Hej! Har precis hämtat ut finansiellt leasad bil på mitt AB. Gjorde en inbetalning av den första förhöjda leasingavgiften några dagar innan bilen kunde hämtas ut och fick sedan faktura/kvitto för denna inbetalning när jag hämtade ut bilen några dagar senare. Min fråga: Hur bokför jag detta på korrekt sätt? Vad jag läst mig till hittills är jag måste bokföra och periodisera lev-fakturan för den första förhöjda avgiften enligt: Faktura på första förhöjda avgiften: 204 621 kr Moms 25%: 40 924 kr / 2 (det jag får göra avdrag för) = 20 462 kr 2440 K : 204 621 kr 2641 D : 20 462,00kr 5615 D : 184 159 kr Lev fakturan periodiseras sedan över 36 mån mot (förslagsvis) konto 1720. Måste jag även skapa någon sorts manuell verifikation för att jag gjorde den faktiska betalningen från mitt företagskonto (1930) några dagar innan för att det ska bli rätt? ///Hugo
... Visa mer