2022-03-10
12:57
1Gilla
Tack för bollen @Josefine Johansson 🙂 Jag har inget att tillägga kring det utöver det som du skriver. Man bestämmer vilken plan man ska använda på tillgångarnas avskrivning och bokar det som årets avskrivning (alternativt löpande var månad). Sedan har man möjlighet att göra överavskrivningar om tillgångarnas bokförda restvärde och bolagets resultat tillåter det. //Carina
... Visa mer
2021-03-01
18:29
1Gilla
Tänk på att den sista betalningen av F-skatt för ett räkenskapsår är under första månaden av det nya året. Och om ni lämnat in preliminärdeklaration efter att bokslutet gjorts för att få en debitering för att slippa kvarskatt är även detta preliminärskatt. Detta kanske hjälper dig få ordning på siffrorna, jag tror inte att Skatteverket räknat fel.
... Visa mer
2020-08-26
13:23
2 Gillar
Om årsredovisningen är inlämnad kan du inte ändra på fg år utan får bokföra fakturan på detta år. Det följer principen att man gör rättelser när felaktigheter upptäcks.
... Visa mer
2020-02-27
07:27
1Gilla
Logga in på Skatteverket. Gå till Arbetsgivare > Arbetsgivardeklaration > Inlämnade arbetsgivardeklarationer > Visa sammanställning för flera redovisningsperioder. På fliken arbetsgivare kan du få ut en sammanställning.
... Visa mer
2020-02-19
08:16
1Gilla
Det ska du absolut göra. De ska inte bli en kostnad förrän de förbrukas och det görs först när ni fakturerar kunden.
... Visa mer
2019-12-03
10:11
Hej! Vi Har köpt in en telefon och en dator. fakturan landade på 24 000. Datorn och mobilen var för sig överstiger inte ett halvt prisbasbelopp. Ska jag skriva dessa som inventarier och ha livslängden 3 år eller kan jag skriva av dom direkt?
... Visa mer
2019-12-03
10:11
Hej! Vi Har köpt in en telefon och en dator. fakturan landade på 24 000. Datorn och mobilen var för sig överstiger inte ett halvt prisbasbelopp. Ska jag skriva dessa som inventarier och ha livslängden 3 år eller kan jag skriva av dom direkt?
... Visa mer
2019-11-25
08:45
4 Gillar
Du skall fakturera i SEK om det är din redovisningsvaluta och kunden är svensk. Att du betalat i EURO när du köpte in vara saknar betydelse. Du skall även lägga på moms och hantera försäljningen som vilken försäljning som helst, om du säljer den inom Sverige då såklart. Var du köper in vara är ur den aspekten inte viktigt. Om du skulle importerat den från land utanför EU gäller samma sak. Där bör man dock ha koll så att det inte dyker upp någon tullfaktura som man borde tagit med i varukostnaden... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-22
08:45
1Gilla
tack så mycket! Det betyder väldigt mycket för oss att få hjälp med detta 🙂
... Visa mer
2019-11-15
15:48
1Gilla
Om det ska bearbetas för att sedan säljas vidare så är det ju en råvara som då bör ligga i lager.
... Visa mer
2019-11-11
09:56
2 Gillar
Du har fått ett beslut från skatteverket med anledning av den ändrade momsredovisningsperioden, där står det hur du ska hantera det. Det syns även på skatteverkets hemsida när du loggar in under avsnittet - momsredovisning - Mikael
... Visa mer
2019-10-25
13:25
Hej ThomasLW, Precis som @Pacsac så är din fråga ganska tolkningsbar. Berätta gärna lite mer så är jag säger på att det är många som kommer med bra tips och förslag. Ha en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-10-11
07:54
1Gilla
Ja, visst är det 🙂 Då jag tidigare har jobbat som konsult så känner jag viss saknad av det. Därför superkul att kunna få dela med sig här och få vara lite problemlösare.
... Visa mer
2019-09-26
14:45
Det var ett tips för det fall det inte gick....... M
... Visa mer
2019-09-25
09:37
Han behöver inte vänta på permanenta personnummer för att öppna ett konto på banken, det går bra med samordningsnummer. Vi hade en kille från Spanien, han fick sin samoordningsnummer från Skatteverket ganska snabbt och öppnade ett bankkonto så vi kunde betala ut hans lön och använde den procentsats för skatt som han fick från Skatteverket då. Sen när hans uppehållstillstånd/personnummer var klar så ändrade jag bara hans samordningsnummer till personnummer och procent skatt till den vanliga skatten (enligt skattetabeller)
... Visa mer
2019-09-19
06:50
1Gilla
Tack! Vad du ska kika på är att momsen och kostnaden är rätt. Om momsen på fakturan uppgår till 100:- skall den sammanlagda momsen på dina två konteringar också uppgå till totalt 100:-. Resterande är en kostnad. Att det blivit två verifikat, spelar inte så stor roll, men notera gärna på bägge två vad som hänt och hur du tänkt. Man glömmer fort. Mvh Lena
... Visa mer
2018-08-26
21:18
1Gilla
Hmm, ignorera detta, problemet är löst 🙂
... Visa mer