2025-06-24
13:38
Hejsan! Framåt skulle jag rekommendera dig att använda dig av den automatiska beräkningen i programmet, så slipper du hålla reda på det manuellt. Jag misstänker att du kanske gjort klart lönekörningen nu, men annars tänker jag att du kan göra den avsättningen i programmet nu ändå för den perioden. När du gör själva avsättningen så anger du vilken period avsättningen görs för. Programmet samlar ihop värdena i bakgrunden som används för att beräkna avsättningen. Du kan välja ifall det ska sparas varje månad eller en gång om året. Här tänker du rätt att du behöver göra inställningar för nästa period om det är så att du vill att avsättningen/uppräkningen ska ske månadsvis. Ska den en gång per år tänker jag att det inte är någon stress. 🙂 Om du går in via Personal - Arbetstidsförkortning så kan du kika lite mer hur det ser ut. Här finns också bra information att läsa angående detta. Om du vill skapa dig en bild för hur beräkningen funkar, kan du välja att bocka i "underlag avsättning" och sedan förhandsgranska. Dessa värden samlas in under året och skickas alltså över till tidbanken när du väl väljer att göra den årliga avsättningen.
Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt i att du kan göra det manuellt också. När du använder de manuella lönearterna så samlas ju även det i tidbanken. Tycker du att detta känns klurigt går det att boka tid ihop med en av våra duktiga lönespecialister som kan hjälpa dig lägga in värdena och guida dig i hur allt funkar. Du är också varmt välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-11-11
14:07
Hej @Anne-Lie
Tack för din fråga.
Angående din fråga om leverantörsfakturor utan OCR-nummer så kan du göra en inställning på leverantören i leverantörsregistret där du markerar rutan "kräver OCR/Refnr".
När du skapar en leverantörsfaktura på denna leverantör får du en varning om du missar att ange ett OCR/Referensnummer.
Annars känner inte Visma Administration av med automatik vilka leverantörer som kräver OCR-nummer. Angående dina övriga frågor om betaldatum och avtal med bankerna, rekommenderar vi att du tar kontakt direkt med din leverantör, eftersom det är något som de hanterar och vi på Visma kan inte svara på dessa frågor.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-21
15:44
1Gilla
Hej Anne-Lie! Vi har flera sådana kunder och har 10 kr som kreditgräns på dessa kunder, men det fungerar inte alltid, det kommer inte alltid upp varning vid orderskrivningen... Så jag skulle också gärna önska en säkrare flagga som man kan välja ska komma upp på enskilda kunder.
... Visa mer