2022-11-18
09:51
Hej igen!
Okej så i slutändan så får du kvar ett saldo på 1510 med 165 313, och 2810 blir nollat samt du får bokfört bort 2440s skuld. Det tycker jag låter rimligt, då det blir som i mitt förslag ( där jag skippade några steg och gick direkt på betalningen ). För slutresultatet skall vara att du har fått tillbaka kundfordran då kunden inte betalt och du fick därmed betala tillbaka det belopp som du fick från Visma Finance. Första steget som bokfördes var att du fick tillbaka kundfordran och därmed uppstod en skuld till Visma Finance. När du sedan fick regress fakturan så bokför man bort avräkningen och bokför upp det som en leverantörsskuld. Sista steget blir sen att du betalar leverantörsfakturan och därmed är skulden helt borta, och du nu har tillbaka kundfordran på 1510.
Jag förstår inte riktigt din sista mening? Varför skulle man kreditera kundfordringen innan man fått betalt från kunden? Du får gärna förklara lite mer kring den sista meningen om du behöver mer hjälp.
Kanske det finns någon annan i forumet som hanterat regress fakturor i Visma eEkonomi som kan dela med sig hur de hanterat det i programmet?
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:29
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att den inte är avdragsgill då enligt 9 kap. 9 § i inkomstskattelagen så är inte offentligrättsliga sanktionsavgifter avdragsgilla, vilket man bör kunna anse att denna är. Så detta kan tex bokföras mot 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader. Om du vill vara helt säker så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-06-07
09:28
1Gilla
Om detta är första räkenskapsåret så förstår jag inte vad du menar när du vill ha ett ingående saldo??? Om det är första året så måste det ju vara 0 som IB och sen får man fylla i händelser under året. Noten är inte så bra i många avseenden men normalt får du fylla i rutan Årets lämnade lån för att få det rätt på utgående balansen.
... Visa mer
2022-05-10
11:13
Hej!
Tack för din fråga. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med exakta belopp men det man skall tänka på när det gäller Fora och brutet räkenskapsår är att man får en del som är fastställd via fakturan för slutliga rapportera lönesummor, och en del som man får beräkna på de preliminära lönesummorna. Så i ditt fall har du då 2021-02-01 t om 2021-12-31 som är fastställt via fakturan, och 2022-01-01 t om 2022-01-31 som du får beräkna utifrån de preliminära lönesummorna. Detta räknar du ihop, och jämför med vad som är bokfört och så får du antingen kreditera eller debitera skillnaden du kommer fram till.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-09
08:57
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag kikade lite på ID06s hemsida och såg att de tar ut en förseningsavgift samt en administrativ kostnad. Jag kan inte hitta någonstans i denna vägledningen hos Skatteverket att en sådan administrativ avgift inte skulle vara avdragsgill, så rimligtvis bör den vara det då andra administrativa kostnader är avdragsgilla.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-03
14:29
1Gilla
Hej, Ja, jag brukar gå efter den utbetalningen som gjordes, men det känns att jag gör dubbelarbete. Först får jag in timmarna och räknar hur mycket måste betalas ut, och när betalningen är gjort måste jag ändra till den rätta belopp som faktiskt gjordes från banken. Men tackar för svar, det känns i alla fall att jag är på rätt spår 🙂
... Visa mer
2022-01-13
09:38
1Gilla
Inköp av tjänst från annat EUföretag, med omvänd moms. Om du vill kan du lägga upp ett separat 52xx-konto med rätt momskod för sådana inköp, det kan bli lättare om det är en regelbunden kostnad.
... Visa mer
2020-11-30
10:09
2 Gillar
Hej Engångsavgiften bokar du på 1720 och periodiserar sedan månadsvis över leasingtiden (6 mån) med: 1720 Kredit 5615 Debet Ingående moms bokförs som vanligt med konto 2641. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-30
10:09
2 Gillar
Hej Engångsavgiften bokar du på 1720 och periodiserar sedan månadsvis över leasingtiden (6 mån) med: 1720 Kredit 5615 Debet Ingående moms bokförs som vanligt med konto 2641. MVH RoffaK
... Visa mer