Hej! Har stött på ett fenomen när det kommer till att bokföra resultaten från Lets deal kampanjer. Har inte fått återkoppling från de så jag testar här om någon vänlig själ har nåt bokföringsförslag? Bifogar bild. Innan jag rör till det, kolla på specifikationen och se hur ni skulle bokföra detta spontant. Jag har hyfsat koll på hur jag kan bokföra i stora drag men min fråga är hur "Unredeemed Coupons" ska bokföras? 'Credits' är deals som gått tillbaka, dvs. kund ångrat sitt köp och fått tillbaka sina pengar. Men vad gäller "Unredeemed Coupons" ser det ut som att Lets deal får pengarna för oinlösta sålda voucher el 'deals' som de kallar det. Eftersom jag fått avdrag för de så som jag tolkar det från specet är min närmaste lösningsförslag är att jag bokar de som 'Credits'. dvs. 3041 Debet och 2611 utg. moms på Debet. Bokningsförslaget jag fick av lets deal för länge sedan klistrar in nedan. Men där framgår inte hur "Unredeemed coupons" ska bokföras. "Vår rekommendation till bokföring är följande: Monthly campaign result: Total sold - Credits = Er nettoförsäljning under månaden. Denna ska bokas som försäljning (3XXX) och ökad fordran mot Let's deal (15XX). Bokas med angiven utgående moms. Marketing fees = Den marknadsföringsavgift Let's deal tog ut på månadens nettoförsäljning. Den ska bokas som marknadsföringskostnad (59XX) och minskad fordran mot Let's deal (15XX). Bokas med angiven ingående moms. Nettot på Fordran Let's deal (15XX) är då alltså vad ni kan förvänta er att få utbetalt från Let's deal. Detta sker veckovis baserat på inrapporterade kuponger. När ni får varje utbetalning bokar ni den som Bank (19XX) och minskad fordran mot Let's deal (15XX). Denna bokas inte med någon moms då det inte är någon försäljning utan bara en utbetalning/balanspost." Tack på förhand för all hjälp.
... Visa mer