Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Etiketter
Sortera efter:
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Sköter du lönerna manuellt? Tillvalet Lönebesked i Visma eEkonomi passar bäst för dig med 1-3 anställda - eller för dig som har behov av grundläggande lönefunktioner.  Lönen bokförs automatiskt i Visma eEkonomi Påminnelser när det är dags att göra utbetalningar av löner och när skatter ska inbetalas Värden för arbetsgivaravgifter förs in automatiskt till arbetsgivardeklarationen Få digitala lönebesked med mobilappen Visma Employee Du som har eEkonomi Bas, Smart eller Pro kan aktivera lönemodulen. Observera att du som arbetar i eEkonomi Bas enbart kan skapa 1 anställd. För att aktivera tjänsten går du till fliken Lön som du ser i vänstermenyn och klickar på Aktivera tjänsten nu. Det är helt kostnadsfritt att aktivera tjänsten och kostar sedan 19kr för bokförda lönebesked, per anställd och månad. Ser du inte fliken Lön aktiverar du det under Inställningar - Företagsinställningar genom att bocka för “Visa Lön i menyn”.                          Du har möjlighet att göra vissa inställningar. Du kan t ex ställa in vilket bokföringskonto som ska användas vid olika åtgärder via Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Har du använt något annat lönesystem tidigare och nu börjat med eEkonomi Lönebesked har du möjlighet att lägga in Ingångsvärden som avser värdet av de tidigare lönebeskeden du skapat. Vill du lägga in Ingångsvärden för dina anställda skapar du ett nytt lönebesked och väljer typen “Ingångsvärden”. Lönebeskeden av typen “Ingångsvärden” blir det ingen kostnad på. Informationen finns även som skriven hjälp och som film. Förutom att skapa lönebesked kan du skapa AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) och för dig som fortsatt ska skapa Kontrolluppgifter finns även den möjligheten. Då går du till Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter och bockar för “Visa kontrolluppgifter i menyn”. Informationen finns även som skriven hjälp och film. Ska du rapportera till Fora kan du få ut ett underlag för det. Under Lön - Anställda hittar du “Underlag Fora”. Där väljer du vilket år du vill skriva ut för och klickar sedan på Skapa PDF där du får fram ditt underlag. Tips! Vill du beräkna fram den årliga kostnaden för en anställd? Gå till Lön - Anställda och klicka på “Beräkna lönekostnader”. Här fyller du i födelsedatum samt månadslönen före skatt och klickar på Beräkna. Visma eEkonomi räknar då fram Lön före skatt, Arbetsgivaravgift, Semesterlön och till slut Total årskostnad samt Total månadskostnad åt dig. Hur fungerar det i Visma eEkonomi? Du börjar med att se över att alla inställningar, så som Löneuppgifter, är korrekt. Gå sedan till Lön - Anställda och lägg in dina anställda i registret. Inne på den anställde har du möjlighet att lägga till Återkommande lön på varje lönebesked, t ex månadslön om du vill att den lönearten ska läggas till automatiskt på varje nytt lönebesked. Du har även möjlighet att inne på den anställde välja att skicka lönebeskeden till en app som den anställde laddar ner för att enkelt se sina lönebesked. Bocka för “Skicka lönebesked till appen Visma Employee” om du vill slippa skriva ut lönebeskeden. För att skapa första lönebeskedet går du till Lön - Lönebesked - Nytt lönebesked. Här fyller du i vilket utbetalningsdatum som gäller samt bockar för vilka anställda du vill skapa lönebesked för. Klicka på Spara och lönebeskeden läggs under “Pågående lönebesked”. Klicka på Öppna för att fortsätta med ett lönebesked. Lönearten du la till under “Återkommande lön på varje lönebesked” har lagts upp här automatiskt. Vill du lägga till flera lönerater, t ex om den anställde vill dra extra skatt, så klickar du först på plustecknet ute till höger och hämtar sedan lönearten “Extra skatt”. Fyll i beloppet och kontrollera att lönebeskedet ser bra ut. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars bokför du lönebeskedet för att gå vidare. När det är dags att betala ut lönen till den anställde gör du det på banken och går sedan till Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi. Har du en aktiv bankkoppling får du in transaktionen automatiskt dagen efter att transaktionen har dragits på banken. Du matchar händelsen som “Pengar ut”  mot “Löneutbetalning”. Välj upp rätt lönebesked att matcha mot och klicka på Bokför. Skapa AGI AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) skapar du under Lön - Arbetsgivardeklaration - Skapa ny. Fyll i period och kontrollera bokföringsdatum. Alla värden fylls i automatiskt. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars går du vidare genom att klicka på Bokför. Du får en notifiering under utropstecknet uppe i den blå menyn, där du kan se att arbetsgivardeklarationen har bokförts. Där hittar du även en länk “Klicka här”, för att skapa en fil för elektronisk inlämning av AGI till Skatteverket. Filen kan även skapas i efterhand under Lön - Arbetsgivardeklaration - markera den Arbetsgivardeklaration det gäller - Åtgärder - Skapa fil. Via knappen “Till Skatteverket” kommer du direkt in till Skatteverket för att logga in och sedan kan du ladda upp filen. Betalningen av arbetsgivaravgifter gör du under Kassa- och bankhändelser. För dig som fortsatt ska skapa Kontrolluppgifter gör du det via Lön - Kontrolluppgifter - Ny kontrolluppgift. Berörs du av att fortsatt skicka in Kontrolluppgifter under 2019 och framåt? Läs mer på Skatteverkets hemsida.   Lycka till!
Visa fullständig artikel
Genvägar
Inloggade användare (156)