Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JHsson
MEDLEM

Överlåtelse av maskinfinans mellan bolag

Hej. 

 

Har kommit till skott och ska avveckla mitt enskilda för att köra vidare i mitt AB. 

 

Hade i det enskilda en finans på en maskin som har överlåtits till AB. 

 

Men detta måste ju bokas bort ur det enskilda. 

På 2350 ligger skulden, 133200:- 

Ska jag ta ut moms på detta beloppet med?  

Vilket konto bokar jag mot? 

 

Hur bör en faktura mellan bolagen se ut? 

Tillkommer för exemplets skull 40k+m utöver skulden för övertagandet.

 

Tack på förhand/Jimmy

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Jimmy! 
 

Jag känner att jag behöver lite komplettering till din information ovan innan jag vågar ge dig ett svar. Vill också dubbelkolla att jag förstått allt så du får rätta och riktiga svar från oss. 

 

  • Har du ombildat din enskilda firma till ett AB eller är det två företag separat från varandra?
  • Jag förstår det som att du har ett lån för en maskin bokfört på konto 2350 i din enskilda firma, detta lån har överlåtits till ditt AB och du undrar nu hur denna överlåtelse ska bokföras i firman, stämmer det? 
  • Har du något leasingavtal på maskinen? 
  • Är maskinen upplagd som en inventarie? 
  • Är fakturan du ska skapa mellan bolagen en faktura för maskinen eller vad ska du fakturera?

 

Återkom gärna så ska vi försöka hjälpa dig! 
/My 

 

  • Har du ombildat din enskilda firma till ett AB eller är det två företag separat från varandra?

Det är 2 separata företag.

  • Jag förstår det som att du har ett lån för en maskin bokfört på konto 2350 i din enskilda firma, detta lån har överlåtits till ditt AB och du undrar nu hur denna överlåtelse ska bokföras i firman, stämmer det? 

Ja, dels för att bli av med det i det enskilda, samt hur jag gör med momsen. För jag antar att jag ska betala in moms på dom 133k som som lånet är på, iom att jag har fått tillbaka momsen på maskinen en gång redan. 

 

För att sedan lyfta den igen i AB? 

  • Har du något leasingavtal på maskinen? 

Nej, det är en ren avbetalning på den. 

  • Är maskinen upplagd som en inventarie? 

Nej. inte vad jag vet. 

  • Är fakturan du ska skapa mellan bolagen en faktura för maskinen eller vad ska du fakturera?

Ja, den ska väl hantera skillnaden mellan lånet och marknadsvärdet.

Hej igen Jimmy! 

Jag har kollat på detta och försökt hitta information om detta men det är inte helt enkelt måste jag erkänna. Jag tycker att du ska ta kontakt med en redovisningsbyrå så detta går till på rätt sätt mellan bolagen. Jag ser att du har Visma eEkonomi och via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå finns duktiga redovisningskonsulter som dessutom använder våra program. Finns det användare i forumet med erfarenhet i frågan så är det välkommet att flika in i tråden också såklart. 

Får du information från annat håll än via forumet så får du gärna dela med dig av lösningen i din tråd. På sätt sprids kunskapen vidare så jag och andra kan lära oss något nytt. 🙂 

/My 

Hej. Att boka bort finansen är inget bekymmer. Frågan är momsen.  

Untitled.jpg

När den köptes in så bokfördes den i det enskilda 

D1210 240k

D2641 60k

K1930 24k

K2350 276K

 

Då skulden på 2350 är utan moms, då den betalades tillbaka till finansbolaget på 3e inbetalningen. 

Frågan är vart jag "hittar" momsen som ska in på 2611 (33300), för att kunna betala in den senare. 

 

Hade jag tagit en ny kredit på maskinen hade det varit mycket enklare att bokföra med facit i handen. 

 

Men nu säljs maskinen, för 175000+m (43 750), genom att lägga 41800+m och överta finansen. 

 

På fakturan för kontantdelen (41800+m) skriver jag bara in som text totala summan, krediten som övertas samt totala momsbeloppet.

 

In i AB blir det då

 

D 1210 175000

D 2641 43750

K 1930 41800

K 2350 133200

 

 

Jag tror att jag kom på en lösning i duschen 😅

 

Jag kvittar bort finansen som ovan men struntar i 2611. 

 

På faktura till AB så har jag en rad på maskinen á 175k +25% moms

Lägger sedan till en rad med -1 finansen, 133,2k med 0% moms

 

Untitled.jpg

 

Jag får då min moms för maskinen rätt i det enskilda, så jag kan betala in den?

 

Att jag får betala hela momsen från AB på en gång kan jag leva med. 

 

 

 

 

Vad skönt att du kom fram till en lösning Jimmy, tänk va lite vatten kan göra. 🙂 Vill du för säkerhetsskull kontrollera lösningen innan så rekommenderar jag fortsatt kontakt med din redovisningsbyrå, så allt blir rätt och riktigt hela vägen. 

Ha en fin måndag!
/My