2025-04-24
13:26
Här kommer lite blandade tankar kring Visma eEkonomi Smart och Visma Lön Direkt. Vi är ett litet företag, relativt nystartat och har precis bytt till VismaSPCS. Jag har varit i kontakt med supporten ett antal gånger, försökt få tag på dem fler gånger. Här kommer mina tankar kring produkterna och VismaSPCS. # Support. Jag har vid ett av mina samtal fått upp att det är fem minuters kö. Jag satt kvar i 17 minuter sen var jag tvungen att göra något annat. Andra tillfällen har det varit 30-60 min kö. För att vara småföretagare så går dagarna åt att jobb och det administrativa sköts på kvällar och helger. Inget unikt med det. Men varför kan jag inte maila in mina frågor? Eller varför har ni inte bemanning som gör att ni svarar när jag ringer? # Jag kan lägga upp en kund. Men varför kan jag inte få med en kommentar på fakturan som är specifik för denna kund? Här blir det one size fits all. Samma sak med Vår referens, varför kan inte det vara unikt för kunden? # Och på tal om fakturor, varför har ni inte olika fakturamallar? Varför kan jag inte helt och hållet välja hur och vilken information som ska finnas med på fakturan. # På fakturan, utrymmet under företagets logotype och kundens adress. Varför ska alla information trängas ihop i spalten till vänster samtidigt som spalten till höger är helt blank? # Företaget levererar inga produkter, varför ska Leveransdatum vara default på fakturan, ja jag kan ta bort det men varför kan jag inte välja bort det helt? # Varför kan jag inte ändra vilken enhet jag vill ha på min fakturarad. Vi säljer timmar men jag vill att det ska vara enheten h, men det går inte. Löneprogrammet # När jag lägger upp en anställd så kan jag fylla i Ingångsvärden. Det är bra. Men vad är Utbetald bruttolön? Är det inte det som kallas nettolön? # Företagets logotype på lönespecifikation. Hur kan det inte gå? Jag kan få det på fakturan så ni har redan utvecklat det. Jag ser att det är något som efterfrågas sedan länge. Jag jobbade tidigare på en av storbankerna. I den världen så var storbankerna gamla och stela och kan inte mäta sig med Avanza och Nordnet kring kundupplevelsen. Bankerna tjänar enorma pengar och väljer att inte utveckla detta på ett bra sätt. Tittar jag på ett av de relativt nya bolagen i denna bransch, Fortnox så känns de som motsvarigheten till Avanza medans VismaSPCS känns som storbankerna. Sitter nöjda och inte gör något. De har sina kunder och pengarna tickar in. Frågorna ovan har jag varit i kontakt med supporten om men svaren är att det inte går att få det som jag vill. Det är också supporten som uppmanat mig att skriva det här. Är det någon som har en bra lösning så skriv gärna hur. Japp detta var en hel del gnäll eller konstruktiv kritik, vilket sätt man väljer att se det på. Och ja jag kan byta till en annan leverantör och så blir det troligen men nu provar jag detta en stund. Hälsningar Erik
... Visa mer