Har enskild firma, använder kontantmetoden och räkenskapsår avslutades nu den 31dec. Använder Zettle med koppling till visma. Per automatik har zettle lagt in verifikationerna nedan på försäljning den 30 dec. Kassan är det inget konstigt med men fordringarna på 1580 kom in på bankkontot den 2jan och behöver ju då bokföras som upplupna intäkter. Konto Momskod Debet Kredit 1910 - Kassa 7 970,00 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger 62 451,10 3051 - Försäljn varor 25% sv 05 (25%) 56 336,88 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 10 (25%) 14 084,22 Utöver detta så får jag automatiska separata verifikationer på avgifter för kortbetalning från zettle som nedan. Ska dessa avgifter bokföras som upplupna kostnader då? Konto Momskod Debet Kredit 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger 1 049,02 6570 - Bankkostnader 1 049,02 Summan som trillar in på bankkontot den 2jan är i detta fallet 61402,08kr, försäjlning minus avgifter. Detta är aktuella summor men vill ni vägleda mig med enklare summor går de också bra. Verifikationerna på avgifter på zettle är lite skumma för de stämmer inte dag för dag utan kan ibland vara fördröjning osv. I slutändan stämmer de, men en dagsförsäljning kan komma på 2 verifikationer ibland med lite avgifter för dagern efter osv. Så de kan vara lite luddigt. Dessa automatiska verifikationer behöver ju ändras till upplupna intäkter och kostnader. Hur ska jag göra detta för att summorna ska stämma? Istället för 1580 så bör det vara 1790 och intäkten ska ju komma från 30 konto utan moms sen bokas detta bort nu detta året och därefter som ny försäljning. Dessa avgifter ställer till det i huvudet på mig. Hoppas ni förstår hur jag tänker och kan hjälpa mig med ett exempel. Mvh André
... Visa mer