Hej @Gunilla3
Tack för att du kontaktar oss.
Det är svårt att ge ett direkt svar kring vad som skulle passa bäst i ert fall. Vad som händer med den intjänade semestern avgör ni själva. Ni kan antingen välja att betala ut slutlön för den anställde som månadsavlönad och sedan "börja om" med att tjäna in ny semester/semesterersättning som timavlönad. Det kanske är den vanligaste hanteringen.
Alternativt kan ni låta den intjänade semestern följa med, vilket i sin tur beror på vilket semestervillkor ni har idag och om ni planerar att byta eller behålla nuvarande semestervillkor.
Mitt tips är att läsa om de olika alternativen som finns i programhjälpens avsnitt Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom, samt i Byt semestervillkor.
Behöver du ytterligare råd i hur ni ska göra rekommenderar jag att du slår en signal till ert fackliga avtal som kan rådgöra hur hanteringen bör se ut hos er.
Ha en fortsatt fin dag.
/Tinna