2021-01-12
19:21
Tackar för detta, då behöver jag inte ha huvudbry över det längre. 😎
... Visa mer
2021-01-12
18:52
Känns som det alltid frågas om detta, men nu hittar jag givetvis ingen tidigare tråd som behandlar detta. Har efter att studerat min körjournal kommit fram till att det är bättre att låta företaget stå för bränslet till tjänstebilen (inte många privatmil per månad, men en hel del i tjänst). Det jag inte blev riktigt klok på var att någonstans vill jag minnas att jag läst något om att man inte fick lyfta momsen på drivmedlet för de milen som inte är tjänstemil? Stämmer detta? Och isf hur ska man lyckas bokföra detta så det blir rätt? Har inget tankkort utan tankar på vanliga företagskortet bara. Kör e-ekonomi och har tänkt använda mig av "Drivmedelsförmån 100%" när jag gör lönen.
... Visa mer
2020-10-26
17:36
Som rubrik. Nu är det väl kanske inte bokföring, men det finn stor kunskap så ställer frågan här ändå. Har läst på skatteverket med blir bara mer oklock på det hela. Enda jag fick fram var 6.50 skattefritt för dieselbilar. I mitt fall, är AB registrerat på min bostadsadress, har lager hemma, utför en del jobb här, beställer material hit och sköter allt kontorsjobb härifrån. Gäller bara mig själv och inga anställda. Övrigt arbete blir hos olika kunder i fråga (reparationer och installationer på industrier bland annat) Bilen står på företaget, betalar förmånsvärde och tankar allt drivmedel privat. Om resa A går från bostad till kund 1 för arbete. Resa B från Kund 1 för att hämta material. C blir för lunch i regel i närområde till grosist Och D tillbaka till Kund 1 från lunch för fortsatt arbete. A&B tycker jag borde vara solklara tjänsteresor. C bör vara en "privatresa" Vad bli D? är den privat eller tjänst? om D är privat, blir det någon skillnad om man åker till Kund 2 istället efter lunchen? Har elektronisk journal sedan tidigare och brukar gås igenom 1 gång/månad.
... Visa mer
2020-09-11
10:46
Jag tror att jag kom på en lösning i duschen 😅 Jag kvittar bort finansen som ovan men struntar i 2611. På faktura till AB så har jag en rad på maskinen á 175k +25% moms Lägger sedan till en rad med -1 finansen, 133,2k med 0% moms Jag får då min moms för maskinen rätt i det enskilda, så jag kan betala in den? Att jag får betala hela momsen från AB på en gång kan jag leva med.
... Visa mer
2020-09-11
09:26
Hej. Att boka bort finansen är inget bekymmer. Frågan är momsen. När den köptes in så bokfördes den i det enskilda D1210 240k D2641 60k K1930 24k K2350 276K Då skulden på 2350 är utan moms, då den betalades tillbaka till finansbolaget på 3e inbetalningen. Frågan är vart jag "hittar" momsen som ska in på 2611 (33300), för att kunna betala in den senare. Hade jag tagit en ny kredit på maskinen hade det varit mycket enklare att bokföra med facit i handen. Men nu säljs maskinen, för 175000+m (43 750), genom att lägga 41800+m och överta finansen. På fakturan för kontantdelen (41800+m) skriver jag bara in som text totala summan, krediten som övertas samt totala momsbeloppet. In i AB blir det då D 1210 175000 D 2641 43750 K 1930 41800 K 2350 133200
... Visa mer
2020-09-07
16:46
Har du ombildat din enskilda firma till ett AB eller är det två företag separat från varandra? Det är 2 separata företag. Jag förstår det som att du har ett lån för en maskin bokfört på konto 2350 i din enskilda firma, detta lån har överlåtits till ditt AB och du undrar nu hur denna överlåtelse ska bokföras i firman, stämmer det? Ja, dels för att bli av med det i det enskilda, samt hur jag gör med momsen. För jag antar att jag ska betala in moms på dom 133k som som lånet är på, iom att jag har fått tillbaka momsen på maskinen en gång redan. För att sedan lyfta den igen i AB? Har du något leasingavtal på maskinen? Nej, det är en ren avbetalning på den. Är maskinen upplagd som en inventarie? Nej. inte vad jag vet. Är fakturan du ska skapa mellan bolagen en faktura för maskinen eller vad ska du fakturera? Ja, den ska väl hantera skillnaden mellan lånet och marknadsvärdet.
... Visa mer
2020-09-05
09:24
Hej. Har kommit till skott och ska avveckla mitt enskilda för att köra vidare i mitt AB. Hade i det enskilda en finans på en maskin som har överlåtits till AB. Men detta måste ju bokas bort ur det enskilda. På 2350 ligger skulden, 133200:- Ska jag ta ut moms på detta beloppet med? Vilket konto bokar jag mot? Hur bör en faktura mellan bolagen se ut? Tillkommer för exemplets skull 40k+m utöver skulden för övertagandet. Tack på förhand/Jimmy
... Visa mer