Vill ha hjälp med att få in betalningar för förfallna fakturor? Då tycker jag att du ska läsa det här inlägget där jag ska förklara hur Visma AutoCollect fungerar.
Visma AutoCollect är en tjänst du kan använda tillsammans med Visma Administration och du skickar dina förfallna fakturor vidare till Visma Amili som sköter kravhanteringen. Du får hjälp att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor genom att bara använda några knapptryck. Det fungerar med både vanliga fakturor, avtalsfakturor, samlingsfakturor och räntefakturor. När det gäller fakturor med skattereduktion är det hela fakturans belopp som kommer att skickas vidare och inte enbart kundens del.
Vad kostar det?
Om du har ett momsregistrerat företag kostar det inget att ansluta till tjänsten och inte heller för att skicka påminnelse och inkassokrav. Kostnaden för påminnelse och inkassokrav betalas av din kund och tillfaller Visma Amili när allt du ska få utbetalt är klart. För att det ska blir korrekt med momsen kommer du som beställt uppdraget få en faktura på momsen gällande påminnelseavgifterna som du sen kan kvitta mot din utgående moms. Behöver du skicka ärendet vidare till Kronofogden tillkommer en avgift men den får du tillbaka om kunden betalar sin skuld. För information om Priser och villkor hittar du det under Vanliga frågor Så här hanterar du påminnelser i Visma Administration.
Hur kommer jag igång?
Hur du aktiverar tjänsten samt vilka inställningar du behöver göra kan du läsa om i Aktivera dina internettjänster under avsnittet Visma AutoCollect samt i avsnittet Gör inställningar för AutoCollect. Själva programdelen hittar du under Betalningar - AutoCollect.
Hur skapar jag ett uppdrag till AutoCollect
Gå in under Betalningar - AutoCollect och fliken Skapa uppdrag.
Här visas dina svenska fakturor med SEK som valuta och som är förfallna och följer de inställningar du har gjort, som är möjliga att skicka till Visma AutoCollect och vidare till Amili.
För att kunna skicka en faktura vidare behöver den ha en förklaring till vad fakturan innehåller. Det gör du genom att fylla i kolumnen Fakturainnehåll. Vill du att programmet ska föreslå ett fakturainnehåll lägger du in det i företagsinställningarna. När du är redo markerar du de fakturor du vill skicka vidare och väljer kommandot Skicka uppdrag.
Fakturan flyttas då över till fliken Pågående uppdrag istället.
Pågående uppdrag
Här kommer du se dina pågående uppdrag och det är här du följer vilken status de olika uppdragen har. Klickar du på i får du mer information om var i processen ditt uppdrag är och du kan läsa mer om det i AutoCollect, fliken pågående uppdrag och under Fältförklaringar. Du kan även bevilja anstånd med betalningen, skicka ett ärende vidare till bevakning eller Kronofogden. Vill du inte fortsätta med ett uppdrag kan du återkalla det istället.
Avslutade uppdrag
När ett uppdrag är avslutat flyttas det vidare till fliken Avslutade uppdrag och anledningen till att det avslutats ser du i kolumnen Status. Om en kund har betalat fakturan kommer statusen bli Slutbetald och fakturan får automatiskt betalrader.
Det finns en rad olika statusar som du kan läsa mer om i AutoCollect, fliken Avslutade uppdrag och under Fältförklaringar.
Det finns ett par scenarion beroende på om kunden betalar till Visma Amili eller direkt till dig som företag.
Betalning till Visma Amili
Beloppet kommer automatiskt att sättas in på ditt konto, det du valt i företagsinställningarna, och programmet skapar en betalning på fakturan. Är det hela fakturan som har blivit betald ändras statusen till Slutbetald och flyttas till Avslutade uppdrag. Sedan kommer Amili att skicka en faktura till dig för avgiften av bevakningsuppdraget. Läs mer i Registera ett slutbetalt bevakningsuppdrag.
Betalning direkt till dig
Du gör en vanlig direktbetalning på fakturan som kommer synkas över till Visma Autocollect och Amili får informationen om att fakturan är betald. I efterhand får du en faktura för avgiften av bevakningsuppdraget. Läs mer i Registera ett slutbetalt bevakningsuppdrag.
Juridiska tjänster
Kanske din kund bestrider fakturan och du vill fortsätta arbetet för att få dina pengar till företaget? Normalt avslutas ärendet om din kund bestrider fakturan men Visma Amili hjälper dig gärna vidare även med juridiska tjänster.
Vill du veta mer om det här området kan du läsa om det på vår sida Hantera påminnelser, inkasso i Visma Autocollect.
... Visa mer