2025-03-25
11:53
Hej @kriwic
Ditt filformat är helt korrekt och på något vis ska vi klura ut varför du måste göra manuella moment. Stegen för att läsa in en återrapporteringsfil ser ut så här:
Gör så här för att hämta och läsa in en återrapporteringsfil:
Välj Betalningar - Utbetalningar.
Välj kommandot Gå till internetbank för att komma till bankens hemsida. Du kan också gå till din internetbanks hemsida på vanligt sätt via din webbläsare.
Hämta din återrapporteringsfil. För mer information om hur du hämtar filen kontaktar du din bank. När filen är hämtad går du tillbaka till ditt program.
Välj kommandot Läs in återrapporteringsfil.
Markera filen du vill läsa in och klicka på Öppna.
När inläsningen är klar får du upp en informationsruta som visar vilka fakturor som har blivit betalda och totalsumman för dessa. Den kan du välja att skriva ut. De betalda leverantörsfakturorna har ändrat status till Betald. I och med att du får göra manuell handpåläggning för att betalstatus ska ändras så är min rekommendation att du slår en signal till oss nästa gång du ska läsa in en återrapporteringsfil så vi får se hur det arbetssätt ser ut och så allt är korrekt inställt. Det är ju automatiken vi vill åt tänker jag 🙂
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2024-12-12
11:12
1Gilla
Hej @kriwic
Ser att du undrar hur lösningen som hjälpte @Carina Rafstedt så om du Carina har möjlighet att svara i tråden så vore det toppen!
Jag vill ge dig vår syn på det hela och tolkar dig som om det uppstår funderingar när leverantörsfakturor betalas med en klumpsumma på Bankgirorapporten, särskilt när detta sker i samband med att en kreditnota är inkluderad i betalfilen.
När det gäller samdebitering, så skickar vi med den relevanta informationen i filen som behövs. Sedan är det banken som bestämmer vilka betalningar som går som samdebitering eller ej utifrån deras regler. Tyvärr kan vi inte ge ett definitivt svar på hur banken hanterar dessa samdebiteringar.
Vår process skickar betalningarna på ett sätt som borde göra det möjligt att tydligt se vilka fakturor som har betalats, förutsatt att dina inställningar är konfigurerade korrekt enligt följande instruktioner: Kan jag samdebitera betalningar till Danske Bank?
Om problemen kvarstår kan det vara bra att kontakta banken direkt för att få mer specifik hjälp om samdebiteringen.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2021-11-05
14:11
1Gilla
Till den som kanske är intresserad av att veta hur det gick: Av någon okänd anledning kunde inte programmet få åtkomst till den bifogade filen när jag plockade en viss plats på vår server. Att plocka filen gick bra, men inte när fakturan skulle skickas. Får hädanefter först lägga filen i "hämtade filer" plocka den där för att bifoga och därefter har programmet access till filen. Varken vi eller Vismas support kunde svara på varför det blivit som det blev, men huvudsaken är att vi klurade ut hur vi kommer runt problemet.
... Visa mer