Hej,
Jag är intresserad av att höra hur mina branschkollegor och även Vismas programutvecklare anser att man bäst löser arbetsgången kring att lämna årsredovisning (och kanske även revisionsberättelsen) digitalt till Bolagsverket. Framförallt för oss byråer som inte hanterar endast ett fåtal uppdrag.
Frågeställningar jag funderar kring;
- Hur gör man med de datum som måste fyllas i i Visma Bokslut? Om jag exempelvis sätter samma datum på underskriftssidan av ÅR och i rutan för datum för årsstämman, måste jag då se till att handlingarna blir signerade på exakt detta datum när de skickas ut via Visma Sign?
- Måste jag manuellt hålla koll på att årsstämmoprotokollet inte signeras före årsredovisningen? Känns i så fall som att man måste "boka" in ett möte/distansmöte med varje kund för att lösa signeringen vilket känns ohållbart med det antal kunder vi hanterar på vår byrå.
- Spelar det någon roll om handlingarna är signerade samma dag men protokollet blivit signerat tidigare klockslag än ÅR?
- Hur gör man om man har en revisionsberättelse?
- Ska man eventuellt avvakta med att skicka protokollet för sign tills dess ÅR är påskriven av samtliga parter?
Alla dessa små, men viktiga, frågor gissar jag på att många byråer sitter och funderar på hur de ska lösa. Arbetsgången kring dem, rutiner man ska sätta upp för att hantera det osv osv...
Någon som har några erfarenheter som kanske redan är igång med digital inlämning?
Har Visma något att säga som levererar produkten/systemet?
Tack på förhand!
Markus
... Visa mer