Jag har en mycket duktig revisor/ekonomikonsult som gör mina bokslut. Problemet är väl att han är dålig på att förklara så att jag förstår eller så är jag dålig på att förstå vad han menar. Jag tänker att jag frågar här så ser vi det går att få rätsida.
Köp utanför EU, jag köper från flera leverantörer, allt samlas hos en Agent som sedan skickar det hela i en sändning till mig. För att göra det enkelt med siffror så säger vi att jag har beställt 10 olika paket från 10 olika leverantörer, varje paket kostar exakt 1000SEK styck, vi har ett totalbelopp på 10 000kr.
Frakten till agenten kan vi säga kostar 10 000kr för att gära det hela jämt och enkelt. Vi är nu uppe i totalt 20 000kr. Väl i Sverige får jag en Tullfaktura från DHL med Tull och importmoms. Och det är här det blir knöligt för mig.
När jag köpte varorna och bokförde dom så tänker jag ju att det ska va omvänd moms (4515, 2615), sedan får jag importfakturan från DHL med importmoms som ska betalas. För mig känns det som dubbel moms? Om jag inte bokför omvänd moms så tycker Skatteverket att jag i min momsdeklaration har handlat utanför EU men inte redovisat någon omvänd moms, då rynkar dom på pannan och hör av sig.
Vore underbart om någon kunde förklara detta i lite enklare termer så jag för rätsida och kan göra rätt.
Tack!
... Visa mer