionen finner du via programmet och Hjälp - Uppdatera programversion eller via vår hemsida och meny ladda ner & uppdatera. Vill du läsa mer om fler fina nyheter i den här versionen så kolla i versionsnyheterna i skriven hjälp. Ha en fin dag!
... Visa mer
2024-03-27
14:38
Hej @EmelieH
Precis som min kollega Tinna skriver så när rutan “har slutat och slutlön är utbetald" är markerad i anställningsregistret så kommer man som anställd inte längre med på lönekörningar eller rapporter. Detta gäller däremot inte rapporterna till Fora och det ska vi självklart förtydliga i hjälpen.
Det låter mycket oroväckande att ni saknar en anställd som har slutat på er månadsrapportering till Fora. Precis som vi tog upp på webbinariet och som deet står i hjälpen så tar vi idag med en anställd 2 månader efter det att man har lagt in ett slutdatum gällande Fora på den anställde. Detta så att man hinner rapportera både datum för avanmälan och slutlönen innan man inte kommer med längre. Om ni fick ett fel på underlaget till Fora så hjälper vi er gärna att kika på det men önskar då att du kontaktar supporten så att vi kan få kolla resterande inställningarna på den anställde i Visma Lön. Tack för att du hörde av dig till oss och ha en fin påsk! /Cecilia
... Visa mer
2024-02-27
09:07
1Gilla
Hej @Davor P1 , Tack för ditt önskemål. Som du redan har noterat så finns det ingen motsvarighet till dessa lönearter när det gäller Collectum. Frågan har aldrig tidigare ställts så vi kommer se över detta och ifall det blir fler förfrågningar från andra användare. Så fort vi har mer information så kommer vi uppdatera i tråden. Tack igen och ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-02-14
12:52
1Gilla
Hej AnnieS, Tack för ditt önskemål. Utan att säga för mycket eller säga när så kan jag berätta att denna funktionen redan är på gång. Så fort den finns ute så kommer vi meddela detta i forumet i området Lönehantering och fliken Nyheter. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-02-14
11:30
1Gilla
Hej @AnnieS Tack för ditt önskemål och för tydlig beskrivning om vart och varför ni vill ha det så. Detta är inget vi har planerat för men jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. Just nu har vi en del förbättringar på gång i appen som jag hoppas kan underlätta för er. Hör jag något om detta så uppdaterar jag sjävklart tråden. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2024-01-26
15:36
Hej, Vi är medvetna om att detta ligger som ett önskemål och uppskattar er feedback när det gäller förbättringar i Lön 300/600. Vi har haft uppe funktionen på diskussion men inte tagit något aktivt beslut än. Vi har redan mycket saker som ligger i vår roadmap för första halvan av 2024 så jag kan säkert säga att det inte kommer komma inom den närmaste tiden. Då jag inte har mycket mer information än så idag så får jag be att återkomma gällande detta. Ni som redan idag löser det manuellt, tipsa gärna andra hur ni gör och tack för ert engagemang.
Ha en fin helg! /Cecilia
... Visa mer
2024-01-24
10:35
Hej @Annika36 Vi vet fortfarande inte när det kommer ske en förändring gällande detta. I dagsläget har vi fått prioritera andra förändringar. När jag har mer information så återkommer jag med den i tråden.
/Cecilia
... Visa mer
2024-01-18
08:37
Hej @LiselottGra Den har inte utgått än men planen är att den ska utgå och därför valde vi att inte skapa någon anpassad rapport för den. Information till berörda ska gå ut från SCB men följande kan man läsa på SCB:s hemsida: Fr.o.m. 2:a kvartalet 2024 kommer nuvarande frågeenkät gällande insamling av Kortperiodisk sysselsättningsstatistik upphöra till följd av förändringar av arbetsmarknadsstatistiken. Mer information om detta kommer att utgå till berörda uppgiftslämnare.
/Cecilia
... Visa mer
2024-01-09
16:15
1Gilla
Hej @tomasf Ursäkta att jag bryter in i tråden så här, men gissar att det du reagerar på är inloggningsrutan till företaget som kommer upp direkt vid programstart?
Från och med version 2023.4, vår säkerhetsuppdatering så valde vi att ta bort möjligheten att logga in via Windowsinloggningen som man tidigare kunde och nu gäller enbart lösen och signatur. Detta för att användare och databaser ska hanteras på ett ännu bättre och säkrare sätt. Har du däremot glömt bort vilken signatur och lösen ni har så kan du kika i hjälpen Glömt lösenord för inloggning till Visma Lön. /Cecilia
... Visa mer
2024-01-04
15:34
Hej!
Med jämna mellanrum ser vi över vilka drivrutiner vi använder i våra produkter, och vi kommer uppgradera.
Detta ligger inte alltid i takt då nya versioner släpps av en drivrutin, samt vi har även äldre system att ta hänsyn till. Det kommer det ske i en kommande version, men kan i nuläget inte säga i vilken. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-12-08
11:44
Hej LiselottGra, Vi har fått lite ny information från SCB att rapporten Kortperiodisk sysselsättningsstatistik troligtvis ska utgå under 2024 och har därför lagt denna frågan på is. Vi bevakar istället vad som kommer ersätta den och ifall den är aktuell att anpassa för istället. Så fort vi vet mer om detta så ska jag uppdatera i tråden så ni får svar. /Cecilia
... Visa mer
2023-12-06
15:20
Hej @Marita J Arbetet med denna funktionen pågår fortfrande men är i slutfasen. Jag kan tyvärr inte ge något exakt besked när vi tror att den släpps men det borde bli i början av 2024. Detta ska funka fint i Lön Anställd och både mot Lön 300/600 samt mot Lön Smart.
Vi uppdaterar i tråden så fort vi har mer info att ge.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-11-29
08:43
Under åren 2021-2023 har de flesta bankerna fasat ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De har ersatts med en betalningsplattform som hanterar XML-filer. I Visma Lön 300/600 har vi idag stöd för XML-fil för de flesta av storbankerna.
När vi har ny information så uppdaterar vi i forumtråden.
Inställningar avseende bankfil gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Välj din bank och kontrollera uppgifterna.
Läs mer: Utbetalning, företagsinställningar »
SEB hanterar inte längre äldre filformat vid hantering av utbetalningar utan har bara stöd för XML-fil vilket Visma Lön 300/600 hanterar.
Du som använder Nordea kan skicka löneutbetalningar i XML-format. Vi har stöd för både Nordea Business och Corporate Access.
Precis som tidigare går det såklart också bra att skapa fil i formaten LON, KI och LB med filändelsen .001, .TXT eller .IN.
Swedbanks SUS-format.
Vi planerar att anpassa Visma Lön 300/600 efter Swedbanks inställningar. Det finns fortfarande ingen uttalad plan för när de äldre formaten kommer sluta fungera och Swedbank har idag inget XML-format för lönehantering. Lönefiler till Swedbank med SUS-format får filändelsen .BF
Om du inte har ett avtal med Swedbank för SUS-format ska du i Visma Lön välja Övriga banker och bankgirot.
I Visma Lön 300/600 kan du skicka filer till Handelsbanken i filformaten XML, KI eller LB med filändelsen .KIS eller .IN.
I Visma Lön 300/600 kan du skapa filer till Danske Bank i filformaten XML, KI eller LB med filändelsen .KIS eller .IN..
Fr.o.m version 2024.2 har vi nu även stöd för hantering av XML-fil till DNB. Se mer under Företaginställningar - Utbetalning.
Bankgirot och övriga banker
Vi har en bra dialog med övriga banker om deras tidsplaner.
Ställer du in att du skickar bankfil för Övriga banker och Bankgirot används KI- eller LB-format och filerna får filändelsen .KIS eller .IN.
Fler frågor?
Vi har fått en del frågor om vi kommer stödja utlandsbetalningar av löner. Det kommer inte fungera i de här första versionerna.
Har du andra frågor? Tveka inte att kommentera här i tråden så försöker vi uppdatera löpande.
... Visa mer
2023-10-17
17:45
Koppla ihop Visma Utlägg med Visma Lön Smart för att få över de anställdas utlägg, milersättningar och traktamenten direkt till lönekörningen utan manuell handpåläggning.
Smart och smidigt!
Har du inte aktiverat kopplingen kan du följa arbetsgången i hjälpen under Integrationer »
För att du inte ska fastna på vägen finns det några tips på inställningar i Utlägg som ger dig ett smidigare flöde mellan Utlägg och Lön Smart.
När du kopplar samman tjänsterna med varandra första gången se då till att du inte har valt att arbeta med standardföretag på vismaspcs.se och Mina tjänster. Då riskerar du att koppla integrationen mot “fel” företag. Detta gäller då enbart dig som har tillgång till mer än ett företag på Mina tjänster. Om du har valt att arbeta med standardföretag ser du på Mina tjänster genom att klicka på Välj företag och då har ett av dina företag en stjärnmarkering vid företagsnamnet. För att bryta den kopplingen behöver du klicka på Välj standardföretag och avmarkera ditt företag i listan och Spara.
Se till att du arbetar med redigeringsläget i Visma Utlägg som ger dig möjlighet att samla upp rapporter och välja när du vill skicka in dem till Lön Smart. Denna rutan hittar du under Inställningar - Utläggshantering - Integrationer - Använd redigeringsläget och Alla rapporter.
Se till att du har möjlighet att styra datumet när rapporten skickas in till Lön Smart. Detta är viktigt då du måste välja ett datum inom avvikelseperioden på din lönekörning i Visma Lön Smart för att utläggen ska synas på din aktuella lönekörning. Denna inställningen gör du också under Inställningar - Utläggshantering - Integrationer - Lön Smart och under Bokföringsdatum för rapporter väljer du i rullisten Välj bokföringsdatum när rapporten skickas in.
Nu har du bästa möjliga förutsättningar att arbeta med Visma Utlägg och Lön Smart på ett smidigt sätt. Hurra!
Så här funkar det framöver:
1. Användaren skapar ett utlägg och lägger i en utläggsrapport och skickar in.
2. Rapporten syns under Rapporter - Redo att skickas och du som administratör väljer ett datum inom avvikelseperioden på lönekörningen och skickar in den till Lön Smart.
3. I Lön Smart - Lönekörning - Importera från integrerade tjänster. Nu kommer utlägget in på den pågående lönekörningen
Så enkelt är det att arbeta med Utlägg och Lön Smart tillsammans. Vill du veta mer om fler integrationer och smarta lösningar till Visma Utlägg så kan du läsa mer i hjälpen för Visma Utlägg.
... Visa mer
2023-10-10
14:01
3 Gillar
Ny lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2023
Förmån av fritt drivmedel brukar vara skattepliktig. Den nya lagstiftningen innebär ett undantag för förmånsbeskattning av laddel för vissa fordon.
Det gäller på förmåner som tillhandahålls efter den 30 juni 2023 och till och med den 30 juni 2026.
Läs mer hos Skatteverket: Laddel på arbetsplatsen.
Förutsättningar - Vad gäller
Det är upp till dig som arbetsgivare om ni vill erbjuda de anställda fri laddning
Gäller inte laddning vid publika arbetsplatser. Du som arbetsgivare måste äga eller disponera laddpunkten
Laddning vid den anställdes bostad omfattas inte
Det gäller både privata bilar och förmånsfordon
Den anställde får ingen skattefri milersättning på skattefri el
Förmånen behöver inte erbjudas alla anställda (kontrollera vad er personalhandbok säger här)
Enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag omfattas inte
Hur hanterar jag skattefri laddel i mitt löneprogram?
Oavsett om du arbetar i Visma Lön Smart eller Visma Lön 300/600 så är det en skattefri förmån du hanterar och som då inte ska redovisas i arbetsgivardeklarationen.
Därför behöver du inte ta upp den på den anställdes lönebesked. Om du vill att den anställde ska en notis om det kan du istället välja att lägga till en textrad om förmånen på lönebeskedet.
Hur du skapar en textrad kan du läsa om i hjälpen för Lön 300/600 eller Lön Smart.
... Visa mer
Etiketter:
2023-08-31
14:17
Hej Lisa, Jag har tyvärr ännu inget besked på om det kan tänkas komma under 2024 eller ej, men nej det kommer inte under 2023.
Ert önskemål ligger hos vår utvecklingsavdelning och de är medvetna om att ni är flera som efterfrågar detta.
Jag har lyft det igen och så fort jag har något så ska jag uppdatera i tråden. Tack för att ni engagerar er!
/Cecilia
... Visa mer
2023-06-22
09:05
Hej @Anni_Explore
Tack för ditt önskemål.
Jag har lyft det med vår utvecklingsavdelning och jag återkommer i tråden när jag har mer information. /Cecilia
... Visa mer
2023-06-22
09:01
Hej igen, Det stämmer att mejl måste du skicka manuellt. Snyggt att du hittade hjälpen och löste problemet själv. Ha en fin midsommar!
... Visa mer
2023-06-21
15:41
Hej @webtomten Lönebeskeden kan levereras allt mellan kl 9-17 på det valda datumet. Du kan läsa mer i den skrivna hjälpen för Lön Smart. Men vi har även just nu ett känt fel med att man inte får en pushnotis som meddelar att lönebeskedet har blivit levererat. Kan det vara så att dem har fått sitt lönebeksed om de går in i appen och kollar?
/Cecilia
... Visa mer
2023-05-09
16:55
Hej @Sweede Vi vet att detta var en omtyckt funktionalitet så vi kollar hur vi skulle kunna implementera något liknande igen. Däremot vet jag att den i dagsläget inte ligger med i våra planer för 2023 , men jag har lyft detta önksemål på nytt med vår utvecklngsavdelning. Så fort jag hör något eller om planeran ändras så återkopplar jag i tråden.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-05-05
13:50
Hej @MagnusB Precis som Tinna skriver så har jag lyft ert önskemål och denna forumtråden på nytt för vår utvecklingsavdelning.
Detta är något de kommer kika på igen och så fort jag vet mer kommer jag att återkomma till er alla i tråden. /Cecilia
... Visa mer
2023-03-22
09:58
Hej @LiselottGra Vi har planer att leverera rapporten SCB Kortperiodisk sysselsättningsstatistik under hösten. Tyvärr kan jag i dagsläget inte ge mer information än så men ska försöka hålla er uppdaterade i forumtråden. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-01-25
15:24
Hej @norrebo
Här finns inte en färdig utskrift att tillgå.
Vi har övertidslistan som visar övertid och mertid summerat per anställd men enbart i timmar inte i pengar
Ackumulatorlistan däremot kan man välja att ta specificerad på ackumulatorn arbetad tid i timmar och den är då inklusive övertid/mertid
Arbetad tid som specificeras på den är faktiskt arbetad tid då timmar för tex sjukfrånvaro räknar ned antalet timmar på totalsummeringen. Däremot kan du inte få denna listan specificerad per löneart också.
Vill man se lönearterna och historiken på dem är det bättre att kika på utskriften Lönehistorik, specificerad men den visar inte uppräkning per ackumulator utan enbart saldot som har registrerats på en specifik löneart.
Jag får inte till någon kombination av de båda, tyvärr.
Jag vet inte om vi har någon annan forumanvändare som kanske har lyckats få till en bra utskrift som ger allt.
Kommer du på något som jag missade så får du gärna återkomma i tråden.
/Cecilia
... Visa mer
2023-01-24
15:32
1Gilla
Hej @Soders och @norrebo
Jag har väckt liv i frågeställningen på nytt då jag ser att den gamla tråden har blivit arkiverad när vi flyttade vår önskemålshantering från forumet in i respektive produkt eller tjänst.
Jag är inte helt hundra på alla delar ni ska rapportera i medlemsuppgifterna men mycket av detta kan man få fram från Skatteverkets sammanställning av arbetsgivardeklarationer för flera redovisningsperioder. Bland annat:
-Årslönesummor och antal årsanställda från föregående år
-Avgiftspliktig bruttolön utom förmåner, summerad vid rad 411
-Avgiftspliktiga förmåner, summerad vid rad 412
-Semestermedel som inbetalats till semesterkassan
Detta ska sedan även fördelas på arbetare och tjänstemän.
Det ni inte får fram hos Skatteverket bör ni kunna få fram genom att skapa en egen rapport i Visma Lön under Utskrifter och spårning - Skapa egna utskrifter.
Välj att skapa en Ny klicka på Tom utskrift. Ute till vänster under Register väljer du att utgå från Lönehistorik.
Byt under Typ av utskrift från Tabell till Tabell med delsummor.
Vid Beskrivningsfält valde jag upp AGI i fältkod och även Utbetalningsdatum. Vid AGI i fältkod bockade jag även i rutan Summa.
Under Fält valde jag bara att bocka i Belopp. Här kan ni prova er fram och se vad ni tycker blir bäst för er.
Under period väljer ni Annan period och kan fylla i hela föregående året. Om programmet inte uppdaterar din utskrift så kan ni välja att klicka på Uppdatera för att se hur utskriften ändrar sig.
När ni sedan har fått upp de värden ni vill ha och behöver kan ni längst nere till vänster via Urval välja att se detta enbart på arbetare eller tjänstemän genom att leta fram Anst- Personalkategori i listan och göra ert urval.
Hoppas att detta kan hjälpa er att få fram det ni behöver. Ni får gärna återkoppla i tråden om ni gjorde på något annat sätt så att vi kan hjälpa fler användare att få fram de uppgifter ni behöver.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-12-30
12:28
Hej @Anneli Sv
Det stämmer att vi sedan version 2022.4 har gjort lite förändringar i semesterskuldlistan och detta efter önskemål från användare. Är det så att många har feedback på de förändringar som har gjorts så får vi självklart se över om det är något som behöver ändras ytterligare framåt.
De förändringar som har skett är bland annat som du noterar hur vi väljer att presentera semesterförskottet i utskriften.
Numera påverkar även semesterförskottet arbetsgivaravgiften om man har markerat rutan Visa även förskott vilket den inte gjorde tidigare.
Vill man inte ha med den i beloppet för arbetsgivaravgiften så kan man börja med att ta ut utskriften inklusive förskottsskulden och notera beloppen på den. Därefter tar du ut semesterskuldlistan på nytt utan förskottssemestern så räknas den ej in i arbetsgivaravgift på skuld eller i den totala skulden.
Om man ska eller inte ska ta man med förskottsskulden är upp till var och en.
Man kan välja att tillämpa den så kallade försiktighetsprincipen och inte ta med semesterförskottsskulden alls i bokföringen om man förutsätter att den ändå kommer räknas bort inom 5 år.
Gott Nytt År! /Cecilia
... Visa mer
2022-11-08
08:37
Hej Igen Tomas, Tack för din feedback på vad du saknar i hjälpen. Jag ska kika på det och se om vi kan förändra eller förtydliga detta något. Jag vill även passa på att meddela att vi nu idag släppte version 2022.4 av Visma Lön 300 och 600. I denna version har vi lagt till att man under Personal - Anställda - flik 5 Semester har möjlighet att ge en anställd med semestervillkor 50 en egen procentsats för beräkning av semesterdaglönen. Du kan läsa mer om detta i den skrivna hjälpen: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/versionsnyheter.htm
Vill ni ladda ned versionen har ni den här: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-10-26
14:11
Hej igen Tomas,
Nu får jag skämmas lite som har missat att uppdatera dig i denna tråd.
I version 2022.21 som släpptes i juni månad gjordes en del förändringar när det gäller detaljhandeln och semesterberäkningar och dessa gällde specifikt hur vi hanterar nettosemester och sparad semesterdaglön.
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/versionsnyheter.htm
För företag som arbetar med nettosemesterdagar blev det i vissa fall fel vid beräkning av semesterdaglön för sparade dagar i version 2022.2. Värdet för intermittent anställda med semestervillkor 10 eller 50 beräknades till ett för högt värde. Felet är åtgärdat i version 2022.21.
Hjälpen med semesterberäkningar har även den uppdateras kontinuerlig sen dess gällande ändringar som har gjorts. Det kommer även att ske ytterligare nån förändring gällande vad vi i Visma Lön kallar för semestervillkor 50 och när det sker ska jag vara lite snabbare på att uppdatera tråden. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-10-11
16:19
Hej, Detta är inte något som är planerat att komma under 2022. Däremot har vi lyft önskemålet på nytt och kommer se över om det ska få plats i planeringen för 2023.
Vi återkommer när vi har mer information att ge.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-09-08
12:38
4 Gillar
Hej @Monica T
Tack för att du tog dig tid att dela med din åsikt om hur vi kan förbättra Visma Lön!
Vi är medvetna om att detta har varit en efterlängtad funktion.
Utan att lova för mycket kommer vi se över om det finns några saker som går att implementera framöver för att förbättra hanteringen av föräldraledighet.
/Cecilia
... Visa mer
2022-08-22
15:01
Hej @Fd medlem Både våra löneprogram och tillhörande tjänster arbetar vi med för att kontinuerligt förbättra och uppdatera för att få ett så smidigt arbetsflöde som möjligt. Vi har flera kommande releaser och förbättringar som är på gång nu under hösten. Det är tråkigt att du upplever att du inte får ut det du vill utav våra tjänster i dagsläget. Har du ett specifikt problem så hade jag önskat att du tog kontakt med vår support så att vi får möjlighet att hjälpa dig och eventuellt guida dig till att arbeta på bästa sätt. Har du istället något önskemål på produktförbättringar vore jag tacksam om du tog dig tiden att lämna in det önskemålet till oss via din tjänst. Hur du gör beroende på vilken produkt det gäller kan du se i vårt foruminlägg Idéhantering i din produkt.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-05-31
10:41
2 Gillar
Hej Tomas,
Ska försöka ge dig svar på dina frågor och efter bästa förmåga.
Din första fråga är något som vår utvecklingsavdelning håller på och undersöka och den har redan varit uppe internt för diskussion. Så på denna punkten får vi be att återkomma avseende när/om det sker en förändring.
När det gäller punkt två och tre så ska vi här se över och uppdatera den skrivna hjälpen gällande semestervillkor 50 med information om hur vi gör för att värdera semestergrundande frånvaro. När det gäller garantibelopp så får vi även lägga till det i vår hjälp och sen kanske se över hur vi väljer att hantera det vid semesterårsavslut i framtiden.
När det gäller punkt 4 så håller vi på och ser över både hjälp och hantering i programmet avseende denna beräkning och här ber jag dig istället att följa tråden Fel vid omräkning av semesterdaglön för de sparade dagarna så får du en uppdatering när detta är åtgärdat.
Jag vill tacka dig för ditt engagemang och att du tar dig tid att ställa dina frågor i forumet. Vore trevligt att höra andra användare och deras synpunkter på detta avtal och vad de anser om hanteringen av det.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-04-29
13:01
Hej @AsaH Detta felt är nu åtgärdat i och med att vi släppte vår senaste version av appen Lön Anställd till iPhone den 25/4. Se till att användaren har version 3.0.9 så ska den faktiskt registrerade tiden synas när ni korrigerar en tidsregsitrering.
Ha en fin helg! /Cecilia
... Visa mer
2022-04-06
15:26
Hej AsaH_
Hanteringen för att justera en redan skapad tidsregistrering ser idag lite olika ut beroende på om man har Android eller iPhone. Arbetar man via iPhone så blir det så att när du går in på en tidsregistrering och vill korrigera/uppdatera denna så visas den schemalagda tiden istället för den faktiskt registrerade tiden.
Detta ska förändras så att du istället ser den tiden ni har registrerat sedan tidigare och vi hoppas få med det till nästa version av appen. När det släppet sker däremot vet vi inte säkert än.
Ha det fint! /Cecilia
... Visa mer
2022-03-18
14:35
Hej, Jag har lyft frågan på nytt och vi kikar på hanteringen utav detta. Vi återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge. /Cecilia
... Visa mer
2022-02-17
16:14
1Gilla
Hej, Vi har idag släppt en ny version av Visma Lön Anställd där detta är åtgärdat. Om du nu står i en anställds kalender och trycker på symbolen för skrivaren så kommer du till den anställdes tidrapport så som det ska vara. Ha en fin dag!
... Visa mer
2022-02-17
12:37
1Gilla
Hej, Det finns många olika saker som kan göra att en klarmarkering på en lönekörning tas bort. Det absolut vanligaste är att man har ändrat något av följande:
ett belopp/beräkning på en löneart i löneartsregistret
mall för lönespecifikation under personal - flik 3 lön
ändrat i företagsinställningarna
ändrat något på anställningskortet
när det finns en daglön på lönekörningen
En klarmarkering försvinner när något på lönebeskedet vill räknas om till standard. Tex. kan det försvinna om du har lagt in ett eget à pris på en löneart, vid upplåsning vill då programmet räkna om sig till standard igen. Vi rekommenderar alltid att man tar en säkerhetskopia av sitt företag innan man eventuellt låser upp en lönekörning. Skulle man däremot uppleva att klarmarkering släpper ofta och att det inte bör bero på någon av följande saker jag har tagit upp här så är min rekommendation att man tar kontakt med vår support och att vi kan ta in en säkerhetskopia över bolaget för att kika på varför detta sker och ge oss en möjlighet att förbättra hanteringen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2022-01-26
15:34
Hej UlrikaM,
Tack för din återkoppling, jag ska försöka besvara så tydligt jag kan.
När det gäller meddelandet om att senare period är klarmarkerad så är det en upplysning till dig som attestansvarig då man inte kan klarmarkera en tidigare period om senare är klar. Då behöver man först ångra klarmarkering för att göra det i rätt ordning. Precis som du skriver att ni försökte göra. När det kommer till att fel period lyckades bli klarmarkerad har jag två gissningar: 1. Har de anställda möjligtvis inställningen förtroendetid så de slipper registrera arbetad tid och endast avvikelser? Då kan man klarmarkera en period som inte är över än och programmet går över till nästa månad (i ert fall januari) så snart det datumet har passerats oavsett om tidigare period är klarmarkerad eller ej. 2. Använder de anställda mest appen och sköter där både tidsregistreringar och klarmarkerar sin period? För i appen föreslås den perioden vi är på just nu, alltså januari och inte december när jag står i vyn för kalendern?
Annars ska självklart inte programmet klarmarkera fel period för de anställda och detta är något vi gärna hade tittat vidare på i så fall.
Ska vi undersöka det vidare hade jag önskat att du tog kontakt med supporten så att vi kan ta in nödvändigt underlag. Tiderna för december ska inte gå över om de inte är klarmarkerade så där var svaret rätt och då är en lösning att lägga in dem manuellt. Ha en fin dag och ta gärna kontakt med vår support för fortsatt uppföljning!
... Visa mer
2022-01-18
14:21
Hej SamCam71, När det kommer till Handelsbanken har vi alltid haft inställningen i Visma Lön att bankgiro ska anges oavsett vilket filformat du väljer. IBAN och BBAN används framförallt för utländska betalningar och Visma Lön har endast stöd för betalning till svenska konton.
Du kan läsa mer om inställningarna för din bank i den skrivna hjälpen. Har du fått nån annan information från din bank så får du gärna kontakta supporten och dela den med dem. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-09-23
15:13
Hej goGuru, Om du scrollar så långt ned du kan när du är under Försäljning - Kunder ska du se rutan Omvänd skattskyldighet. Kan du möjligtvis ha missat att bocka i rutan Fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. Återkom om du inte löser det. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
14:13
Hej Marie J, Det jag direkt tänker på är ifall den anställde är timavlönad och inte har månadslön. Programmet hanterar endast förskottssemester för månadsavlönade. Detta kan du även se om du kikar på lönearten 3223 Semesterlön förskott och på raden beräkningsformel. Du kan läsa mer i den skrivna hjälpen Skillnad mellan förskottssemester och uttag av semesterdagar under innevarande semesterår» Återkom om det inte är så och du inte får rätt på det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
13:51
Hej igen, Tråkigt att höra. Jag dubbelkollar så det ser att du har återkommit i ditt ärende och sen tänker jag att vi har fortsätter komminukationen där istället. /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
11:55
2 Gillar
Hej Anna-Karin Cavallin, I eEkonomi är det fullt möjligt att när som helst byta bokföringsmetod under ett pågående år. Vilket som sen blir mest praktiskt för er är kanske en annan sak. Har ni pratat med Skatteverket om när det är dags att byta och har ni gjort en ändringsanmälan? Annars kanske ni kan läsa mer om det i Byte av redovisningsmetod på deras hemsida. När det kommer till programmet annars så är det rent praktiskt möjligt att byta när som under året. Bytet gör ni under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klickar på det valda året och väljer Redigera - flytta markören till Faktureringsmetoden och Spara. Det som händer då när ni har arbetat med kontantmetoden tidigare och nu byter är att eEkonomi gör så att de obetalda kundfakturor som ligger under försäljningsdelen då bokas upp på konto 1510 och det kommer även skapas verifikationsnummer på de händelserna. Från och med den stunden ni byter så kommer då programmet bara börja arbeta efter den nya metoden. Likadant blir det med obetalda leverantörsfakturor som då bokas upp mot konto 2440. Om jag har missuppfattat dig eller om du har fler frågor så bara återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
11:18
Hej terapeutenAB, Denna inställning är redan idag möjlig om ni ändrar behörighet på användaren. Om du går in under Inställningar - Behörigheter och på användaren så bockar ni ur rutan Tillgång till Lön. Sen ska er kund som använder eEkonomi Smart ej ha tillgång till lönemodulen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
08:42
Hej MarkusJohanssonSunne, Jag ser att det har löst sig för dig i båda dina ärenden. Så jag stänger denna forumtråden och ändrar den till besvarad. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-19
12:12
Hej Maggis, Det finns ett smidigare sätt att sköta detta på. Om du kikar i din lista under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Så ser du fakturan med ett rött kryss på. Klicka på Öppna och så ser du igen det röda krysset med en förklaring till varför den blev stoppad. Nu har du möjlighet att fylla i referenskoden och kan skicka om den på nytt som elektronisk faktura. Om du inte löser det så kontakta gärna supporten så hjälper vi dig. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-04
19:13
Hej Petronella, Rekommendationen gör om gör rätt håller jag med om. Jag hade gjort så här i eEkonomi. Jag hade bokfört den delbetalda felaktiga kundfakturan som fullbetald på samma datum som delbetalning skedde. Sen hade jag skapat en kreditfaktura på den på exakt samma datum och bokfört även denna som fullbetald på samma datum som den ursprungliga debetfakturan. På så sätt tar dessa två händelser ut varandra i bokföringen. Därefter hade jag skapat en ny korrekt ROT faktura på ursprungsdatum och bokfört den som delbetald på det datum och det belopp som kunden betalade in sin del på. Efter det har du möjlighet att gå in under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT och RUT arbeten. Återkom om du behöver mer hjälp. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-08-21
08:35
Hej igen Jonas, Det kommer tyvärr inte att hjälpa dig i detta fallet. Utan det kommer kvarstå ändå. /Cecilia
... Visa mer
2019-08-21
08:33
1Gilla
Hej, Då du i ditt eEkonomi har ändrat inställningen för moms under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och där valt kvartalsvis så är det just för et kvartal som programmet vill skapa en momsredovisning. Behöver du skapa på endast juni månad så blir det precis som lw skriver att helt enkelt ändra endast till månadsvis moms och efter juni månad får du sen ändra tillbaka till kvartal igen. /Cecilia
... Visa mer
2019-08-15
12:43
Hej Jonas, Programmet läser endast in faktura så som den ser ut. Då momsen specificeras i sin helhet på fakturan är det det momsbeloppet som kommer att tolkas. Jag lägger det vidare som ett önskemål på förbättring till vår utvecklingsavdelning. /Cecilia
... Visa mer
2019-08-15
12:24
Hej Yasmine, Om du har bankkoppling och behöver lägga in en redan betald faktura i ditt program så får du börja med att gå in på den leverantören under Inköp - Leverantörer och redigera den valda leverantören. Bocka då i rutan Skicka inte leverantörsfakturor till banken så tror programmet att fakturorna redan finns på banken. Nu kan du lägga in fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. När detta nu är gjort har du en faktura att matcha din bankhändelse mot. Gå då till Kassa- och bankhändelser , leta fram händelsen och klicka på Matcha, matcha nu mot en betalning av leverantörsfaktura och välj fakturan i rullisten. Bokför därefter. Viktigt är nu att inte glömma att gå in under Inköp - Leverantörer - Redigera din leverantör igen och bocka ur rutan Autogiro. annars kommer inte nya fakturor gå iväg till banken. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-08-15
12:18
Hej ingemar, I detta fall hade jag skapat en delkredit på återstående belopp på fakturan då detta inte ska betalas av försäkringsbolaget. Denna kredit kan du sedan kvitta mot restbeloppet på debetfakturan. För att kvitta dessa två mot varandra så får du klicka in på kreditfakturan i vyn obetalda fakturor och sen väljer du Åtgärder - Kvitta. Därefter antar jag att ni har skickat en faktura till slutkunden avseende självriskens del. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-08-15
11:25
Hej sln, Om jag har förstått dig korrekt så summerar jag det så här. Kassakontot är okej. Det bokförda saldot på 1930 är 4083 kr för lågt mot vad som finns på det i verkligheten. Utöver på det så har du en ej bokförd bankhändelse på företagskontot på -4083 kronor. Jag har lite följdfrågor på detta. 1. När du korrigerade verifikation A47 med verifikation A64 gjorde du det då genom att skapa en ny manuell verifikation eller gick du in på den första verifikationen och klickade in under Åtgärder och valde sen Skapa korrigeringsverifikation? 2. När du skriver att det bokförda saldot på konto 1930 är 4083 kr för lågt vart i programmet ser du då det? Min tanke är nämligen att om saldot på kassakontot stämmer så borde inte ditt företagskonto vara fel och att du samtidigt har en omatchad händelse. Detta innebär nämligen att ditt företagskonto skulle bli 8 166 kr fel om du matchar händelsen. När jag samlar alla de bokningar du har gjort (ver. A47 + ver. A64-A66) så får jag dessa till att bli. Debet Kredit 2440 1910 1910 2440 2440 1910 1910 1930 Summan kvar då är 2440D och 1930K (vilket är det som skulle ha bokats vid matchning av leverantörsfakturan) Återkom gärna med mer info. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-08-13
07:44
1Gilla
Hej Marcus, Om jag har förstått dig rätt så tänker jag att när händelsen bokfördes enligt följande: 2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % 2641 - Debiterad ingående moms 6050 - Försäljningsprovisioner 2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Så fick du exakt samma belopp på raderna 2614, 2641 och 2647 men du hade endast velat ha med konto 2641? När du nu då går in på verifikationen och väljer att skapa en korrigeringsverifikation och bockar i rutan korrigera framför konto 2614 och 2647 så lägger programmet upp dem igen på den nya korrigeringsverifikationen med kontona på omvänd sida av debet eller kredit. Detta innebär att programmet bokar bort dessa konton helt från din ursprungliga verifikation och du behöver inte göra något mer. Är det svårt att se resultatet av det hela är min rekommendation att skriva ned dessa verifikationer på ett papper och stryka de konton som finns både på debet och kredit. Det du har kvar är det som har bokförts. Återkom om det var otydligt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-08-12
12:25
1Gilla
Hej Sanna M, Bokföringskonto 2641 har som standard momskod 48 och på den står det ingen exakt momssats då detta konto används för ingående moms oavsett om det är 6,12 eller 25% moms. Så ändra ingenting här. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-07-26
06:42
Hej Konsult, För att lättare förstå vad som hamnar i de olika fälten på din deklaration så kan man kika på www.bas.se Där kan du klicka in dig under kontoplaner och vidare till sru, välj sedan ink2. I fältet 2.50, upplupna kostnader och förutbetlada intäkter hamnar det som har bokförts på konton som börjar på 29XX. Du kan kika i din kontoanalys som du har i eEkonomi och söka fram vad du kan ha bokfört på de kontona. Kanske har vi nån annan medlem i vårt forum som är duktig på detta och har nåt mer förslag. Hoppas detta hjälpte dig lite. Ha en fin dag och en skön sommar! /Cecilia
... Visa mer
2019-07-26
06:34
Hej jb98, Först och främst, va bra att det ser rätt ut för dig nu med din bokföring. Det enda sättet i eEkonomi som gör att en faktura bokas mot konto 1910 är ifall man av misstag har haft betalningsvillkoret på kunden inställt på kontant. Då menar jag under Försäljning - Kunder - Redigera din kund - ute till höger har du Betalning - Betalningsvillkor - Kontant. Då skapas det en kontantfaktura som bokförs direkt vis utskrift eller skapande av pdf en verifikation mot konto 1910. Alternativt så kan man även ha råkat ändra betalningsvillkor endast på den specifika fakturan till kunden och inte direkt inne på kundens inställningar så att det blir en engångshändelse. Skulle du upptäcka att det sker igen så återkom så fort som möjligt till vår support så vi kan kika vidare på det. Ha en fin dag och en skön sommar! /Cecilia
... Visa mer
2019-07-24
09:20
Hej E L S, För att det ska bli rätt när du sen fakturerar med omvänd moms så ska du lägga upp din artikel timmar med en standardmoms (25%) som om du hade fakturerat en privatperson. Endast med en momssats kan programmet skapa en faktura med omvänd moms. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag och en skön sommar! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-27
12:03
Hej beral, Vart ser du detta konto på nu i din balansräkning? Jag tycker också att det bör synas under bundet eget kapital. Ett alternativ är att klicka på raden för kontot och sen välja Flytta så får du möjlighet att placera kontot rätt. Återkom gärna med mer info alternativt kontakta supporten för direkt hjälp. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-27
08:35
Hej Daniella--Lu, Du kan använda dig utav bokföringskonto 5420. /Cecilia
... Visa mer
2019-06-27
06:27
Hej HAQ, Du ska både bokföra kostnaden ni har haft samt även intäkten från vidarefaktureringen och då ska dessa båda vara med samma momssats. Jag tycker att det låter jättebra så som du har skapat din artikelkonteringen idag mot bokföringskonto 3590, precis likadant har jag gjort i mitt program. När det kommer till vidarefakturering så bör du som standard bifoga en fil/bild på ursprungsfakturan och detta kan du göra i eEkonomi när du skapar din kundfaktura. Då har du längst ned på vänstra sidan i din vy möjlighet att bifoga den genom att klicka på bifoga pdf. Du behöver inte fundera på att du får ett minussaldo på lagersaldot på denna artikel, vill du inte att det ska stå minus 1 kan du även ändra ditt lagersaldo genom att gå in under försäljning - artiklar - redigera på din artikel och ändra antalet längst upp till höger och spara. Hoppas att detta besvarade dina frågor. Om inte så återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer