2024-09-10
16:35
Hej, Jag undrar hu man ska kontera periodiserade kostnader som fakturerats från företags inom/utanför EU så att momsen blir rätt och att man därmed slipper diffar i momskontrollen? Mvh Peter R
... Visa mer
2023-12-18
11:25
1Gilla
Hej, Vad bra att ni rättat till detta problem i ver 2023.3. Nu funkar det som jag vill. Mvh Peter
... Visa mer
2022-11-14
21:53
Hej, Era förslag på lösningar utgår ifrån att man använder sig av beställningspunkt. Det gör inte vi eftersom vi har så stora säsongsvariationer. Jag har testat att lägga in minusvärde men det hjälper inte. Artiklarna som är markerade utgående/inaktiva syns i alla fall. Tänkte jag skulle beskriva hur jag gör vid beställning. Börjar med att skapa en beställning för rätt leverantör. Klickar på flik 2 "Leverantörens artikelnummer". I rullgardinen som kommer letar jag upp den artikel jag ska beställa. Markerar, vänsterklickar fyller i antal. När väl alla beställda varor är med så avslutas beställningen genom att skickas. Här då problemet att under punkt 3 så kommer utgående/inaktiva artiklar upp ÄVEN om det är minussaldo. Visst man kan lägga in eller markera olika fält som då skulle kunna indikera att artikel är utgående/inaktiv och på så vis selektera, med det är ju extra jobb med det och om man nu har markerat artiklar i systemet att de är utgående/inaktiv så borde det ju vara en option här att kunna selektera bort dem. Hade ni dessutom lagt in funktionen i rullgardinen att man kunde sortera artiklarna efter art nr, lev art nr och benämning så hade den blivit ännu mer lättarbetad. Mvh Peter
... Visa mer
2022-10-14
15:02
Hej igen, Du skriver ”Skulden visas per förfallodatum då det är då man borde betala det.” Man kan uppfatta den kommentaren som om att man inte sköter sina betalningar pga att det är delbetalningar. Men det är ju detta som gör att det blir fel. För har man delad betalning dvs flera förfallodagar så räknar programmet fel. För det är ju så att när man har har delade betalningar så BÖR (ska) man betala vid olika datum. SÅ då betalar man när man ”borde betala”. För mig har ni misslyckats med denna funktion i programmet. Tråkigt att ni själva inte inser det och rättar till det. Mvh Peter
... Visa mer
2022-10-07
10:41
Hej Tinna, Det har jag redan gjort. En fråga om det, vilka ser de förbättringsförslag som man lämnar? Mvh Peter
... Visa mer
2022-10-06
22:01
Hej, På kundfaktura under flik 4 kan man se TB i kronor. Jag skulle vilja att man kunde se TG där också. Alltså vilket TB man har fast i %. Det finns ju plats och det borde inte vara så svårt att fixa eftersom TB i kr finns. Detta skulle hjälpa oss att ha en snabb koll att vi ligger rätt på marginalen på en försäljning. Informationen skulle även kunna läggas in på offert och order. Finns det fler användare som skulle uppskatta detta? Mvh Peter
... Visa mer
2022-10-06
21:47
Hej, Är du/ni medveten/na om att funktionen idag inte fungerar om man har delbetalningar av leverantörsfakturor? Mvh Peter
... Visa mer
2022-09-27
17:05
Hej, Hur får man bort utgående och inaktiva artiklar från listan när man går in och ska lägga en beställning och väljer artiklar via leverantörens artikelnummer? Vi säljer böcker bl annat och då kommer titlar upp med gamla utgåvor, som vi markerat utgående/inaktiva. Det går ju inte att sortera på benämning, för då skulle man ju kunna se i benämningen (om man lagt ditt vilken upplaga det är). Gäller för Visma 2000 /Peter
... Visa mer
2022-09-27
16:35
Hej, Blev lite besviken när jag upptäcker att ni inte passat på att åtgärda "felet" när ni nu tog fram möjligheten att välja olika perioder för BR och RR via inställningar. /Peter
... Visa mer
2022-05-27
10:52
Hej, Jag har mycket väl förstått att det inte är är fel i programmet utan att det är fel i tänket. Det vill säga en "bugg" i programskaparens tanke. Jag uppskattar att ni tagit det vidare men blir samtidigt oroad när du skriver, med utropstecken efter, att "i dagsläget är det inget vi kommer att förändra". Jag har sett så många bra förslag/idéer/önskemål som blivit liggande i er "inget vi ändrar i dagsläget"-korg i flera år. Det här borde vara en enkelt för er att rätta till, OM ni bara vill. Idag är ju funktionen kass!
... Visa mer
2022-05-20
23:08
Hej, Jag tycker det är så synd att ni inte ser detta som en bugg och därför rätta till det. Mvh Peter
... Visa mer
2022-05-10
20:50
Hej, Jag tycker att ni borde ändra så att staplarna för fakturor till att beräknas på betaldag istället för förfallodag. Vi har leverantörsfakturor som vi avtalat om 2 delbetalningar upp till 6 stycken på. Genom att det är som idag så redovisas hela fakturabeloppet på förfallodagen. Därför blir inte översikten korrekt. OM vi har en faktura på t ex 60 tkr som vi ska betala 1/3 den 1 juni, 1/3 den 1 juli och 1/3 den 1 augusti så kommer hela beloppet hamna i stapel för V22 (om man lägger den 1 juni som förfallodag). Det innebär att likviditetsöversikten som diagrammet ska ge inte alls blir rätt. Normalt när man lägger in en faktura där hela beloppet ska betalas samtidigt, så blir förfallodagen och betaldagen densamma. Om ni nu inte kan ändra så att man som användare själv kan välja vilken beräkning man vill ha (på förfallodag eller betaldag) så vore det ju smartare att ha betaldatum. Att flera användare inte har reagerat på detta "feltänk" beror troligtvis på att man inte har delbetalningar och då blir ju detta en ickefråga.
... Visa mer