Hej igen! Skulle vilja fortsätta denna tråd och se om någon kan hjälpa mig med nedanstående frågor som finns kvar efter Annicas svar: Hej! Jag har påbörjat sammanställningen av år 2022 för vår samfällighetsförening. Under år 2022 har föreningen upptagit ett lån på 194 000 kr i samband med gaturenoveringar, som är bokfört: D1930 194 000 kr K2850 194 000 kr Medlemmar har även betalt in totalt 873 000 kr för att betala en del av kostnaden som inte lånet täcker. Totala kostanden för gaturenoveringen blev 1 067 000 kr. 194 000 kr + 873 000 kr = 1 067 000 kr. Inbetalningen från medlemmarna är bokförd: D1930 873 000 kr K 3xxx 873 000 kr När fakturan betalades bokfördes den: D4xxx 1 067 000 kr K1930 1 067 000 kr När jag nu sammanställer resultaträkningen får tycker det blir missvisande. Lånet som vi fått utbetalt samt inbetalningarna från medlemmarna ska ju täcka kostanden och vi ska gå +-0. Men i resultaträkningen får jag att resultatet minskar med 194 000kr. Är det verkligen rätt? Vad gör jag för fel? Ska verkligen detta minska resultatet så att vi får ett minus resultat fast vi borde ha gått med en vinst. Tacksam för svar! Hanna SVAR: AnnicaL CHAMPION 2023-01-03 09:52 Hej, Lånet är korrekt bokfört. Vilka villkor gäller för medlemmarnas betalningar, är det lån som de ska få tillbaka eller är det en extra utdebitering som är en intäkt? Om det är återbetalningsbart ska även det beloppet bokföras som en skuld, och renoveringskostnaden ska då sättas upp som en tillgång som skrivs av över ett antal år, förslagsvis samma som återbetalningstiden. En möjlighet är att kostnadsföra den del av renoveringen som motsvarar pengarna från medlemmarna så att endast den del av kostnaden som är lånefinansierad bokförs som tillgång och skrivs av över samma löptid som lånet ska amorteras. Då kommer renoveringen inte att belasta enbart det år den gjorts utan fördelas över ett antal år. MINA NYA FRÅGOR: Hej och tack för snabbt svar! Föreningen kommer att kvartalsvis betala lånet och sedan debitera medlemmarna totala beloppet (delat på antal medlemmar) så att det kommer över året bli +- 0kr i kostnad för föreningen. Så när föreningen betalar fakturan från banken på amortering + ränta kommer det att bokföras: D2850 4850 kr D räntekonto xx kr K1930 6693 kr Tanken var då att sedan när medlemmarna betalar in sin del att boka det mot ett intäktskonto? Så du menar att om man isåfall ska dela upp kostnaden på 10 år, eftersom det är så länge som lånet ska betalas tillbaka på. Ev kan det bli aktuellt att efter ett tag betala av hela lånet eller delar av det i förtid. Hur skulle isåfall det som du föreslår bokföras? Vad blir mest rätt att göra?
... Visa mer