Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

  • 2 Svar
  • 0 gilla
  • 1392 Visningar

I månadsrapporteringen för arbetare till Fora redovisas utbetald lön varje månad. Men det finns också något som kallas "Hänförlig lön".

Här kommer en kort sammanfattning och du kan läsa mer om detta på Foras sida: Lön hänförlig till annan månad »

 

Vad är hänförlig lön?

Det är lön som ska fördelas på tidigare månader. Det gäller dels rörliga lönedelar och ersättningar till exempel

  • Ackordslön
  • Provision
  • Bonus
  • Tantiem

Denna lönen delas upp på de månader då den har tjänats in. Och det finns ingen övre eller undre gräns på antalet månader att fördela på.

Hänförlig lön gäller också Slutlön för sparade semesterdagar. Den fördelas lika på den anställdes sista 12 månader.

 

Vad är INTE hänförlig lön?

En vanlig fundering är gällande lönen som tjänas in ena månaden och sen betalas ut månaden därpå. Detta är INTE hänförlig lön utan redovisas som vanligt.

 

Varför redovisas hänförlig lön?

För att den anställdes pensionspremie ska baseras på hur lönen tjänats in.

 

Hur gör jag om hänförlig lön ska redovisas på 2023?

Du kan välja om du vill hänföra delar till tidigare år eller redovisas allt på 2024. Fora har gett ett par exempel på sidan Lön hänförlig till annan månad » (Vad händer om lön är hänförlig till ett tidigare år än 2024?).

Vill du redovisa hänförlig lön på 2023 ändrar du manuellt årsrapporteringen för den anställde på fora.se.

 

Hänförlig lön i Visma Lön Smart

  1. Välj Lön Smart - Extern rapportering
  2. Klicka på Hämta uppgifter
  3. Klicka på knappen Lägg till hänförlig lön på den anställde det gäller
  4. Via knappen Lägg till kan du lägga in de månader och belopp som du vill redovisa.

Läs mer: Fora månadsrapportering (arbetare) »

Hänförlig lön i Visma Lön SmartHänförlig lön i Visma Lön Smart

Hänförlig lön i Visma Lön 300/600

Från version 2024.2 kan du redovisa hänförlig lön direkt i ditt löneprogram.

När du har hämtat löneuppgifterna under Rapportering - Fora månadsrapportering kan du i fältet Hänförlig lön välja år, månader och belopp.

Läs mer:  Hjälp Lön 600: Fora månadsrapportering (arbetare) »

Medverkande
Kommentarer
AnnikaTysslinge
NY MEDLEM

Om vi har provision/premie som betalas ut månaden efter intjänat ska det rapporteras som hänförlig lön misstänker jag. Men i stället för att behöva lägga in belopp manuellt kanske man kan använda en löneart där summan alltid går som hänförlig lön till månaden innan? Går det att göra en sådan inställning redan på löneartsnivå, så sparar man det momentet vid rapportering?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Annika Tysslinge Idag är det manuell hantering av hänförlig lön som gäller, men vi vill såklart förenkla hanteringen framåt så detta tar jag vidare direkt.

Har du flera idéer så kan du lämna dem under Feedback och förslag (Lön Smart) eller Förbättringsförslag (Lön 300/600) inne i ditt program.