- 0 Svar
- 0 gilla
- 9565 Visningar
Det finns många sätt att förenkla olika processer. Här nedan tipsar vi om smarta funktioner som får din försäljning att flyga.
Kunder och artiklar
Sök efter kunduppgifter
När du skapar en ny kund under Försäljning - Kunder har du möjlighet att söka efter kunden och på så sätt få fram de uppgifter som behövs. Du kan t ex söka på person- eller organisationsnummer, ort postnummer eller namn. För att du ska kunna fakturera kunden digitalt (via e-faktura eller Kivra) är det viktigt att du får med kundens organisationsnummer alt personnummer.
Minska risken för kundförluster med kreditupplysning
Kreditupplysning är en tjänst som ger dig kunskap om dina kunders och leverantörers betalningsförmåga och minskar risken för onödiga kundförluster. Du har möjlighet att genomföra snabba betalningsanmärkningar, kompletta kreditupplysningar eller bevakning av kunders företagsekonomi.
Arbeta med kund-och artikelgrupper
För en enkel uppföljning kan du arbeta med kund- och artikelgrupper. När du har märkt kunder och artiklar med etiketter kan du t.ex använda dem för att göra urval när du skriver ut din försäljningsstatistik samt välja vilka kunder eller artiklar som ska tas med när du exporterar register.
Skapa och skicka kundfakturor
Offert & Order
För att få kontroll över hela din säljprocess kan du arbeta med Offert & Order. Offerten sparar du enkelt som en pdf, och kan sedan omvandla den till en order eller faktura. Du kan även skapa en order direkt under Försäljning - Order, eller så kan den t.ex ha synkroniserats över från din nätbutik i Webshop. Från offerten eller ordern skapar du sedan kundfakturan, dit all information följer med. Du behöver bara öppna utkastet, skicka som e-faktura och bokföra.
Tips! Med Bokföring & Fakturering+ kan du samlingsfakturera för att effektivisera faktureringsprocessen.
Tidrapporteringssystem
Du kan med fördel arbeta med Tid för att göra faktureringen ännu smidigare och slippa dubbeljobb. Uppgifter synkar och kostnader bokförs automatiskt. Du kan koppla leverantörsfakturor till projekt för att få en tydlig överblick över dina kostnader.
Återkommande faktura
Fakturerar du samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall kan du skapa och skicka fakturan som återkommande faktura. Då skapar du en mall på hur ofta fakturan ska skickas så att den med vald intervall sedan kan skickas helt automatiskt (via e-faktura).
Fakturerar du samma typ av varor eller tjänster till en mängd olika kunder kan du skapa en faktura som du skickar till flera kunder.
E-faktura
E-faktura borde vara det självklara sättet att skicka fakturor på. Du kan skicka alla fakturor som e-faktura oavsett om det är ett företag eller en privatperson du ska fakturera, och du sparar tid genom att slippa skriva ut, frankera och posta fakturorna. Du får bättre kontroll och dina kunder får fakturan snabbare, vilket ofta innebär att du får snabbare betalt.
Sälj dina kundfakturor
Betalt direkt
Du behöver inte invänta pengarna från din kund. Genom att sälja fakturan (du behöver bara bocka i en ruta när du skapar fakturan) tar vi över fakturan och du får in pengarna på kontot redan nästa bankdag.
Hantera påminnelser/ränta
Visma Påminnelse Direkt
Om dina kunder inte betalar i tid kan tjänsten Påminnelse Direkt hjälpa dig med påminnelse- och inkassohanteringen på dina kundfakturor. All inkasserad dröjsmålsränta betalas automatiskt ut till dig.
Hantera inbetalningar
Bankkoppling
Med en aktiv bankkoppling kan programmet själv matcha och automatiskt bokföra inbetalningar mot skapade kundfakturor. I de fall programmet inte kunde hjälpa till med matchningen får du istället förslag på vilken faktura som skulle kunna matchas ihop mot vilken inbetalning.
Har du ingen bankkoppling kan du istället importera eller klistra in ditt kontoutdrag. Även här kan programmet hjälpa till genom att matcha ihop rätt inbetalning mot rätt kundfaktura. Du behöver bara klicka på Bokför.
Tips! Du vet väl om att du kan fakturera och hantera inbetalningar via appen? Finns där appar finns.