Hej, I det externa systemet som skapar fakturorna har vi möjlighet att lägga till orderrader. I dagsläget klumpas samtliga fakturor ihop (inbetalningar) och betalas ut av systemet till vårt bankkonto. Vi bokför sedan klumpsumman mot konto 1512. Den 1:a varje månad tar vi sedan ut underlaget (sie-fil) för föregående månad och konterar mot 3050. Klumpsumman kommer in på vårt konto Debet 1930 Kredit 1512 Fakturorna separeras 1:a månaden därpå och konteras mot 3050 Debet 1512 Kredit 3050 Om vi tar ett exempel där vi "egentligen" ska få in 3000 kronor, men får in 2000 kronor pga reducerad faktura - går det då att göra på följande sätt? Skicka faktura till Albin Albinsson (med följande orderrader) Träningsavgift 3000 kr Träningsavgift -1000 kr Bokföring (Debet 1930) 2000 kr (Kredit 1512) 2000 kr När underlaget sedan separeras (sie-fil) kommer samtliga orderrader följa med. Vi kommer därför att ha följande orderrader: Debet 1512: 3000 kr Kredit 1512: 1000 kr Debet 2890: 1000 kr Kredit 3050: 3000 kr Funkar det att göra så?
... Visa mer