Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2024-01-19 15:29 )
  • 4 Svar
  • 1 gilla
  • 3684 Visningar

För anställda som får semesterpeng enligt Månadslön + semestertillägg kan företaget välja att betala ut semestertillägget i klump en gång om året eller tillsammans med själva uttaget av semestern.

 

Visma Lön Smart

Inställningen görs under Inställningar - Löneinställningar, fliken Semester på Semestervillkor 20.

Om ni betalar ut semestertillägget vid ett tillfälle behöver du ta bort markeringen för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.

 

När du sen ska betala ut semestertillägget i klump till exempel inför sommaren väljer du snabbvalet Semester och klickar på knappen Semesterersättning. Detta kan du göra både i Kalendern och direkt på lönebeskedet.

Då får du välja vilken typ av ersättning som ska betalas ut.

Markera Utbetalning av semestertillägg och Spara.

semesterersättning.PNG

Då betalas semestertillägget för alla Betalda semesterdagar ut på lönekörningen.

 

Tillägget utbetalt i ingångsvärden

Om du har börjat med Visma Lön Smart under semesteråret behöver du ange om semestertillägget redan är utbetalt när du börjar med programmet.

Det gör du på de anställda på fliken Ingångsvärden och fyller i fältet Semestertillägg utbetalt.

 

Visma Lön 300/600

För att betala ut semestertillägget för villkor 20 eller 40 för månadsavlönade kan du följa arbetsgången Semestertillägget utbetalt vid ett tillfälle »

 

Använder ni er av semestervillkor 10 eller 50 för tim- och månadsavlönade och villkor 40 för timavlönade så kan du göra enligt instruktionen Semesterlön utbetald vid ett tillfälle ».

Medverkande
Kommentarer
Patgil
NY MEDLEM

Hej

Jag brukar betala ut semestertillägg i juni för våra anställda, men inte alla dagar.

Vi betalar ut för de dagar de måste ta ut och i mina tidigare program har de utbetalda dagarna räknats bort i semesterskulden.

 

Finns den funktionen i Lön Smart?

 

Eller är det någon som har tips på hur ni gjort?

 

//Patrik

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Patgil !

Det finns ingen fiffig funktion utan mitt tips är isåfall att du använder programmets funktion för att betala ut semestertilllägget.

Efter det så kan du lägga in löneart 3232 med minustecken för det belopp som inte ska betalas ut nu på junilönen.

 

Du behöver komma ihåg att manuellt lägga in löneart 3232 med belopp när dagarna sen tas ut och resterande tillägg ska betalas ut.

Mvh

Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Patgil Kom precis på att Semesterskuldlistan inte stämmer helt med verkligheten om man gör så som jag skrev. Eftersom semesterskulden för semesterersättningen "nollas" när man registrerar det som utbetalt. Viktigt alltså att ha koll på det också då.

Men du får jättegärna lämna denna som ett förslag via Feedback & Förslag inne i ditt program.

/Anna

Patgil
NY MEDLEM

Tack Anna för svar