Hej!
Jag har nyligen startat en enskild firma som författare och bokfört ett par hundra bokförsäljningar. Insåg först nu att jag råkat lägga till 25 procent moms i bokföringen på den vara jag säljer, vilket jag antar är både felaktigt bokföringsmässigt och ofördelaktigt ekonomiskt för mig (?). Totalsumman för varje enskild bokförd försäljning är alltså korrekt, så bankkonto och dylikt har ju stämt längs med vägen, men jag har i inställningarna angett att moms-summan för detta ska vara 25 procent moms istället för den 6-procentiga bokmomsen.
Till min fråga: Jag har nu korrigerat så att korrekt moms anges för framtida försäljningar, men finns det något sätt där jag med en enskild verifikation kan korrigera detta misstag på ett bräde, eller måste jag kreditera varenda faktura? (Och kan någon skjuta mig nu med en gång om det sistnämnda är fallet?)
Tacksam för hjälp! Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar...
... Visa mer