2023-06-07
14:39
Joachim, Är helt med på det du säger där. Men dom pengarna jag nu redan betalat som moms, är ju felaktiga eftersom importerna flyttas till mitt företag. Ska dessa momspengar ses som "slängda i sjön" ? Jag har ju som sagt betalat moms till avsändaren eftersom beställningen blev som privatperson initialt.
... Visa mer
2023-06-07
13:25
Jag har betalat moms till avsändaren som är utanför EU, fysiska pengar som avsändaren tagit ut eftersom fraktvalet var DDP. Dessa pengar betalas sedan till DHL Express Sverige och slutligen av DHL till Skatteverket. Som företag ska man inte betala moms i detta fallet men eftersom jag gjort fel så är nu skadan redan skedd. Importerna bokas om av Tullverket till företaget så att den biten blir rätt, men dom fysiska momspengarna har redan gått ledet och hamnat hos Skatteverket. Att få igen dom från avsändaren är nog en näst intill omöjlig process då alla tre parter behöver backa baklänges så att säga. Det är redan nu bokfört som så att jag dragit om av denna momsen, det är gjort sen redan innan, vilket inte är tillåtet eftersom importerna är på mig som privatperson, men nu när det ändras av Tullverket, för att rätta till det hela, så anser jag att det korrekta sättet är just att låta momsen fortsatt vara avdragen i detta fallet. Detta är så klart en fråga för Skatteverket men tyvärr har dom rätt usel koll själva. Dom vet faktiskt inte ens vad DDP är. Tullverket har dock full koll på DDP. Därför undrar jag vad ni här i forumet som experter tänker kring detta. Tack!
... Visa mer
2023-06-07
11:32
Hej Joachim, Tack för ditt svar. Jag vill inte verka oförskämd men jag känner att du inte alls svarade på det jag beskrev. Du får nog läsa igen.
... Visa mer
2023-06-05
11:54
När man är nybörjare så kan det lätt bli riktigt fel. Så har det blivit i mitt fall. Ett gäng importer under 2022 har importerats som DDP (trodde det var smidigt) där jag betalat moms till avsändaren i annat EG land. Om jag förstått det hela rätt så betalar sedan avsändaren momsen till DHL som i sin tur betalar till Skatteverket. Dessa har jag bokfört i mitt AB vilket man inte får göra. Håller på att rätta till det i samråd med Skatteverket. Kanske har någon annan råkat göra samma misstag? Min fråga är, vad händer med momsen, egentligen ska ju avsändaren inte ta ut moms om man är företag, Rent praktiskt så har ju Skatteverket fått in moms pengarna så det borde ju gå att dra av när man rättat till? Tack på förhand!
... Visa mer
2023-02-13
11:37
Jag har en mycket duktig revisor/ekonomikonsult som gör mina bokslut. Problemet är väl att han är dålig på att förklara så att jag förstår eller så är jag dålig på att förstå vad han menar. Jag tänker att jag frågar här så ser vi det går att få rätsida.
Köp utanför EU, jag köper från flera leverantörer, allt samlas hos en Agent som sedan skickar det hela i en sändning till mig. För att göra det enkelt med siffror så säger vi att jag har beställt 10 olika paket från 10 olika leverantörer, varje paket kostar exakt 1000SEK styck, vi har ett totalbelopp på 10 000kr.
Frakten till agenten kan vi säga kostar 10 000kr för att gära det hela jämt och enkelt. Vi är nu uppe i totalt 20 000kr. Väl i Sverige får jag en Tullfaktura från DHL med Tull och importmoms. Och det är här det blir knöligt för mig.
När jag köpte varorna och bokförde dom så tänker jag ju att det ska va omvänd moms (4515, 2615), sedan får jag importfakturan från DHL med importmoms som ska betalas. För mig känns det som dubbel moms? Om jag inte bokför omvänd moms så tycker Skatteverket att jag i min momsdeklaration har handlat utanför EU men inte redovisat någon omvänd moms, då rynkar dom på pannan och hör av sig.
Vore underbart om någon kunde förklara detta i lite enklare termer så jag för rätsida och kan göra rätt.
Tack!
... Visa mer
2023-02-06
09:06
6 Gillar
Hej Josefine, tack för ditt svar! På ett sätt känns det ändå lite skönt att få ditt svar, för det betyder att jag inte är helt tokig. Jag ska dra ett mejl till dom och se. Får jag något vettigt tillbaka så lägger jag till det i tråden så fler kan dra nytta.
... Visa mer
2023-02-05
11:15
Hej alla,
Jag har under en längre tid varit osäker på denna frågan och efter väldigt mycket sökning blir jag fortfarande inte klok. Jag är ingen expert på bokföring så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara med lite enklare beskrivning. Faktum är att även Skatteverket är snurriga på vad som gäller i detta fall.
Ta AliExpress som exempel. Dom tar betalt direkt för momsen och dom tar betalt från Luxemburg som är ett EU land. Så vi har köpt varor från Kina, men det har tagits betalt från ett EU land och den Svenska momsen är redan betald. Eftersom AliExpress Luxemburg pröjsar in det till Sverige. Det ska tydligen kallas för IOSS registrering, som dom gjort i EU. Något jag har noll koll på.
Ska även tilläggas att jag handlar av AliExpress som privatperson. Anledningen är att jag försökt lägga till VAT nummer där flera gånger men deras sida säger att numret är fel, vilket det inte är. Man kan säga att det jag köper blir eget utlägg.
Hur bokför man detta så det blir rätt?
Gör man som mig och bokför köp av varor från land utanför EU så blir skatteverket putt eftersom importmoms i rutorna på deklarationen inte stämmer, eftersom jag bokfört ingående moms på 2641. Vilket i min hjärna blir rätt eftersom jag pröjsat den Svenska momsen direkt till AliExpress Luxemburg.
Jag är rent ut sagt väldigt snurrig i frågan.
Ska tilläggas att det blir rörigt med Skatteverket också i fall där man handlar från utlandet och använder DHL DDP (Delivered Duty Paid) där DHL Sverige betalar in momsen till Skatteverket. Dom vet inte själva vad som gäller. Och ur bokföringsperspektiv blir det även där lika rörigt som mitt scenario ovan.
Håller tummarna för att någon med erfarenhet inom detta träder fram och reder ut det som håller mig vaken om nätterna.
Tack på förhand!
... Visa mer