2025-06-16
18:10
Det spelar egentligen ingen roll, kunden fakturerar endast i SEK. Lämnar pris per kubik. När sedan kunden har tankat blir det ju sällan hela kubik, t ex 1275 liter, Om man då lämnat priset 13855.- kr/kubik så måste man ju antingen ange 1,275 kubik eller 13,855 kr. Jag får ingetdera att fungera. har nu ringt supporten och det fungerar tyvärr inte. Så jag får väl skämmas inför kunden för att jag sålt på dem ett inte så användbart program.
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-05
09:56
Hej @Ellge_
Ser att du inte har fått någon respons på din fråga. Här i forumet har vi ingen information om detta alls så om någon annan användare har möjlighet att dela med sig till Ellge_ så vore det mycket uppskattat.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-10
09:34
Hej @Ellge_
Tack för att du hör av dig och delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att det är mycket frustrerande att menyraden i Kassa och bankhändelser inte fungerar som den ska och att detta påverkar ditt arbete negativt.
Vi har redan skickat in ett ärende om detta till våra utvecklare, och det är under utredning. För att ge detta ärende ytterligare tyngd och snabbare kunna få det prioriterat, vill vi gärna att du också kontaktar vår support. På så sätt kan vi samla fler uppgifter och påskynda lösningen.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2024-11-06
08:31
Hej @Ellge_
Tack för att du kontaktar oss.
Visma Administration använder Microsoft SQL som tyvärr är det inte kompatibelt med processorn Snapdragon.
För att se hela listan över våra systemkrav kan du kika här.
/Tinna
... Visa mer
2024-11-06
08:26
Hej @Ellge_
Tack för din fråga!
Jag har dubbelkollat detta med våra produktspecialister för att inte missa något som kan hjälpa dig, men tyvärr så fungerar det du efterfrågar inte i dagsläget. Vi har dock tagit det vidare som ett önskemål för framtida utveckling.
Precis som du nämnde, kan man i nuläget endast koppla dotterföretag, delägare eller ägare till moderbolaget. Det innebär att det tyvärr inte går att lägga till ett "systerbolag" som dotterföretag, delägare eller ägare till moderbolaget i den nuvarande strukturen.
Vi uppskattar din feedback och arbetar ständigt för att förbättra våra tjänster.
/Tinna
... Visa mer
2024-09-26
10:03
Hej @Ellge_
Ber om ursäkt över att återkopplingen har dröjt. Nu ska det fungera som vanligt igen och vi tackar för ditt tålamod.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-17
10:34
Hej @Ellge_
Tack för att du hör av dig till oss.
Det jag kan komma på är att du kanske har skapat dina kunder innan du gjorde ändringen i företagsinställningar? Om du registrerar en ny kund så kommer så hämtar Visma eEkonomi det betalningsvillkor som är förvalt under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Programmet ändrar aldrig, och kan inte ändra, betalningsvillkor för en befintlig kund automatiskt. Eller har du kanske kopierat en befintlig faktura med betalningsvillkor 30 dagar och glömt ändra till 10 dagar?
Tycker du inte att det stämmer rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så får vi självklart undersöka detta närmare.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-13
11:00
Hej @Ellge_ ,
Tack för att du skriver in.
I det här fallet tycker jag att det är bäst att du ringer in till mina grymma kollegor på supporten, så att vi kan kika med dig i ditt program. Vi skulle behöva felsöka och se i vilket läge du får det här meddelandet.
Du får gärna återkoppla i tråden så att vi vet att det löst sig för dig.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-28
09:14
Hej @Ellge_
Tack för att du kontaktar oss.
För att få med dig SRU-koderna från eEkonomi behöver du ha tillägget Deklaration eller Deklaration/Årsredovisning i Visma eEkonomi. Utan detta tillägg kommer SRU-koderna inte att inkluderas automatiskt, vilket förklarar varför du får ett felmeddelande i ditt deklarationsprogram.
Om du redan har tillägget men ändå stöter på problem, rekommenderar jag att du kontakta vår kunniga support för ytterligare hjälp.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-05-06
08:21
Hej @Ellge_
Det är jätteviktigt att detta blir rätt och därför rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så ska vi se över dina inställningarna.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2023-08-11
09:59
Hej @Ellge_ och tack för din fråga.
När du gör en SIE-import från ett annat program kan det finnas konton i SIE-filen som inte kan användas i Visma eEkonomi Smart, då dessa används i den automatiska bokföringen, vilket i ditt fall är 1510 och 2440.
För att kunna importera bokföringen från sådana konton måste saldona på kontona flyttas till andra konton. Flytten görs inom BAS-kontoplanens grupperingar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:38
Hej @Ellge_, jag hoppar in här i tråden för att förklara hur det är tänkt att fungera.
Din slutkund har ansvar för sitt företag och bokföring även om de väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå, som @AnnicaL också beskriver ovan. De äger således sin egen data och måste själva bevilja att utomstående ska kunna komma åt datan. Samarbetsfunktionen innebär alltså att slutkunden godkänner att redovisningsbyrån får se datan och arbeta med den.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om vad samarbetet innebär.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-05-11
07:46
Hej @Ellge_
Tack för att du hör av dig till oss.
Har du precis skapat kontot och har fliken för kontoplan "öppen" så kan du ibland behöva stänga ner programdelen med det lilla krysset. Sedan bör du kunna kontera på 6370.
Hör av dig så vi vet att det löst sig för dig.
//Tinna
... Visa mer
2023-02-03
15:43
Hej @Ellge_ !
För att exportera en sie-fil med dina bokslutsverifikationer så går du in på Inställningar - Import och export - SIE Import och export av bokföringsdata och väljer sedan Ny export.
Här kan du endast göra urval på datum, så har du endast bokslutsverifikationerna på t.ex 20221231 kan du skriva in endast det datumet som intervall. Då får du bara ut verifikationerna som skapades den dagen. Har du skapat fler verifikationer det datumet så behöver du öppna upp sie-filen i t.ex anteckningar och radera raderna som anser de verifikationerna som inte ska med in till det andra programmet.
Har du några andra frågor eller funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet. Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2020-04-23
15:09
1Gilla
Det var synd .. Alla har olika lösningar..det är en fråga om digital mognad för både kund och byrå. Olika vägar att gå helt enkelt...det funkar säkert om företagen skickar en e-postfaktura istället, det kan alla. Slipper portot och gå till brevlådan.... men skickar fakturan till autoinvoice istället då kommer den direkt in i e-ekonomi. Alternativ 2 -som jag tror passar bättre. Att kunden får alla e-postade fakturor till sin e-post och "vidarebefordrar" de till dig, då är de attesterade redan och du slipper attest rundan...mm Du får allt tolkat och klart då slipper du hela hanteringen med registreringen. Betalningen kan du sköt om i e-ekonomi och själv betalningsattestera i banken. Jag avråder får att att betalningsattestera i bank- det är kunden som ska betalningsattestera i banken. En bra tumregel om man är många som jobbar med samma kund undantag finns med då ska fullmakter skrivas under mm. Bättre med läs behörighet i bank.
... Visa mer
2020-04-23
09:40
Hej! Tack för att du hör av dig och vi ser att det smugit in sig en tillfälligt miss här men jobbar på att rätta till det så snabbt som möjligt! Mvh Henrik
... Visa mer
2018-10-05
22:12
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2018-07-19
08:09
Hej Ellge! Detta meddelandet kan även komma upp när det har gjorts en uppdatering av Windows i datorn eller att ditt antivirusprogram har uppdaterats. När det uppkommer så börja med att reparera programmet via Visma Assist Byråstöd så brukar detta lösa sig. //Linnea
... Visa mer
2018-06-19
12:44
1Gilla
Eftersom du skickar in filer till bankgirot rekommenderar jag att du pratar med din bank så att du även får en "returfil" som du läser in i visma för att pricka av betalningarna med automatik. Då slipper du dessa problem med att du har ett passerat datum på en betalning. De blir avprickade per betaldatum automatiskt. Detta fungerar dock inte alltid med utlandsbetalningar, nen de svenska betalningarna fungerar det klockrent på. Kostnaden för denna returfil sparar du in "på en kafferast" i mina ögon.... //Davor P
... Visa mer
2018-05-17
08:17
Hej LW och Ellge. Precis som ni är inne på går det mycket riktigt att registrera verifikationer per t ex 31/12 om december är låst, dock går det inte om hela bokföringsåret är låst. När det gäller Visma eEkonomi och låsning av perioden, vill vi hjälpa våra kunder att göra "rätt" och följa anvisningarna. Omsättningen styr när en låsning ska ske och t ex för de minsta bolagen behöver ingen låsning ske förrän deklarationen är inlämnad. Det går även att låsa upp en period i Visma eEkonomi, om du av misstag har låst en period. Bokföringsnämnden rekommenderar dock att du inte låser upp bokföringen. Tack för en bra tråd och er input. /Victor
... Visa mer
2018-05-07
14:00
Då undrar man, varför byta ut en bra funktion mot en sämre?
... Visa mer
2018-05-29
08:02
Nja, om det inte finns serie B, vilket det för det mesta inte gör, funkar det inte, jag använder själv serierna A F G L och M, jag kan ju slå F1, men sedan har jag kunder som använder helt andra serier. Så det blir fortfarande krångligare än med gamla versionen. MEN jag upptäckte just att om jag skriver endast B (utan siffra) så hamnar jag på första verifikationen efter sista A, tack för tipset.
... Visa mer
2017-12-11
13:05
Den här förändringen gjordes efter önskemål från användare då det upplevdes omständigt att skriva in sökvillkor för att begränsa resultatet till ett visst förfallodatum. Syftet med rapporten i huvudsak är att få överblick på vilka fakturor som har förfallit till en viss dag och utifrån det bör dagens datum i de flesta fall vara ett bra standardvärde att utgå ifrån, om något värde ska föreslås överhuvudtaget. Används däremot rapporten för att se fakturor som kommer förfalla längre fram i tiden eller som en sammanställning av vad som som ligger obetalt förstår jag att dagens datum inte passar lika bra. Att programmet skulle komma ihåg datumval i olika utskrifter vore en alldeles utmärkt lösning på detta. Vi har fått flera önskemål på det i olika sammanhang och är kanske något vi kan lösa på sikt i programmet. Ha en fin dag Mia
... Visa mer
2014-08-12
12:00
Hej L-G, Jag uppskattar din feedback. Syftet med förändringarna kring utskriftsvalen var att förenkla för företaget att hålla reda på hur slutkunden vill ha fakturan. I den senaste versionen finns betydligt fler utskriftsval än tidigare, därmed blir inställningen på kunden väldigt viktig. Som Mita skriver ovan så kan du sätta ett normalvärde i företagsinställningarna också, ifall du inte har återkommande kunder. Det vi kan konstatera är att när vi utvecklar nya funktioner och möjligheter i programmet påverkar det nästan alltid befintlig funktionalitet på något sätt. Våra användartester och utvärderingar är då väldigt viktiga under arbetets gång, så att vi tar medvetna beslut. Både små och stora förändringar kan störa invanda beteenden och förväntningar, det vet vi. Hur det upplevs är dock väldigt olika bland användarna och ibland ser vi helheten först när alla typer av användare har fått säga sitt. Just vad gäller utskrifterna och förändringarna där så har vi fått en del synpunkter. Vi kommer arbeta vidare med detta så all feedback uppskattas och håller på att utvärderas.
... Visa mer
2014-06-26
14:03
This reply was created from a merged topic originally titled Leverantörsfakturor med OCR-nr - förändrat i 2000 - varför?. i version 2013 fick man notis om att leverantören använder OCR-nr, nu får man inte det förrän man skrivit in allt - då blir man tvungen att hoppa tillbaks och flytta fakturanumret till OCR-nr - omständigt - varför är detta ändrat from version 2014.0? Hls Susanne
... Visa mer
2016-05-03
05:17
1Gilla
Denna funktion finns "delvis" redan genom att man sparar kopior som PDF på datorn. Då kan du gå in i mappen där du sparade fakturorna och markera upp till 15 fakturor åt gången och skriva ut på "standardskrivaren". Ytterligare en fördel med att spara kopiorna som PDF är att revisorn kan få detta material på ett USB minne tillsammans med huvudboken. Kan ju underlätta även revisorns arbete på detta vis. Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - MALLAR Där finns utskriftsval som man kan välja PDF och även välja var kopiorna skall sparas så att man lätt kommer åt dessa vid behov. ALLA typer av kopior samlas o denna mapp. Davor
... Visa mer