2024-10-25
08:52
Hej, När man vidarefakturerar en kostnad, så ska hela den ursprungliga kostnaden bokas på det "vanliga" kostnadskontot. Säg t.ex att man delar på en IT-tjänst mellan två företag. Moms bortses Ursprungskostnaden på 10 000 kr bokförs Dr 6230 - Datakommunikation Cr 2440 Levreskontra Halva kostnaden vidarefaktureras till det andra företaget Dr 1510 Kundfordringar Cr 3590 Övriga fakturerade kostnader Om man då gör en kostnadsanalys på kontonivå, så ser det ut som om datakommunikation haft 10 000 i kostnader trots att den verkliga endast var 5 000. Fortsätter man då med flera typer av vidarefakturering av olika kostnadsstyper tappar man lätt överblicken över den faktiska kostnaden. Alternativtet är ju att lägga ett intäktskonto för varje typ av vidarefakturering eftersom att man inte ska kvitta intäkt och kostnad på ett kostnadskonto. Förstår jag rätt i problematiken som detta orsakar?
... Visa mer
2024-07-26
14:04
Ok Joachim. Stort tack för ditt svar i alla fall! Jag söker mig vidare.
... Visa mer
2024-07-26
10:00
Hej, Om jag förstår det rätt så redovisas koncernförsäljning under nettomsättning i resultateträkningen (på företagsnivå, givetvis elimineras dessa i koncernredovisning) Men på vilket konto ska varuörsäljningen bokföras på? Det finns konto 3560 - fakturerade kostnader till koncernföretag, men denna verkar vara avsedd för vidarefaktuering av kostnader? Ponera att dotterföretag A tillverkar och säljer varor till dotterföretag B som sedan säljer det till slutkund. På vilket konto ska dotterföretag A bokföra intäkten och på vilket konto ska dotterföretag B bokföra kostnaden för varuinköpet? Tack på förhand.
... Visa mer
2024-03-25
11:08
Sorry. Jag råkade markera mitt svar som godkänt. Givetvis du som ska ha det men kunde inte ändra det nu. Tack igen!
... Visa mer
2024-03-25
11:06
Hej Joachim Tusen tack för ditt svar. Det alternativet lät också bäst i mitt huvud. Bra att få bekräftelse 🙂 Önskar dig en fin dag.
... Visa mer
2024-03-23
08:34
Hej Väldigt tacksam om någon hade kunnat hjälpa med denna frågan. Tack på förhand Om man redovisar intäkt för löpande uppdrag. Ponera t.ex uppdragsvärde är beräknat till 100 000. Vid månadsbokslut bedöms 50% färdigställandegrad men ingen faktura skickas till kund. För att redovisa intäkten: DR 1620 Upparbetad men ej fakturerad intäkt 50 000 kr CR 3020 Löpande uppdrag 50 000 Under kommande månad slutförs uppdraget och hela beloppet på 100 000 faktureras till kund. Är det då OK att göra så här: DR 1510 Kundfordringar 100 000 CR 3010 Löpande uppdrag 100 000 och vända ut den tidigare bokningen: DR 3010 Löpande uppdrag 50 000 CR 1620 Upparbetad men ej fakturerad intäkt 50 000 Eller måste man vid fakturering, i samma bokföringspost: DR 1510 Kundfordringar 100 000 CR 3010 Löpande uppdrag 100 000 DR 3010 Löpande uppdrag 50 000 CR 1620 Upparbetad men ej fakturerad intäkt 50 000 Min frågor är : 1. Spelar det någon roll i hur många bokföringsposter det delas upp i. Dvs om man för det i två moment eller i ett? Vad är rekommenderat? 2. Så länge rätt intäkter och utgifter redovisas för perioden och det görs på ett överskådligt sätt - så är det OK? Tack på förhand.
... Visa mer
2024-02-10
14:43
Ahhh! Nu förstår jag. Tusen tack Joachim. Ursäkta mig, jag fick ingen notis på ditt uppföljningssvar. Jag har läst lite mer om BAS-kontoplanen + ditt inlägg nu. De två första siffrorna, 20 indikerar att både 2010 och 2022 är eget kapital konton. Och då är den sista bokföringen: Debit 2010 Privat 17 240 Kredit 2012 Skattekonto 17 240 egentligen bara en förflyttning av saldot...Då hänger jag med! Tack igen.
... Visa mer
2024-02-01
23:29
Hej Joachim Tack för ditt svar. Skulle du kunna förklara ytterligare? Förstår inte riktigt.. Här är transaktionerna som rörde vid konto 2012: Vi hade sociala avgifter + personalens källskatt som flyttats över till 2012 Skattekonto med 32760 SEK: Konto 2710 Debit 15 600 Konto 2730 Debit 17 160 Konto 2012 Kredit 32 760 Sedan flyttades pengar ifrån banken till skattekontot med 50000kr: Konto 2012 Debit 50 000 Konto 1930 Kredit 50 000 Skatteverket drar skatten ifrån skattekonto, vilket innebär 50 000 - 32 760 = 17 240. Nu har jag alltså 17 240 debit saldo på ett skuldkonto. Jag hänger med om jag t.ex skulle vilja ha ut pengarna till bankkontot så hade man kunnat: Debit 1930 Bank 17 240 Kredit 2012 Skattkonto 17 240 Men i boken så: Debit 2010 Privat 17 240 Kredit 2012 Skattekonto 17 240 När vi debiterar ett eget kapitalkonto minskar det. Och när vi krediterar ett skuldkonto så ökar det. Hänger inte med varför vi debiterar 2010 (minskar eget kapital) och krediterar 2012 (ökar skulden då det är ett skuldkonto) Jag förstår att man för över saldot ifrån 2013/2019 till 2010 men där tänker jag att båda är egenkapitalkonton Slutsumman blir den samma då vi debiterar ett eget kapital och krediterar ett annat, det blir endast en omflytt av saldot.
... Visa mer
2024-01-29
22:17
Hej, Jag sitter med en uppgift 62 ifrån "Bokföring ifrån början" Blir inte riktigt klok på det och har sökt runt men inte förstått varför. Sista delen av uppgiften skriver: "Glöm inte att bokföra årets resultat när du är klar" Och de sista verifikationerna är: Debit 2019 Årets Resultat 24340 Kredit 8999 Årets Resultat 24340 Vi flyttar över alltså årets resultat (resultatkonto) till balanskonto årets resultat. Nästa verifikation är: Debit 2010 Eget Kapital 24340 Kredit 2019 Årets Resultat 24340 ^ Vi flyttar över Årets resultat till Eget Kapital. Debit 2013 Privat 44000 Kredit 2010 Eget Kapital 44000 ^Då vi lagt in mer pengar än vi tagit ut så ökar egenkapitalet. Men sen kommer den sista som jag inte förstår: Debit 2010 Eget Kapital 17240 Kredit 2012 Skattekonto 17240 Vilken anledning finns det till att debitera eget kapital (minska saldot) och kreditera skattekontot (höja skatteskulden)? Tilläggas är att företaget gick med förlust.
... Visa mer
2024-01-03
19:18
Hej allihopa, Trevligt forum och tack för att man får vara med! Jag har en fundering kring huruvida inköp av varor ska bokföras som varulager/inventarier (tillgång) eller som en utgift direkt. Tidigare har jag lärt mig att vid inköp av 10st artiklar, värde 10000 totalt via t.ex faktura: Debet Varulager 10000 Kredit Leverantörsskulder 10000 Givetvis betalas skulderna: Debet Leverantörsskulder 10000 Kredit Bank 10000 Sedan bokförs utgiften vid SÄLJ av varorna. Ponera att varan köptes in för 1000kr/st men säljs för 2000. Vi säljer den på faktura mot kund. Debet Kundreskontra 2000 Kredit Försäljning 2000 Debet Kostnad för sålda varor 1000 Kredit Varulager 1000 Jag läser just nu "Bokföring ifrån början" (och en annan bok som också säger likadant) där det står att man ska göra följande vid varuniköp: Debet Varuinköp (utgiftskonto) Kredit Leverantörsskulder Jag menar på att det blir missvisande om man bokför utgiften direkt vid varuinköpet, eftersom att varorna är med och bidrar till den kommande omsättningen vid sälj av varorna. Tidigare har jag läst engelska bokföringsböcker. Där jag förstått att man alltid, om möjligt ska matcha utgiften mot omsättningen den bidrar till, och endast om man inte kan koppla en utgift mot en omsättning så ska den erkänna den direkt. Gör man annorlunda i Sverige?
... Visa mer