2018-08-24
11:40
Hej Andreas! Mitt tips är att du går efter din första tanke och skapar fakturor som du synkar från Wetail. När du får in dina betalningar från Hips så lägger du in detta på ditt företagskonto under kassa-och bankhändelser (såvida du inte har en direktkoppling med din bank som gör detta åt dig.) Boka av betalningarna emot respektive faktura. Det ser i ditt exempel ut som att Hips tar ut en avgift av dig, så när alla fakturor är matchade kommer du få en negativ differens. Denna kan du sedan boka emot konto 6064. Genom att välja ditt första exempel kommer du att få en större tydlighet i din bokföring. Trevlig helg!
... Visa mer
2018-04-11
13:36
Hejsan! Följande text är saxad från Skatteverkets hemsida "Det måste då tydligt framgå vilka delar som omfattas respektive inte omfattas av omvänd skattskyldighet. Fakturan måste också innehålla alla de uppgifter som ska finnas i en faktura vid omvänd skattskyldighet." Detta innebär att det måste framgå i fakturan vilka artiklar som tillämpar omvänd skattskyldighet. Du kan läsa mer om vad som gäller vid fakturering med omvänd skattskyldighet i den här broschyren från Skatteverket. //Alexander
... Visa mer
2018-04-11
11:51
Hejsan, Precis som Mallan skriver så är eEkonomi en molnbaserad lösning, vilket innebär att kan nå ditt eEkonomi vart du än befinner dig så länge du har internetuppkoppling samt att Visma sköter säkerheten av din information. Om du tar hjälp av en revisor eller redovisningsbyrå är det enklaste sättet att upprätta ett så kallat byråsamarbete. På så sätt kan din redovisningskonsult alltid komma åt uppgifterna de behöver via en egen inloggning. Du upprättar ett samarbete genom att inne i eEkonomis vänstermeny klicka på Appar och Tillval. Nere till höger så hittar du en ruta med rubriken Har du en redovisningskonsult? klicka där på Lägg till samarbete och fyll i kontaktuppgifterna till din redovisningsbyrå. Annars kan du ta ut dina bokföringsuppgifter genom att skapa en SIE-fil under Inställningar-Import och Export och välja SIE-import och export av bokföringsdata och klicka på export. //Alexander
... Visa mer
2018-04-11
10:50
Hej Emma. Om du går in på Inställningar-kontoplan och bockar i rutan Visa även inaktiva konton, så ska du kunna söka upp konto 6230. Klicka på kontot i listan, välj redigera och bocka i kontot som aktivt, så kan du använda det sen. //Alexander
... Visa mer
2018-04-11
07:22
1Gilla
Hej Peter, Vad ligger den anställde på för semestervillkor idag? Är intjänandeåret året före semesteråret eller samma som semesteråret? Har den anställde gått på månadslön eller timlön?
... Visa mer
2018-02-23
15:03
1Gilla
Hej! Det går alldeles utmärkt att lägga in en nolla i början av artikelnumret, för att på detta sätt, precis som du skriver förenkla sorteringen inne på Försäljning-Artiklar. Detta gör du genom att klicka på en artikel i listan, välja redigera och ange ett nytt artikelnummer och sedan spara. Trevlig helg!
... Visa mer
2018-02-23
10:32
Hej Jeanette, Inne i deklarationsmodulen under Grunduppgifter-Företagsuppgifter finns det ett val som heter "Uppdragstagare (t.ex. redovisningskonsult) har biträtt vid upprättandet av årsbokslutet." Om du bockar i ruta så kommer det stå JA istället. Trevlig helg!
... Visa mer
2018-02-23
09:40
Hej Jarfelina, För att bokföra din egen hyra så använder du dig av konton inom kontogrupp 50XX beroende på vad hyreskostnaden avser. Här har du ett exempel på bokföring av lokalhyra: 5010 Lokalhyra - Debet 1930 Företagskonto - Kredit För uthyrningen kan man sedan använda: 3911 Kredit 1930 Debet Trevlig helg!
... Visa mer
2018-02-02
15:04
1Gilla
Hej, det stämmer. /Alexander
... Visa mer
2018-02-02
13:37
1Gilla
Hej Thomas, Jag bifogar en länk till Skatteverkets hemsida med där du kan läsa mer om vilka regler som gäller för handel med Bitcoin. Trevlig helg! /Alexander
... Visa mer
2018-01-31
10:40
Hej Weronica, om ert avtal ändrar avtalstimmarna från år till år så går det bra att ändra avtalstiden. En ändring av avtalstiden påverkar inte avslutade lönekörningar. /Alexander
... Visa mer
2018-01-31
09:37
Hej Michael! Det första du behöver göra är att klicka på Matcha till höger om din bankhändelse. I nästa steg väljer du som bokföringshändelse Övrig insättning. Som inkomsttyp väljer du Egen kontering. Där bokar du 1930 sedan mot det tillfälliga kontot, till exempel 2893 som Anna tipsade om. När du har bokfört detta så går du sedan in på Bokföring-Verifikationer. Klicka uppe i högra hörnet på Ny verifikation. Därefter gör du en korrigeringsverifikation där 1930 bokförs på kredit och det tillfälliga kontot bokförs i debet så att denna tar ut verifikationen som har skapats genom din matchning. Då jag antar att du redan har bokat upp momsen när du bokade din kundfaktura manuellt så behöver du inte tänka på att ta upp momsen här. I detta läget korrigerar vi egentligen bara det insatta beloppet så att inte samma händelse bokförs dubbelt. /Alexander
... Visa mer
2018-01-31
09:16
Hej Andreas. I inventarielistan går det inte att göra avskrivning från anskaffningsdatumet, utan valen som finns är att göra avskrivning per anskaffningsmånad, månad efter anskaffningsmånad eller första månaden i anskaffningsåret. Därav går det i som i ditt fall här inte att göra avskrivningen via inventarielistan på 15330 kr, utan detta måste bokföras manuellt. Du kan med fördel använda bokföringsförslaget avskrivning för inventarier. /Alexander
... Visa mer
2018-01-30
16:09
Hej Mezo! Eftersom det i det här fallet rör sig om en betalning som både skett kontant, alltså mot 1910 och mot kort 1930, så hade det enklaste varit att skapa en manuell verifikation, då du endast kan ange det tillgångskonto som du har valt som konto inne på kassa-och bankhändelser om du går den vägen. När verifikationen är bokförd kan du öppna den och klicka längst ut till höger på fliken Kopplade bilder för att koppla ditt kvitto till verifikationen. /Alexander
... Visa mer
2018-01-30
15:42
Hej! Precis som du tillägger på slutet tycker jag det är en bra idé att du gör en korrigeringsverifikation på hela den felaktiga verifikationen och sedan skapa en ny. /Alexander
... Visa mer
2017-12-29
07:24
Hej George62! Jag misstänker att du inte har använt kontona i eEkonomi tidigare och att de därför är inaktiva. Om du går in på Inställningar-Kontoplan, bockar i rutan "visa även inaktiva poster" och söker på kontona så ska de dyka upp. Om du sedan klickar på kontot som dyker upp och redigera så finner du en ruta högst upp som det står aktiv bredvid. Om du bockar i den rutan och sparar så har du aktiverat kontot. Gott nytt år! Alexander
... Visa mer
2017-12-22
15:11
Hej Fille! Skogskonton och avverkning av skog är ett snårigt område när det gäller bokföring och vi är dessvärre inte experter på detta område. När jag söker runt får jag lite olika svar om huruvida man kan självfakturera detta eller inte, så är du osäker hade jag tipsat dig att ta kontakt med en redovisningskonsult. Du får gärna dela med dig av svaret i den här tråden i sådana fall. God jul! //Alexander
... Visa mer
2017-12-22
13:31
Hej Robert! Precis som annasarnehed skriver så får man gå in på fliken semester på personalkortet. Väl därinne kan man ändra antalet sparade dagar. Så om det nu står 55 dagar därinne så markerar man rutan där det 55 och skriva in 10 istället. Det är alltså i kolumnen för sparade dagar man kan ändra värdet, inte i kolumnen för återstående dagar. God jul! //Alexander
... Visa mer