2024-04-08
08:40
1Gilla
Hej @Johan A
Tack för att du kontaktar oss.
En uppdragstagare definieras som någon som inte är anställd i bolaget och som har utfört tjänster mot betalning. Har du inte tagit hjälp av exempelvis en konsult så ska du inte kryssa i rutan Ja. Mer information kring detta hittar du i hjälpavsnittet Var fyller man i att en redovisningskonsult har hjälpt till att upprätta årsredovisningen?
Hur det ser ut/såg ut i det äldre programmet Visma Enskild Firma är inget vi har uppgifter om här i forumet men hanteringen bör ha varit densamma som i Visma eEkonomi.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2021-04-08
16:42
Hejsan! Ja, som sagt så stämmer din kontering av inköp och försäljning helt och hållet men sen finns vissa undantag, bland annat så är uträkningen av vinstmarginalen inte helt korrekt. Är intäkten på försäljningskontot 3220 större än kostnaden på konto 4220 är det en positiv vinstmarginal. Du ska då boka upp momsen på vinstmarginalen genom att debitera konto 3220 och kreditera konto 2616. Därefter är skillnaden mellan saldona på konto 3220 och 4220 lika med beskattningsunderlaget som redovisas i ruta 07 på momsdeklarationen. Vi kan börja med konto 4950 som inte ska ha någon momskod, där har du skrivit att det du lagt på momskod 07 vilket det inte ska ha eftersom detta konto endast visar förändringen av lager, det ska ej påverka din momsrapport. Det andra är att lagret inte ska påverka din uträkning av vinstmarginalen och momsen av denna, alltså ska de 5000 i lager inte vara med i uträkningen alls. Om du inte gjort det än så rekommenderar jag verkligen tråden Varulager vid användning av VMB som visar hur lagret ska hanteras mer exakt. 🙂 /My
... Visa mer
2018-04-17
07:53
Hej Mattproffset, Vi tillhandahåller dessvärre inte Visma Eget Aktiebolag längre och eEkonomi kommer därmed att se annorlunda ut från det programmet. Som Alexander har skrivit så måste det tydligt framgå vilka delar som omfattas respektive inte omfattas av omvänd skattskyldighet. eEkonomi följer därmed SKV:s regler att det vid varje artikel framgår om den omfattas av omvänd skattskyldighet eller inte. Om du har några fler funderingar eller tankar så får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du skriver i vårt forum! Ha en fin dag, Fanny
... Visa mer
2018-04-24
12:31
Hej! Det räcker att du ändrar anställningsformen under Personal - Anställda, fliken 2. Anställning på den anställde. Se svar i tråden Flera anställningar och semesterintjänande - Visma Lön 600.
... Visa mer
2018-02-23
15:03
1Gilla
Hej! Det går alldeles utmärkt att lägga in en nolla i början av artikelnumret, för att på detta sätt, precis som du skriver förenkla sorteringen inne på Försäljning-Artiklar. Detta gör du genom att klicka på en artikel i listan, välja redigera och ange ett nytt artikelnummer och sedan spara. Trevlig helg!
... Visa mer
2018-02-23
09:40
Hej Jarfelina, För att bokföra din egen hyra så använder du dig av konton inom kontogrupp 50XX beroende på vad hyreskostnaden avser. Här har du ett exempel på bokföring av lokalhyra: 5010 Lokalhyra - Debet 1930 Företagskonto - Kredit För uthyrningen kan man sedan använda: 3911 Kredit 1930 Debet Trevlig helg!
... Visa mer
2018-02-02
13:37
1Gilla
Hej Thomas, Jag bifogar en länk till Skatteverkets hemsida med där du kan läsa mer om vilka regler som gäller för handel med Bitcoin. Trevlig helg! /Alexander
... Visa mer
2018-01-31
10:40
Hej Weronica, om ert avtal ändrar avtalstimmarna från år till år så går det bra att ändra avtalstiden. En ändring av avtalstiden påverkar inte avslutade lönekörningar. /Alexander
... Visa mer
2018-01-31
09:16
Hej Andreas. I inventarielistan går det inte att göra avskrivning från anskaffningsdatumet, utan valen som finns är att göra avskrivning per anskaffningsmånad, månad efter anskaffningsmånad eller första månaden i anskaffningsåret. Därav går det i som i ditt fall här inte att göra avskrivningen via inventarielistan på 15330 kr, utan detta måste bokföras manuellt. Du kan med fördel använda bokföringsförslaget avskrivning för inventarier. /Alexander
... Visa mer
2018-02-07
08:48
Hej mezo, Din kontering av den manuella verifikationen ser korrekt ut och är precis som vår kollega Victor skrev tidigare i tråden. Då jag ser att du ej har en aktiv bankkoppling mot din bank så kan man radera den omatchade händelsen under kassa- och bankhändelser. Det gör du genom att klicka på det grå krysset i en rund ring som du har längst ut på raden bredvid knappen Matcha. Då får du en fråga om du vill ta bort raden och väljer ja. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-11
19:11
Hej, stort tack för din hjälp!
... Visa mer
2017-12-22
13:31
Hej Robert! Precis som annasarnehed skriver så får man gå in på fliken semester på personalkortet. Väl därinne kan man ändra antalet sparade dagar. Så om det nu står 55 dagar därinne så markerar man rutan där det 55 och skriva in 10 istället. Det är alltså i kolumnen för sparade dagar man kan ändra värdet, inte i kolumnen för återstående dagar. God jul! //Alexander
... Visa mer
2018-04-11
11:51
Hejsan, Precis som Mallan skriver så är eEkonomi en molnbaserad lösning, vilket innebär att kan nå ditt eEkonomi vart du än befinner dig så länge du har internetuppkoppling samt att Visma sköter säkerheten av din information. Om du tar hjälp av en revisor eller redovisningsbyrå är det enklaste sättet att upprätta ett så kallat byråsamarbete. På så sätt kan din redovisningskonsult alltid komma åt uppgifterna de behöver via en egen inloggning. Du upprättar ett samarbete genom att inne i eEkonomis vänstermeny klicka på Appar och Tillval. Nere till höger så hittar du en ruta med rubriken Har du en redovisningskonsult? klicka där på Lägg till samarbete och fyll i kontaktuppgifterna till din redovisningsbyrå. Annars kan du ta ut dina bokföringsuppgifter genom att skapa en SIE-fil under Inställningar-Import och Export och välja SIE-import och export av bokföringsdata och klicka på export. //Alexander
... Visa mer
2018-02-15
13:09
Hej HAQ, Som Theodor har skrivit ovan så kommer du få en varning om att det är ett konto som programmet avråder dig att bokföra manuellt på och att istället bokföra det under Kassa- och Bankhändelser. Meddelandet du fick upp "Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto" är enbart en varning som du kan gå förbi genom att trycka på JA. Menar du att du även får detta meddelande när du går via Kassa- och Bankhändelser - Ny bankhändelse? Ha en fin dag! /Fanny
... Visa mer
2018-05-21
12:50
skulle det vara inköp från EU så skall kontot ha momskod men inte om det är ett Svenskt företag (med momsnummer)
... Visa mer