2023-07-06
10:50
Hej @Jonima!
Anledningen till att detta händer är att du förmodligen har skickat flera fakturor som ska till samma kund. Då slås de fakturorna ihop detta enligt inkassolagen där man inte får skicka flera krav samma till gäldenären. Testa att skicka fakturorna på två olika dagar om det är samma kund, alternativ kan du kontakta vår support som hjälper dig med att få iväg fakturorna till kronofogden.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
... Visa mer
2020-10-28
14:05
@Fd medlem
Såg att jag länkat fel i mitt svar ovan, rättat det nu. I tråden Har företagskredit som "backup" finns din fråga ställd och besvarad, känns något oklart får du gärna återkomma där så tar jag en titt på det.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2019-11-20
13:34
Hej Joakim,
Det känns som om du gått igenom det mesta. En sak jag tänkte på är om du har markerat att kunden är en EU-kund i kundregistret efter att du skapat fakturan? Ändringar i kundregistret påverkar inte fakturor som redan är skapade. Har du kollat så ditt konto för frakt och expeditionsavgift har korrekt momsrapportkod?
I instruktionen EU periodisk sammanställning har vi samlat en massa information om vad som krävs för att fakturan ska komma med på sammanställningen. Hoppas du kan hitta något i den som du inte tänkt på tidigare.
Löser det sig inte rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2019-10-15
15:46
Resultatnehetsrutan blir tom gällande 1920 så det måste läggas manuellt, misstänker att det beror på att vi har två bakkonton. Vi hade missat artikelkonteringarna först så därför går allt på fel konto. Att vi rättat artikelkonterxngarna efter att fakturorna gått ut hjälper inte, de går mot de gamla.... vi har 300 fakturor att registrera, det blir 600 verifikationer istället för 300 eftersom man inte kan rätta den första verifikationen direkt utan måste göra en manuell verifikation....inte så svårt men det är skillnad på 300 och 600 verifikationer.... har kollat med supporten...fanns inget att göra...
... Visa mer
2019-09-30
06:55
1Gilla
Ankomstdagen oavsett leveranssätt. Detta följs till 100%. Betaltid räknar jag för det mesta ankomstdatum + överenskommen betalfrist. Det enda undantaget som görs är transportstyrelsen och där jag av erfarenhet vet att jag blir drabbad av påminnelseavgifter. Vi har ett antal företag som notoriskt bakåtdaterar sina fakturor upp till 10 dagar. Dessa har blivit bättre efter att man påtalat att man strikt tillämpar ankomstdatum och inte fakturadatum om dessa inte sammanfaller. Försändelse med post dateras det datum det togs ur brevlådan. E-postade fakturor läggs med det datum som ligger i e-postprogrammet som ankomstdatum. EDI fakturor kontrolleras om ankomsddatum via Inexchange. //Davor P
... Visa mer
2019-09-13
10:55
1Gilla
Det där låter mysko. Det bästa vore nog om Visma kopplade upp sig mot dig för att följa vad som händer. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-28
12:34
Rör inte 2440 eller 1510 med manuell bokföring. Dessa konton är till för reskontran ifall du jobbar så.
... Visa mer
2019-06-25
13:53
Hej Anneli, Tror det var dig jag pratade med igår och du testade hos er. Jag testar i morgon igen 🙂 Eller är det som Lena säger i sitt inlägg att vi förutom att Visma ligger på servern att vi måste ha Visma på våra egna datorer också?
... Visa mer
2019-06-12
11:26
Hej Sebastian, Du kan ta bort betalraden på fakturan om betalningen inte är journalförd. Du går in under Betalningar - Utbetalningar - Markera fakturan det gäller - Ändra betalstatus - välj Ej betald. Är betalningen journalförd så kan du kreditera fakturan och göra om den från början. Har du ytterligare funderingar gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-05-14
09:03
3 Gillar
Tack för era svar:) Jag var för trött, uppenbarligen, när jag kollade igenom skattekontot igår och fick inte alls ihop varför det ser ut som det gör. Men idag, utvilad och pigg, förstår jag ju vad som hänt och visst är det så att det dragits skatter + att vi hade en del på skattekontot innan som gjorde att summan där inte var vad jag förväntade mig 😄
... Visa mer
2019-08-29
12:27
Hej Annika, I Visma Administration är det inte möjligt att ha flera enheter i samma paketartikel. Det blir en lite för komplex hantering för programmet. Vi har Partner som utvecklar lösningar till våra program. På vår hemsida hittar du dessa partners och återförsäljare, där kan du läsa mer och kontakta dem. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-05-09
09:09
Hej Neola, I orderlistan kan du inte söka på artikelnummer, men som Jonima skriver så kan du gå in på artikeln under Artiklar/lager - Artiklar/tjänster - fliken Spårning - Spårningsval, och där välja vilket du vill se. Ha en bra dag! /Annelie
... Visa mer
2019-05-08
13:15
1Gilla
Tack - den var inställd omvänd by default .
... Visa mer
2019-04-18
10:40
Skulle sätta det som förskott till leverantör och precisera när du får kvittot
... Visa mer
2019-04-29
19:59
1Gilla
det gällde bara hyrbilen i Sverige, tack för svaren!
... Visa mer
2019-04-04
08:30
Hej Jonima, Som Thomas och Annica skriver så finns det ingen standardrapport för detta, men du har möjlighet att skapa egna rapporter i Rapportgeneratorn när du arbetar i Administration 2000. Det är en del att sätta sig in i när det gäller att skapa egna rapporter, du kan läsa mer om hur den fungerar i vår supporthjälp: Rapportgenerator» Är det så att du inte vill lägga ner arbete på att skapa en egen rapport har du även möjligheten att ta hjälp av någon av våra duktiga partners som kan skräddarsy rapporter åt dig vilket jag ser att du fått erbjudande från Thomas L om här ovan. Ha en fin dag! /Joanna
... Visa mer
2019-03-11
09:10
Hej aj, Att det blev uppbokat på 3960 tror jag kommer från att du kan ha ändrat i fältet belopp, kr när du skapade delbetalningen. Då hanterar programmet det som en kursdifferens och bokar resterande belopp mot 3960. Som jag förstår dig så är allt journalfört och då har du egentligen 2 val. Antingen gör du som Annica skriver dvs. hanterar det manuellt eller så får du skapa en kreditfaktura för att vända debetfakturan och till sist en ny debetfaktura där du gör delbetalningen. /Kristina
... Visa mer
2019-02-28
14:26
1Gilla
perfekt, hittade 2890 som vi hade upplagt som passar. Tackar för hjälpen
... Visa mer
2018-11-26
11:06
2 Gillar
Då blir det rätt när du gör som jag beskrivit ovan skicka en faktura med svensk moms till din svenska kund som är etablerad i Sverige Mikael
... Visa mer
2018-06-20
08:01
Använd 2645 i debet istället för 2641(som används vid andra inköp) Mikael
... Visa mer
2018-04-05
04:06
Som ett litet inlägg i det hela: Jag fick fel i momskollen förra månaden då ett par artiklar fick ett eget liv. I artiklarna finns ju konteringskoder och på fem fakturor (av uppåt etthundra) byttes kontot inne i konteringskoden ut (på två artikelnummer) till ett konto med omvänd skattskyldighet. Sedan lades 25% moms på ändå, men på ett momskonto vi aldrig använder (2613). Det var alltså lite "random" att programmet fick för sig att på några få fakturor på enbart två artiklar (ena artikelnumret "drabbades" bara en gång) göra fel. På alla andra fakturor med samma artikelnummer så fungerade det. Tyckte inte att det var nån idé att anmäla felet för det finns ju ingen rimlighet i det som hände. //L
... Visa mer
2019-09-09
14:55
Nu är det 2 år sedan jag lyfte frågan om inläsning av prisfil. Min grossist en av Sveriges största vvs grossister tycker att visma bör anpassa sig efter deras format på pris/artikelfiler. Visma tycker tvärt om. Och som kund får man fakturera med inaktuella listor och som senast betala 2700:- för a få prislistan konverterad Synd på ett annars bra produkt. Pelle
... Visa mer