2024-04-25
12:35
Hej, Jag har Amazon Cloud tjänster. Jag har ett företagskort kopplat till tjänsterna. Kortet är i sin tur kopplat till företagskontot på min bank. Fakturan är den ställd i dollar. Totalsumman är i dollar och även momsen. Dock har man även lagt momsen i fakturan i svenska kronor och angivit den växlingskurs man använt för att räkna om momsen i dollar till svenska kronor. När jag går in på mitt bankkonto är den dragna summa i svenska kronor alltid något högre än total summan som fakturan ger omräknad med den kurs som är angiven i fakturan. Banken gör ett valutaväxlingspåslag på 2% så det är en anledning till att den summan är något högre än fakturan. Men inte bara det. Fakturan räknas på det datum den är utfärdad och då är det den valutakursen som gäller. Sedan är det en viss fördröjning hos banken så då blir det en ytterligare valutakurs som är ändrat från då fakturan är utställd från Amazon. Och inte nog med det så är det ytterligare en valutakurshantering som kortutgivaren har (Mastercard i mitt fall). Så nu till min fråga. Hur hanterar man bokföringen av den 2% valutaväxlingspåslaget som banken tar i avgift och hanterar man diffarna i valutakursen från då fakturan är ställd och den egentliga kostnaden jag får betala i slutänden som är satt i banksaldot?
... Visa mer
2024-02-28
11:37
Hej, Enligt ovanstående hänvisning blir det nu i Kassa och bankhändelser bokfört köpet/kostnaden för varan två gånger som en minuspost. I exemplet ovan skulle det betyda -1000 vid det initial köpet och nu -1000 efter rättningen. Låt säga att kassan var på 10 000 sek innan köpet och skall efter rättelse och köp av den ny varan ligga på 8 500 Sek. Nu är kassan bokförd som 7 500 sek enligt anvisningen ovan. Hur tar jag bort eller nollställer kostnaden för någon av posterna om 1000 sek så att balansen på Kassa- och bankhändelser motsvarar Kassan som syns på banksaldot? (Och jag gissar att nu måste jag rätta rättningen).
... Visa mer
2024-02-27
12:55
Jag köpte en vara på Amazon som jag bokförde som en verifikation i Visma. Då varan var defekt återlämnade jag denna och valde att få pengarna tillbaka på Amazons presentkortskonto då utbetalningen skulle ske mycket snabbare än om jag valde mitt företags kontokort som återbetalningskonto. Pengarna för den återlämnade varan kom in på presentkortskontot och jag valde då att köpa en motsvarande vara som var något dyrare än den återlämnade. Så nu vill jag kreditera den återlämnade varan och bokföra den nya något dyrare varan och hantera differensen som uppstått på företagskontot som är kopplat till kontokortet och det initiala köpet som den återlämnade varan gjordes med. Jag funderade om jag skall lägga upp presentkortskontot som en nytt konto i visma. Om det är rätt väg att gå i så fall vilket kontonummer i kontoplanen skulle man då kunna tänkas att använda?
... Visa mer