2024-07-05
11:20
Hejsan, Har försökt att hitta svar på mina frågor men jag blir mer och mer förvirrad. En kund till företaget hade råkat betalat in för mycket vid tidigare utfört arbete, vi kom överres om att dra av denna summa från kommande arbete. Som exempel, kunden har betalat in 2400 kr vid tidigare tillfälle, summan av hela jobbet är på 4500 kr. Hur bokför jag detta? Vill alltså kunna registrera den tidigare inbetalningen och fakturera resterande, och kunna ge korrekt underlag till min kund. Den andra frågan gäller in kommande inbetalning för en bil skriven på företaget. Köparen kommer att sätta in summan på företagskontot (PG), och vill därmed ha ett kvitto på detta. Hur skapar jag ett kvitto för en inbetalning? Säkert dumma frågor men jag vill kunna ge mina kunder korrekta underlag samt att bokföringen inte ska bli fel. Tack på förhand.
... Visa mer
2024-04-02
19:42
Tack snälla för snabbt svar! Lägger jag in bilförmånen manuellt i årsbokslutet eller ska denna in i bokföringen också (för att automatiskt komma med i deklarationen)?
... Visa mer
2024-04-02
19:13
Hejsan, Håller på med mitt årsbokslut och insett att det har blivit en del fel i förra årets bokföring (En bortförklaring till detta är att jag är ny i programmet och har tidigare använt mig av Visma Enskild firma som har varit väldigt användarvänligt). Hur som, har lyckats bokföra på konto 1930 istället för 1941 som är det konto jag använder i företaget. Hur kan jag lättast rätta till detta? Kan jag skapa en manuell verifikation satt till 2023-12-31 och debitera 1930 med den aktuella summan och kreditera 1941 med samma summa? Eller bör jag gå in i varje händelse och korrigera? Vill ju att balansräkningen ska bli korrekt. Har även lyckats sätta fel kontonummer nummer för en pensionsförsäkring, som jag av misstag debiterat konto 7410 när det egentligen ska vara 2010. Stora frågan är om det går att ändra om fast att det är från förra året och momsdeklarationen inlämnad? Det gäller endast att fel konto är använt, inga belopp gällande intäkter eller kostnader ska ändras. För att mata på med frågor undrar jag även angående förmånsbeskattniong av bil, hur lägger jag in det i deklarationen (R3)? Vore ytterst tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med mina problem.
... Visa mer