Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christian10
MEDLEM

Tvungen att avsätta semesterlön till sig själv som enda ägare/anställd i aktiebolag?

Hej! 

Jag och min fru (bet närstående lön) är de enda anställda till mitt aktiebolag som jag själv är enda ägaren.  Är man ändå tvungen att avsätta semesterlön till sig själv? Som ägare kan man ju själv välja hur mycket lön man vill betala ut i samband med semester. Jag har inte avsatt någon semesterlön under årets löneutbetalningar men insåg i samband med årsavstämningen inför årsbokslutet att man skulle avsätta semesterlön till de anställda.

Anledningen jag frågar är att när jag räknar ut resultatet för år 2014 så blir vinsten efter skatt på ca 180.000kr och då kan jag ta ut aktieutdelning enligt full schablon (d.v.s. 155.650kr). Men om jag gör en avsättning för semesterlöneskuld på 12% av lönen inklusive sociala avgifter så blir det en kostnad som gör att vinsten efter skatt blir endast 145.000kr. Då ”missar” jag att göra aktieutdelning på ca 10.000kr. Även om semesterlönen gör att bolagsskatten minskar för 2014 vilket är bra, men denna kostnad kommer annars att hamna på nästa år om väljer att ta ut det som vanlig lön, så det handlar endast om att kostnaden förskjuts. 

Så åter till själva kärnfrågan; är man tvungen att avsätta semesterlön till sig själv om man är enda ägaren till företaget?

Stort tack på förhand.

 

Mvh

Christian
 

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christian

Enligt semesterlagen FÅR du beräkna en semesterlöneskuld även på lönen till ägarna. Vissa tycker att det är tryggt att ha denna skuld i balansräkningen och en fördel är att bolaget skjuter lite skatt framför sig, precis som du påpekar. Det är även ok att inte beräkna någon semesterlöneskuld till ägarna eftersom ägaren själv avgör hur mycket lön man belastar bolaget med.

Det som är viktigt att tänka på är att du inte kan hoppa mellan att beräkna en semesterlöneskuld och att inte göra det. Har du väl valt en metod får ni hålla er till den framöver.

För säkerhets skull kan ni upprätta ett anställningsavtal mellan er och bolaget där det framgår att ingen semesterersättning ska utgå. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Skulle önska ett förtydligande angående...

"Det som är viktigt att tänka på är att du inte kan hoppa mellan att beräkna en semesterlöneskuld och att inte göra det. Har du väl valt en metod får ni hålla er till den framöver."

Förstår jag rätt om att det gäller på individnivå? Dvs, säg att vi är två ägare som tar ut lön men inte avsätter semesterlön. Om vi då skulle anställa en person som enligt lag har rätt till 25 dagars semester, skall vi då endast avsätta semesterlön till den personen? Eller måste vi börja avsätta semester till ägarna då också?

Har försökt hitta mer information om detta i semesterlagen utan resultat, skulle vara tacksam om någon skulle kunna länka till de paragrafer som benämner detta mer.

Tack!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring semesterskuld?.

Hej Måste man som egenföretagare boka upp en semesterskuld. Kan man välja belopp själv eller måste man hålla sig till 12%?

Nej, man behöver inte boka upp semesterlöneskuld på sig själv. Men det är ett enkelt sätt att skjuta upp resultat och därmed skatt. Och man får inte ackumulera sin semesterlöneskuld så som man gör på anställda. Möjligen om man kör fullt korrekt, d.v.s tar ut semester och sparar 5 dagar per år...