Hej, Jag har anlitat en extern webbutvecklingsfirma utanför EU som har byggt en hemsida åt mig. Centralt är att själva hemsidan är produkten då det väntas ske transaktioner där mellan använder som jag tjänar provision på kommande åren. Utgifterna kopplat till webbutvecklingen tänker jag därför bör bokföras som immateriella tillgångar som skrivs av över 5 (?) år. Verkar detta rimligt? Om så, undrar jag över nedan: 1. Mina totala webbutvecklingsutgifter på säg c. SEK 100,000 har betalts under flera månaders tid i flera delbetalningar för respektive milstolpe i projektet. Detta innebär att respektive delbetalning bör bokföras som en separat anläggningstillgång efter vi har olika belopp och olika transaktionsdatum på respektive milstolpe-betalning, även om såklart samtliga relaterar till samma bakomliggande hemsida. Är detta vettigt? 2. Vilka specifika konton skulle ni rekommendera för att bokföra respektive delbetalning, tänker 1010 Utvecklingskostnader och sen kreditera kassan? Hur ska momsen redovisas i transaktionen? Det stod ingen moms-sats på betalningspåbudet från min webbutvecklingsfirma i Asien när de skickade betalningslänken. 3. Hur kan jag skapa en anläggningstillgång (vilka specifika konton) är bäst kopplade till dessa webbutvecklingskostnader och jag antar jag precis som nämnts ovan behöver skapa fem olika anläggningstillgångar för mina fem delbetalningar i projektet då varje delbetalning skiljer sig både i transaktionsdatum (anskaffningsdatum) och betalningsbelopp (anskaffningskostnad). Stort tack för alla svar för en enkel nybörjare! Vh Henrik
... Visa mer