För att kunna skapa en bankkoppling behövs ett IBAN-nummer. Tyvärr lyckas jag inte registrera detta. Jag går in via Kassa- och bankkonton. Då får jag en uppgift att jag ska registrera IBAN. Jag trycker på det alternativet. Där finns dock inte något fält för att ange IBAN. Vad är fel?
Löst! Gå till lösning.
Hej @Olle M
Välkommen som ny forummedlem.
Dessa uppgifter lägger du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton - markera ditt konto - Redigera - lägg in uppgifterna - Spara. När du sedan fakturerar en utländsk kund, kommer programmet med automatik att lägga till dessa uppgifter.
Om du redan har testat detta och inte får det att fungera så slå en signal till supporten så visar vi gärna i ditt program.
Ha en fin dag.
/Tinna
Hej Tinna,
Jag vill egentligen göra en bankkoppling. Då kräver systemet ett iban-nummer. Bokstäver ("SE") går inte att ange så jag uteslöt dessa. Då kom jag vidare, men när jag trycker på Koppla ännu en gång kommer samma fråga om iban upp igen.
Utlandstransaktioner är inte aktuellt.
/Olle
Hej
Du skall kunnan hitta bankens IBAN nummer inne på din internetbank, Du kan även kontakta din bank för hjälp med detta.
Iban numret är ett krav för att bankkopplingen skall fungera då det är ett internationellt nummmer för att identifiera ett bankkontonummer.
/Joachim
Ja självklart har jag tillgång till iban-numret! Frågan gäller alltså
1. Skapa en bankkoppling
2. Då kräver systemet Iban-numret, som inte går att registrera.
Instruktionerna i programmet är mycket bra, men tyvärr loopar det mellan punkt 1 och 2 ovan.
/Olle
Hej
Svårt att svara på detta i ett forum varför det inte går. Skulle föreslå att du ringer in till vår support så kan de guida dig steg för steg vilket blir betydligt enklare
0470-70 62 00
Här kan cacheminnet ha ställt till det. Nu visas även fältet för ibannumret.
När jag till slut skulle aktivera bankkopplingen var iban-numret borta och det går inte att lägga till. Det gick bara den gången supporten var med på telefon. Frustrerad är förnamnet. Jag har testat med två olika webb-läsare.
Här går det inte att ange något iban-nummer.
Eller var det så att supporten gjorde så att det funkade just då?
Hej
Jag ser att du valt ett kassakonto och tror att det kan påverka. Kan du prova att välja att lägga upp ett företagskonto istället.
Kassakonto är mer avsett för en kontantkassa dvs inte ett bankkonto.
/Joachim
Ja, äntligen! Tack för svar.
/O
Epilog.
Idag 12 juni finns äntligen bankkopplingen (det står i alla fall att den är aktiv). En resa på över en månad med diverse stopp
Visserligen har banken varit en tidstjuv och det är bra att de är petiga. Där har det inte varit några it-problem. Värre med Visma där it-problemen har påfallande många. En annan reflektion är att det är så svårt att hitta supportnumret. Från mobilappen är det jättelätt. Från datorn hittar jag inte någon självklar väg.
Även om det har varit många problem på resan har supporten varit hjälpsam, även om inte alla har nått ända fram. Kanske finns det en förböttringspotential som systemförvaltare och it-utvecklarna kan ta tag i.
Hej
Skulle föreslå att du skickar in detta diret via produktens sida för förbättringsförslag. ger större effekt än att det skall ligga i forumet.
Du hittar den sidan inne i själva produkten längst ner till vänster i menyn.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdx1x7BscosIryJ8HREM15e-LULZDBiSmersZwnM4ohp1Qwtg/viewform
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.