Hej!
Tack för din fråga. När det gäller köp utanför EU där man köper från ett företag i egenskap som ett företag så skall man mycket riktigt redovisa importmoms och importvärdet till Skatteverket. Detta görs dock inte vid köpet, utan först när man fått importvärdet från tullen. Så man bokför själva köpet först mot ett 4XXX konto utan moms, och sedan när man får importfakturan från DHL så bokför man upp importvärdet och importmomsen. Hur du bokför och vilka momskoder som används kan du läsa om här.
Så det blir alltså i två steg jämfört när man köper inom EU. Först bokför du varuköpet och då hanteras det ingen moms utan bara kostnaden bokförs. Sedan när man fått importfakturan och därmed importvärdet så bokför man upp detta på det datum så anges att man tidigast kan redovisa detta, och beräknar samt redovisar importmomsen. I princip så blir det som följande:
Inköp
1930/2440 ingen momskod kredit XXX
4000 ingen momskod debet XXX
Tullfakturan/importfaktura utan tex fraktavgifter m.m.:
4545 momskod 50 (25%) debet XXX (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit XXX
2615 momskod 60 (25%) kredit XXX
2645 momskod 48 debet XXX
Så om du bokförde inköpen med importmoms så rekommenderar jag dig att korrigera dessa verifikationer eftersom det är inte på inköpsvärdet importmomsen beräknas, utan det värdet du får från importfakturan och skall göras i ett senare skede.
Det jag dock reagerar på är att du säger att du får fakturor med importmoms som skall betalas, vilket låter som att du blivit hanterad som en privatperson vid importen alternativt att leverantören har leveransavtalet DDP (Delivered Duty Paid). Enligt huvudreglerna för inköp utanför EU som beskattningsbar person så skall säljaren sälja utan att ta ut någon moms m.m. och köparen skall stå för importredovisningen. Det låter dock som att DHL lagt till importmoms som en kostnad, dvs att det är de som redovisat importen av varorna och du blivit behandlad som en icke beskattningsbar person. Det kan vara bra att kontrollera om du tex har glömt att ange ditt VAT nummer eller vad för leveransavtal du köpt via. Här bör du dubbelkolla med Skatteverket om du ändå skall hantera det som ett inköp utanför EU och redovisa till Skatteverket.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!
Josefine
... Visa mer