2025-06-11
16:16
Hej OBS kontot får man inte ha något saldo på vid årsskifet utan det måste ha nollats och de frågetecken som man lagt på OBS kontot skulle ha bokförts om till vad det var för kostnad alternativt intäkt innan bokslutet påbörjades. Då jag inte vet vad ni har bokfört på OBS kontot så kan jag inte ge dig ett generellt svar på detta mer än att det skall bokföras om till ett kostnad eller intäktskonto. Vilket då kommer påverka resultatet i året som avslutas. /joachim
... Visa mer
2025-06-09
20:36
Åh, vad bra! Tack för ditt svar! Då ska jag gå in och ändra det. Mvh Marie
... Visa mer
2025-04-29
11:35
Hej Det hanteras av systemet men du behöver ha lagt upp fakturan under inköp först för att det skall ske. https://forum.vismaspcs.se/t5/Anvandartips-i-Visma-eEkonomi/Hantera-kontantmetoden-bokslutsmetoden-vid-arsskiftet/ta-p/177804/redirect_from_archived_page/true /Joachim
... Visa mer
2024-12-03
08:46
Hej Det är andra regler i ett aktiebolag. Gällande avdrag i deklarationen så måste följande vara uppfyllt. Misstänker att det är svårt att uppfylla i en lägenhet. 1. inte kan anses ingå i bostadsutrymmet, eller
2. att kontoret blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål. Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida och har du fler frågor så rekommenderar jag att du tar kontakt med skatteverket. Detta för att det är många olika regler och undantag som kan skilja sig åt från fall till fall. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/326332.html /Joachim
... Visa mer
2024-11-18
17:05
Okej jag förstår. så tex den fakturan som skickas till den privatpersonen som köpt sadeln, där lägger jag ingen moms alls? Eftersom jag som företag endast förmedlar och försäljning sker ju egentligen mellan privatpersonerna (den som lämnat in och den som köper). sen lägger jag moms på den provisionen som tas ut för de är ju den intäkten som blir i företaget liksom. okej så jag bokar upp som en skuld när någon lämnar in sadeln. Så hur gör jag vid försäljningen sen då när jag för inbetalningen?
... Visa mer
2024-10-28
08:36
Hej Det beror helt på vad det är för typ av försäljning frågan gäller. Är det försäljning till företag, privatpersoner, inom Sverige, Inom EU eller utanför EU. utbetalningssättet spelar inte så stor roll utan det är mer vem och vart man sålt något som spelar in. /Joachim
... Visa mer
2024-10-25
07:39
Hejsan. Om bolaget köpte det av dig privat så är det ju ingen moms alls så där förstår jag inte riktigt vad du menar. Och försäkringsbolaget skall ju ersätta inköp efter avskrivning, d.v.s typ marknadsvärde. Ditt bokförda värde saknar helt betydelse, däremot inköp. Och som sagt, var det förbrukningsinventarier så har du ju inget bokfört värde utan endast en kostnad vid inköpet. Så du utrangerar dom inventarier som ligger som anläggingstillgångar, d.v.s minskar tillgångsvärdet och tar även bord dess ackumulerade avskrivning. Ev försäkringsersättning bokas som intäkt.
... Visa mer
2024-09-24
21:07
Om det är en bil med avdragsbar moms - kolla nedanstående - så görs avdrag för momsen vid inköpet. Personbilar och motorcyklar | Rättslig vägledning | Skatteverket
... Visa mer
2024-09-19
12:04
Hejsan. På Klarnas faktura brukar det framgå om det är en faktura eller bara ett betalsätt, där det senare är det vanligaste. Om du inte uppgett ditt VAT-nummer till säljaren i Danmark så har dom lagt på 25% dansk moms då dom tror att dom sålt till en privatperson. Så då har ingen omvändmomsförsäljning skett. Skatteverket anser en sådan gång att du så klart inte får lyfta moms men att du ändå skall redovisa detta som ett EU-inköp med omvänd moms och lägga på utgående moms och dra av ingående moms om du bedriver en sådan verksamhet. Enligt mig/oss så anser vi att det förstör grundtanken med hela systemet då din bokning isf inte kommer att mötas av den danska försäljningen. Så vi brukar, frimodigt och rebelliskt, helt enkelt kostnadsföra totalbeloppet sådana gånger. Absolut inte lyfta momsen om den är dansk.... för att systemet skall stämma... Lycka till!!
... Visa mer
2024-09-16
08:57
Hej Det beror på ett antal saker. Säljer du detta till beskattnignsbara företag i andra länder eller säljer du det till privatpersoner. Till momsregisterade företag så skall du mest troligt bokföra det utan moms på kontom 3045 Försäljn tjänst utanför EG momsfri 3046 Försäljn tjänst EG momsfri Jag skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket och frågar dem vad som gäller för just de tjänster du säljer. Det finns en del undantag som kan gälla. https://skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtillandraeulander/saljatjanstertillandraeulander.4.76a43be412206334b89800010696.html /Joachim
... Visa mer
2024-08-21
14:23
Hej Kortköp behöver man inte skapa en faktura i eEkonomi för. Det är enbart fakturor du får me d förfallodag i framtiden som detta skall göras på. /Joachim
... Visa mer
2024-07-26
09:01
Hej Det beror på vilken bokföringsmetod företaget bokför enligt så kommer ge dig två alternativ utifrån de två olika bokföringsmetoderna. Kontantmetoden. Ni bokför inbetalningen från kunden på detta sätt
När kunden sedan har betalt fakturan så skall ni sedan rapportera in detta till skatteverket. Det gör ni på deras hemsida där det finns en sida för ROT/RUT och Grön teknik där man kan fylla i uppgifter från fakturan som ni skickar in genom att signera med bankID. När skatteverket sedan betalar ut avdraget till er så bokför ni den utbetalningen på samma sätt som konteringen ovan. Faktureringsmetoden När man bokför enligt faktureringsmetoden så skall fakturan bokföras på fakturadatumet och hela fakturabeloppet skall då bokföras upp direkt. Man delar upp det kunden skall betala och det man skall få ersättning från skatteverket på olika konton 1510 (Kundens del) 1513 (Skatteverkets del)
När kunden sedan har betalt fakturan så skall ni sedan rapportera in detta till skatteverket. Det gör ni på deras hemsida där det finns en sida för ROT/RUT och Grön teknik där man kan fylla i uppgifter från fakturan som ni skickar in genom att signera med bankID. När skatteverket sedan betalar ut ersättningen till er så skall detta bokföras mot konto 1513 enbart. Om ni använder eEkonomi så skulle jag rekommendera att ni börjar fakturera i eEkonomi då bokföringen kan ställas in så den sköts automatiskt och sedan kan ni få ut en fil som kan skickas till skatteverket för att ansöka om RUT avdraget. Vilket gör det hela enklare att hantera. Skulle detta vara intressant så rekommenderar jag att du ringer in till vår support så kan de hjälpa dig dels ställa in och visa hur ni hanterar detta i systemet 0470 - 70 62 00 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-07-05
15:40
Hej Det räknas som en vanlig intäkt. Det är ingen moms på utbetalningen men det påverkar resultatet i företaget som blir beskattat i slutet av året. /Joachim
... Visa mer
2024-06-09
23:10
Hej Det finns inte samma regel för RUT avdrag. "Femårsregeln innebär att för om- och tillbyggnadsarbeten som utförs under 2024 kan fastigheter med värdeår till och med 2018 få rotavdrag. Även om en om- eller tillbyggnad är så omfattande att småhuset vid den kommande fastighetstaxering får ett nytt värdeår som är efter 2018 medges rotavdrag för arbetet." /Joachim
... Visa mer
2024-05-21
08:32
Hej Då skall du skriva ut kvittot helt utan moms och det bör även framgå att det sker ett inbyte/betalning med en fyrhjuling. När det gäller bokföringen om det också var en fråga så behöver jag ha en del övrig information av dig. Vad kostade gräsklipparen i inköp Vad är fyrhjuligen som du får i inbyte värd Vilket pris skall kunden betala Var gräsklipparen bokförd som en inventarie/tillgång (På vilket konto i så fall?) Hur mycket har skrivits av på gräsklipparen? /Joachim
... Visa mer
2024-05-08
09:09
Hej Det enda som påverkar kvittot är att försäljningen skall vara helt utan moms. Då det ej är moms på inköp eller försäljning när det gäller VMB (Vinstmarginalbeskattning). Du redovisar enbart moms till skatteverket på vinsten dvs de 5 000 som skiljer försäljning och inköp åt. Du bokför det på följande sätt. Visar med beloppen du hade med i ditt exempel 1. Inköpet bokför du mot konto 1465 så du bokför upp det som en lagervara direkt. 1930 Kredit 5 000 1465 Debet 5 000 2. När den sedan säljs blir det lite mer komplicerat där du behöver använda ett flertal konton. Detta för att dels lagret skall minskas, Kosntad, momsfri försäljning och den momspliktiga delen skall bokföras upp. /Joachim
... Visa mer
2024-04-29
05:43
Hej Då får du lov att betala bensinen med företagets pengar men du får inte ta upp det som en kostnad. Du bokför den betalningen mot konto 2013 eget uttag. /Joachim
... Visa mer
2024-04-26
16:08
Nej man kan ha max 18 månader första räkenskapsåret så du behöver inte lämna nu men som jag skrev innan tappar du då 1 år för ev. räntefördelning
... Visa mer