2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2023-01-11
10:35
2 Gillar
Hej Sofia L! Den anställde skulle bara arbeta 6tim pga sjukskriven 2tim. Då kan du inte göra avdrag för semester med 8tim + 2tim sjuk för då är ju arbetstiden 10tim. Semesterlönen och semestertillägget är intjänat sedan tidigare och betalas ut för hela dagar därför blir det beloppet högre än semesterlöneavdraget. Visma har räknat ut allt rätt! Mvh Catarina
... Visa mer
2022-05-24
09:14
Hej Åsa och tack för förtydligandet!
Om du vill radera en rad som inte ska vara med på fliken 6 så högerklickar du och väljer radera. Den lösningen kanske inte är optimal om du får med dig mängder av lönearter och för att hjälpa dig vidare så vill jag be dig att ta kontakt med supporten som har möjlighet att koppla upp och kika tillsammans med dig i ditt program.
För att, som du skriver, lägga om en lönart som inte går mot rätt typ så behöver du kopiera en löneart som har rätt typ och sedan göra de förändringar som du önskar göra. Det går aldrig att ändra typ på en befintlig löneart men om du är lite finurlig så kan du även skapa en ny löneart med rätt typ. Läs mer i programhjälpens avsnitt Skapa egna lönarter
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
... Visa mer