Hej, Jag har Amazon Cloud tjänster. Jag har ett företagskort kopplat till tjänsterna. Kortet är i sin tur kopplat till företagskontot på min bank. Fakturan är den ställd i dollar. Totalsumman är i dollar och även momsen. Dock har man även lagt momsen i fakturan i svenska kronor och angivit den växlingskurs man använt för att räkna om momsen i dollar till svenska kronor. När jag går in på mitt bankkonto är den dragna summa i svenska kronor alltid något högre än total summan som fakturan ger omräknad med den kurs som är angiven i fakturan. Banken gör ett valutaväxlingspåslag på 2% så det är en anledning till att den summan är något högre än fakturan. Men inte bara det. Fakturan räknas på det datum den är utfärdad och då är det den valutakursen som gäller. Sedan är det en viss fördröjning hos banken så då blir det en ytterligare valutakurs som är ändrat från då fakturan är utställd från Amazon. Och inte nog med det så är det ytterligare en valutakurshantering som kortutgivaren har (Mastercard i mitt fall). Så nu till min fråga. Hur hanterar man bokföringen av den 2% valutaväxlingspåslaget som banken tar i avgift och hanterar man diffarna i valutakursen från då fakturan är ställd och den egentliga kostnaden jag får betala i slutänden som är satt i banksaldot?
... Visa mer