Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christian5
MEDLEM

Presentskortkonto

Jag köpte en vara på Amazon som jag bokförde som en verifikation i Visma. Då varan var defekt återlämnade jag denna och valde att få pengarna tillbaka på Amazons presentkortskonto då utbetalningen skulle ske mycket snabbare än om jag valde mitt företags kontokort som återbetalningskonto.

Pengarna för den återlämnade varan kom in på presentkortskontot och jag valde då att köpa en motsvarande vara som var något dyrare än den återlämnade.

Så nu vill jag kreditera den återlämnade varan och bokföra den nya något dyrare varan och hantera differensen som uppstått på företagskontot som är kopplat till kontokortet och det initiala köpet som den återlämnade varan gjordes med.

Jag funderade om jag skall lägga upp presentkortskontot som en nytt konto i visma. Om det är rätt väg att gå i så fall vilket kontonummer i kontoplanen skulle man då kunna tänkas att använda?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du får hantera det på detta sätt.

1. Gör en rättning av det ursprungliga inköpet och bokför hela det betalda beloppet inklusive moms på konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer.
Tar ett exempel på ett inköp på 1 000 kr

1930 Företagskonto kredit 1 000
1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer Debet 1 000

2. När du sedan bokför det dyrare inköpet så använder du summan på konto 1684 som en del av betalningen. 
Visar med ett exempel av en förbruknignsinventarier till ett värde av 1 500 kr inkl moms. Där du betalat in 500 kr extra från företagskontot

1930 Företagskonto  kredit 500
1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer kredit 1 000
5410 Förbrukningsinevnetarier Debet 1 200
2641 Ingående moms Debet 300


Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Christian5
MEDLEM

Hej,

 

Enligt ovanstående hänvisning blir det nu i Kassa och bankhändelser bokfört köpet/kostnaden för varan två gånger som en minuspost. I exemplet ovan skulle det  betyda -1000 vid det initial köpet och nu -1000 efter rättningen. Låt säga att kassan var på 10 000 sek innan köpet och skall efter rättelse och köp av den ny varan  ligga på 8 500 Sek. Nu är kassan bokförd som 7 500 sek enligt anvisningen ovan. Hur tar jag bort eller nollställer kostnaden för någon av posterna om 1000 sek så att balansen  på Kassa- och bankhändelser motsvarar Kassan som syns på banksaldot? (Och jag gissar att nu måste jag rätta rättningen).

Hej

I exemplet jag bifogade så har du två belopp på 1930 företagskontot -1000 och - 500 
Det är alltså inte en rättning utan två olika betalningar. 

Så om saldot på bankkontot hade vara 10 000 så hade det blivit 8 500 kr.

Du skall göra en rättning av den ursprungliga betalningen och ite lägga in en ny verifikation kan vara bra att poängtera.

 

1. (Rättning) Gör en rättning av det ursprungliga inköpet och bokför hela det betalda beloppet inklusive moms på konto 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer.
Tar ett exempel på ett inköp på 1 000 kr

1930 Företagskonto kredit 1 000
1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer Debet 1 000

2. (Ny betaling) När du sedan bokför det dyrare inköpet så använder du summan på konto 1684 som en del av betalningen. 
Visar med ett exempel av en förbruknignsinventarier till ett värde av 1 500 kr inkl moms. Där du betalat in 500 kr extra från företagskontot

1930 Företagskonto  kredit 500
1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer kredit 1 000
5410 Förbrukningsinventarier Debet 1 200
2641 Ingående moms Debet 300


Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim