Hej, För enkelhet kallar jag de två bolagen för Bolag A, Bolag B Vi har drivit e-handel där vi har två bolag där bolag A har ett grossistavtal där vi handlar varor för att sälja vidare till privatpersoner. Vårt Problem. Bolag A har avtal med grossisten Grossiten har skickat produkter till Bolag B från bolags A,s avtal. Alla fakturor är utställda till Bolag A, Men bolag B har betalat dessa med kort. Vi har inte märkt detta då det är ett automatiserat flöde med flera system kopplade. Köpen dras direkt från företagets kort. Nu ska vi rätta detta i bokföring samt i momsdeklarationen. Vi har handlad produkterna från annat EU land och därav inte betalat moms för detta. Men grossisten har i sin momsrapport rapporterat bolag A som kund. Men inköpen är bokförda i Bolag B. Hur gör vi? Skatteverket frågar om Bolag A har köpt in varor från annat EU-land där vi ska rapportera inköp och räkna ut momsen - Då grossisten rapporterat in Bolag A som kund (Eftersom vi har handlat på fel avtal) Det är bolag B som köpt och betalt produkterna och som ska bära kostnaden. Ska vi rätta bokföring och moms i Bolag A för att då upprätta en skuld till bolag B? Även rätta bolag B då de köpt varor från Bolag A? Förstår att det är rörigt men jag hoppas någon förstår 🙂 Förtydling: Bolag B har betalt fakturor som är utställda till Bolag A. (Varje köp sker automatiskt med en dragning på företags B företagskort, endast ett kvitto skickas. På kvittot står det företag A) Det är alltså inga fakturor som skickats ut från grossisten utan enbart kvitton på varje köp. Tack 🙂
... Visa mer