Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdrag för hemmakontor

Hej!
Vill göra avdrag för kontor i min bostad, som jag förstått är det aktuella beloppet 4000kr för bostadsrätt. Har en enskild firma.
Vilken ruta i deklarationen ska jag ta upp summan i? Har läst på Vismas olika hjälpsidor och hittat förslag på både R22 och R16. Spelar det någon roll vilken ruta jag väljer av dessa två?
Hälsningar Marie

27 SVAR 27

Tack så mycket för svar!

Tänkte igen på det där avdraget för hemmakontor då. Vart i deklarationen tar man upp det? var det R-16 som någon skrev ovan?
Det grå att fylla i här i visma skatt och bokslut va?

Hej

Det stämmer att det är i ruta R16 du fyller i detta och ja det går att fylla i i skatt och bokslutsystemet

/Joachim
 

Hej Joachim. Gillade ditt svar. Är själv nystartad enskild firma. 
Du skriver att mobilabonnemang ska bokföras via konto 6212.
Gör man det som en klumpsumma över ett helt år eller kan jag bokföra det varje månad då mitt abonnemang kan skilja sig från månad till månad beroende på hur mycket jag använder den.

Datorer/telefoner förstår jag är en engångskostnad som bokförs en gång
Tack på förhand
Peter

Hej

Det går bra att bokföra den delen av mobilabonnemanget som tillhör företaget månadsvis. Man skall bokföra upp kosntaden och den moms som får dras av i den månad som kostnaden tillhör.

/Joachim

Peter_B
MEDLEM

Tack så mycket

Powerlina
MEDLEM

Hej!

 

Gäller detta avdrag för hemmakontor även för aktiebolag? Jag arbetar minst 800 timmar om året med mitt bolag hemifrån har jag då rätt att göra avdrag med 4 000 kr då jag bor i lägenhet? 

 

MVH
Paulina

Hej

Det är andra regler i ett aktiebolag. Gällande avdrag i deklarationen så måste följande vara uppfyllt. Misstänker att det är svårt att uppfylla i en lägenhet.

1. inte kan anses ingå i bostadsutrymmet, eller

2. att kontoret blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål.

Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida och har du fler frågor så rekommenderar jag att du tar kontakt med skatteverket. Detta för att det är många olika regler och undantag som kan skilja sig åt från fall till fall.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/326332.html

/Joachim