Hej, Jag har en enskild firma och använder Visma Enskild Firma för bokföring. Jag brukar se till att jag inte har några obetalda leverantörsfakturor över årskiftet men under 2023 hade jag en restnoterad leverans från ett företag med VAT id i Tyskland. Nu blev det så att de skickade material och faktura precis före jul helgen med konsekvensen att jag inte hade möjlighet att betala fakturan under 2023. Visma Enskild Firma säger så här i hjälptexten till årsrutiner/leverantörsskulder: Begränsning i programmet vid varuinköp från andra EU-länder Programmet kan bara hantera inköp av varor från andra EU-länder i de fall då leveransen av varorna och betalningen av varorna äger rum under en och samma redovisningsperiod för moms. Har du exempelvis kvartalsmoms måste betalningen ske under samma kvartal som du mottagit varorna. Detta beror på momsredovisningen av inköp av varor från andra EU-länder ska göras under den period då leveransen tas emot, oavsett när betalning sker. Kontantmetoden gäller helt enkelt inte vid inköp av varor från EU. Hur hanterar jag detta på det mest korrekta sättet? Jag kommer på två sätt själv: Blunda för att leverans och faktura kommit under 2023 och göra inleverans av materal till lager + registrera fakturan som betald när den förfaller 31/1-2024. Registrera inleverans av material till lager under december och fakturan som betald den 31/12-2023 i form av privat insättning (och då betala fakturan privat på förfallodagen). Eftersom materialet går in i lager är det ju inte resultatpåverkande utan har bara en påverkan på momsredovisning. Är något av dessa sätten korrekt eller finns det något bättre alternativ? MVH Gunnar
... Visa mer