Epilog. Idag 12 juni finns äntligen bankkopplingen (det står i alla fall att den är aktiv). En resa på över en månad med diverse stopp Registrera IBAN-numret (tydligen ett handhavandefel av min företrädare) Nu var det ju inte så enkelt. Det behövs ett avtal med banken också. Det visar det sig att banken behöver veta vilka som företräder föreningen (ja, självklart) Viss pappersexercis med banken. Telefonsamtal med banken enligt deras rutin Avtal påskrivet. Nu ska det fungera enligt banken. Stämde tyvärr inte. Tjänsten måste aktiveras av banken först. För att gå vidare med Visma krävdes nu tvåstegsverifiering. Svårt att lista ut hur det går till. Ringer supporten nästa dag för att få till tvåstegsverifiering. Supporten lyckas inte heller (ringer en kompis). Till slut får vi till det. Nu ska bankkopplingen fungera. Supporten håller handen. Jo det går att komma längre men lika förbaskat är bankkopplingen inaktiv. Supportärende skapas. (Orsaken är ju att banken inte gjort klart, men det förstår ingen av oss) Ny vecka, nya försök. Tvåstegsverifieringen har kommit i osynk. Kontaktar supporten som skickar en upplåsningskod. Nu dyker ett mail upp från banken. "Vi har börjat med din bankkoppling". Hmmm Ny dag nya försök. Nu säger supporten att det ska fungera "i morgon". Blir ombedd att maila hur det går. Bra där! "I morgon" har blivit idag. Och se där bankkopplingen är nu aktiv. Visserligen har banken varit en tidstjuv och det är bra att de är petiga. Där har det inte varit några it-problem. Värre med Visma där it-problemen har påfallande många. En annan reflektion är att det är så svårt att hitta supportnumret. Från mobilappen är det jättelätt. Från datorn hittar jag inte någon självklar väg. Även om det har varit många problem på resan har supporten varit hjälpsam, även om inte alla har nått ända fram. Kanske finns det en förböttringspotential som systemförvaltare och it-utvecklarna kan ta tag i.
... Visa mer