2025-04-24
15:21
Hej Tinna, Jag har skicket in frågan enligt ditt förslag. Som du kanske anar har jag flera gånger ställt frågan muntligen men tyvärr inte fått några konstruktiva svar. /Olle
... Visa mer
2025-04-20
18:29
Hej. Frågor - Importera externa data till kundfakturor - Skapa fakturamallar med samma artikel till flera medlemmar och sedan fylla på med individuella data - Eventuella program som löser problemet och som går att integrera med eEkonomi Jag behöver debitera kostnader för vatten för 27 medlemmar. Alla har vattenmätare i sin bostad och de är enkla att läsa av med pejling. Allt hamnar i en Excel-matris. För att räkna ut vars och ens förbrukning tar man den nyaste matrisen minus den den näst nyaste. Allt hamnar i Excel. Nu har jag alltså 27 rader i Excel med adress och antal m3 (och en massa andra data också). Går det att importera dessa data för att generera 27 fakturor. Alternativet är ju att fylla i dessa för hand. Själva artikeln heter VA förbrukning och priset är detsamma för alla. Nu är det dessutom fasta avgifter som ska debiteras. De är lika för alla, men de ska också in på fakturan. Jag vet att jag kan skapa 27 fakturor som är likadana, men då kommer ju inte förbrukningen med. Jag kan så klart skicka två fakturor till var och en men det är a) oprofessionellt och b) uppenbart risk för att enbart den ena fakturan betalas. På fakturan ska dessutom samfällighetsavgiften läggas in. Går det att skapa en fakturamall med fasta avgifter och samfällighetsavgifterna och sedan lägga till Vattenförbrukningen. Det går inte att fakturera en klumpsumma och lägga in en Exelbilaga till alla. Artikeln "klumpsumma" ska ju konteras. Finns det något program som löser detta och som går att integrera med eEkonomi? /Olle
... Visa mer
2024-06-12
12:59
Epilog. Idag 12 juni finns äntligen bankkopplingen (det står i alla fall att den är aktiv). En resa på över en månad med diverse stopp Registrera IBAN-numret (tydligen ett handhavandefel av min företrädare) Nu var det ju inte så enkelt. Det behövs ett avtal med banken också. Det visar det sig att banken behöver veta vilka som företräder föreningen (ja, självklart) Viss pappersexercis med banken. Telefonsamtal med banken enligt deras rutin Avtal påskrivet. Nu ska det fungera enligt banken. Stämde tyvärr inte. Tjänsten måste aktiveras av banken först. För att gå vidare med Visma krävdes nu tvåstegsverifiering. Svårt att lista ut hur det går till. Ringer supporten nästa dag för att få till tvåstegsverifiering. Supporten lyckas inte heller (ringer en kompis). Till slut får vi till det. Nu ska bankkopplingen fungera. Supporten håller handen. Jo det går att komma längre men lika förbaskat är bankkopplingen inaktiv. Supportärende skapas. (Orsaken är ju att banken inte gjort klart, men det förstår ingen av oss) Ny vecka, nya försök. Tvåstegsverifieringen har kommit i osynk. Kontaktar supporten som skickar en upplåsningskod. Nu dyker ett mail upp från banken. "Vi har börjat med din bankkoppling". Hmmm Ny dag nya försök. Nu säger supporten att det ska fungera "i morgon". Blir ombedd att maila hur det går. Bra där! "I morgon" har blivit idag. Och se där bankkopplingen är nu aktiv. Visserligen har banken varit en tidstjuv och det är bra att de är petiga. Där har det inte varit några it-problem. Värre med Visma där it-problemen har påfallande många. En annan reflektion är att det är så svårt att hitta supportnumret. Från mobilappen är det jättelätt. Från datorn hittar jag inte någon självklar väg. Även om det har varit många problem på resan har supporten varit hjälpsam, även om inte alla har nått ända fram. Kanske finns det en förböttringspotential som systemförvaltare och it-utvecklarna kan ta tag i.
... Visa mer
2024-05-21
20:59
När jag till slut skulle aktivera bankkopplingen var iban-numret borta och det går inte att lägga till. Det gick bara den gången supporten var med på telefon. Frustrerad är förnamnet. Jag har testat med två olika webb-läsare.
... Visa mer
2024-05-13
18:40
1Gilla
Här kan cacheminnet ha ställt till det. Nu visas även fältet för ibannumret.
... Visa mer
2024-05-13
18:37
Jag loggar in via webbläsaren. När jag öppnar programmet tycks inloggningen med bank-id bli överhoppad. Genom att ”backa” med vänsterpilen invid inloggningsrutan visas alternativet bank-id.
... Visa mer
2024-05-10
05:21
1Gilla
Ja självklart har jag tillgång till iban-numret! Frågan gäller alltså 1. Skapa en bankkoppling 2. Då kräver systemet Iban-numret, som inte går att registrera. Instruktionerna i programmet är mycket bra, men tyvärr loopar det mellan punkt 1 och 2 ovan. /Olle
... Visa mer
2024-05-08
19:46
Hej, Lag har i min profil lagt till att jag vill logga in med e-legitimation. Tyvärr fungerar inte detta. Jag öppnar e-legitimationen på mobilen men någon uppmaning att godkänna inloggningen dyker inte upp. /Olle
... Visa mer
2024-05-08
19:40
1Gilla
Hej Tinna, Jag vill egentligen göra en bankkoppling. Då kräver systemet ett iban-nummer. Bokstäver ("SE") går inte att ange så jag uteslöt dessa. Då kom jag vidare, men när jag trycker på Koppla ännu en gång kommer samma fråga om iban upp igen. Utlandstransaktioner är inte aktuellt. /Olle
... Visa mer
2024-05-07
21:48
1Gilla
För att kunna skapa en bankkoppling behövs ett IBAN-nummer. Tyvärr lyckas jag inte registrera detta. Jag går in via Kassa- och bankkonton. Då får jag en uppgift att jag ska registrera IBAN. Jag trycker på det alternativet. Där finns dock inte något fält för att ange IBAN. Vad är fel?
... Visa mer